به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، میدجورنی (Midjourney)، یک سرویس هوش مصنوعی (AI) که تصاویر را از توصیفات زبان طبیعی تولید می‌کند، اخیراً ساخت تصاویر رئیس جمهور چین، شی جین پینگ (Xi Jinping)، را ممنوع کرده است که باعث ناراحتی کاربرانش شده است.

با این حال، این ممنوعیت کاربران خود را از یافتن راه‌حل با ایجاد دیپ‌فیک‌های شی جین پینگ، که بازنمایی‌های دیجیتال دستکاری شده‌ای هستند که با تکنیک‌های پیشرفته یادگیری ماشینی تولید می‌شوند، منصرف نکرده است.

هفته گذشته، میدجورنی با غیرفعال کردن دسترسی به نسخه آزمایشی رایگان، از گسترش دیپ‌فیک‌ها در پلتفرم خود جلوگیری کرد. اگرچه این پلتفرم همچنان امکان ایجاد تصاویری با حضور رهبران جهان را فراهم می‌کند، رئیس جمهور چین به طور قابل توجهی مستثنی شده است. هر گونه تلاش برای ایجاد تصویری مشابه او یا حتی ذکر نام او در یک درخواست توسط میدجورنی اکیدا ممنوع است.

طبق توییت یکی از کاربران سازنده هوش مصنوعی متن به تصویر، «اگر آدرس کامل یک عکس موجود از شی جین پینگ را در اعلان ارائه دهید، با بخش /imagine هنوز هم ممکن است یا می‌توانید از ترکیب / با دو عکس موجود استفاده کنید. کاربر دیگری گفت که جایگزینی برای استفاده از عملکرد ترکیبی میدجورنی v5 بین دو تصویر وجود دارد، اما ابراز نگرانی کرد که در نهایت آن را پلیسی کنند.

تصویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی از پاپ فرانسیس با پوشیدن کت پفی باعث ایجاد اختلاف نظر در مورد پیشرفت تصاویر جعلی شد. منبع: توییتر

منتقدان، مانند سارا مک لافلین (Sarah McLaughlin)، محقق ارشد بنیاد حقوق و بیان فردی (FIRE)، استدلال کرده‌اند که این ممنوعیت نوعی سانسور است و اصول اساسی آزادی بیان را تضعیف می‌کند.

در پیام‌هایی که پاییز گذشته در سرویس چت دیسکورد (Discord) رد و بدل شد، بنیانگذار و مدیر عامل میدجورنی ، دیوید هولز (David Holz)، فاش کرد که این شرکت شکایت‌هایی از کاربران محلی در مورد «موضوعات مختلف در کشورهای مختلف» دریافت کرده است، که باعث شده آنها بسیاری از کلمات مرتبط را مسدود کنند.

با این حال، با توجه به گزارش‌های چت بررسی شده توسط واشنگتن پست، هولز برای جلوگیری از جنجال‌های غیر ضروری از لیست کردن شرایط ممنوعه خودداری کرد.

هولز در نظرات دیسکورد خود اشاره کرد که کلمات ممنوعه فقط به چین مربوط نمی‌شود. با این وجود، او متوجه شد که چین موضوعی بسیار حساس است، زیرا طنز سیاسی ممکن است کاربران چینی را در معرض خطر قرار دهد. هولز تلاش کرد دلیل پشت کار خود را توضیح دهد و گفت: “تصمیم ما با انگیزه سود مالی نبود و در این سناریو، بدیهی است که اطمینان از دسترسی به این فناوری برای افراد چینی نفع بیشتری است.”

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array