به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، چت‌بات هوش مصنوعی ایلان ماسک از زمان آغازبه‌کار خود جنجال‌های بسیاری را به‌‌وجود آورده است. Grok در همین چند روز نه تنها علیه خالق خود، ماسک، صحبت کرده بلکه نظرات سیاسی متناقضی نسبت به او داشته است.

حالا، مشکل بسیار بزرگتری اوضاع را برای این عضو تازه‌وارد دنیای هوش مصنوعی سخت‌تر کرده است. براساس اخبار جدید منتشر شده توسط وبسایت Futurism، تعدادی از کاربران پلتفرم X هنگام کار با این ابزار متوجه شده‌اند که چت‌بات Grok مستقیماً از داده‌های مربوط به رقیب سرسخت خود ChatGPT، محصول کمپانی OpenAI سوءاستفاده کرده است.

ایلان ماسک همین حالا هم با اعضای این کمپانی و دستاورد آنها رابطه خوبی ندارد. ماسک که یکی از اولین اعضای بنیان‌گذار OpenAI است بارها به روند کاری این کمپانی و میزان نفوذ مایکروسافت بر تصمیمات انتقاد کرده است. او از عملکرد ChatGPT نیز رضایت ندارد و همیشه پاسخ‌ها و رفتار این چت‌بات را به سخره می‌گیرد.

حالا یافته‌های جدید درباره چت‌بات Grok، اوضاع را برای ایلان ماسک پیچیده‌تر خواهد کرد! برای مثال، این چت‌بات در پاسخ به درخواست یکی از کاربران گفته بود: “متاسفانه در حال حاضر نمی‌توانم پاسخگوی این مورد باشم، چون درخواست شما خلاف سیاست‌های کمپانی OpenAI است”.
نکته مهم اینجاست: سازنده چت‌بات Grok کمپانی هوش مصنوعی xAI ایلان ماسک است و نه OpenAI!

هوش مصنوعی Grok

Grok در برابر ChatGPT

یکی از مهندسین فعال در کمپانی xAI در پاسخ به این موضوع سریعاً وارد عمل شد و دلایلی را ارائه داد که به باور برخی بیشتر شبیه “بهانه‌تراشی” هستند.
ایگور بابوشکین، در مورد پاسخ جنجالی Grok نوشت: “مسئله اینجاست که درحال حاضر فضای وب سرشار از پاسخ‌ها و خروجی‌های ارائه‌شده توسط چت‌بات ChatGPT می‌باشد. در نتیجه، برخی از این داده‌ها به‌صورت اتفاقی با دیتاست‌های عظیم منبع ما ترکیب شده و برای انجام روند تعلیم و آموزش چت‌بات Grok مورد استفاده قرار گرفته‌اند”.
بابوشکین ادعا کرده که این اتفاق عجیب برای تیم توسعه‌دهنده این چت‌بات نیز “بسیار غافلگیرکننده” بوده است!

ایلان ماسک
پاسخ طعنه‌آمیز ماسک به ریپلای ChatGPT : “از اونجایی که خودت براساس داده‌های این پلتفرم (X) تعلیم داده شدی، حتماً بهتر میدونی!”

چه این اظهارات صحیح باشند و چه صرفاً بهانه‌ای برای ساکت کردن کاربران؛ در هر صورت تعلیم دادن یک هوش مصنوعی براساس داده‌ها و اطلاعات یک هوش مصنوعی دیگر همیشه منجر به بروز اتفاقات عجیب و غیرقابل‌ پیش‌بینی خواهد شد. البته در صورتی که از دیده انصاف به این موضوع بنگریم، اظهارات بابوشکین حتی اگر “بهانه” هم باشند، باز هم با عقل جور در می‌آیند.
مدتی پیش سیستم‌های هوش مصنوعی گوگل نیز در پروسه‌ای مشابه داده‌های ایجاد شده توسط ChatGPT را از سراسر وب جمع‌آوری کرده و به‌عنوان پاسخ‌های اختصاصی خود ارائه داده بودند.

بابوشکین در ادامه تلاش کرد کاربران را آرام کرده و رضایت‌خاطر آنان را به‌دست آورد: “لازمه که بهتون اطمینان‌خاطر بدم که این اتفاق خیلی به‌ندرت پیش میاد و حالا که باهاش روبه‌رو شدیم، حتماً نسخه‌های آینده چت‌بات هوش مصنوعی Grok رو اصلاح می‌کنیم تا دیگه دچار این مشکل نباشه. اصلاً جای نگرانی نیست و مطمئن باشین برای توسعه دادن Grok از هیچ‌کدوم از کدهای کمپانی استفاده نشده!”.

در حالی که ماسک در سال جاری تمام تلاش خود را برای به ثمر رساندن چندین پروژه مختلف از جمله رونمایی از خودروهای انقلابی سایبرتراک، دومین پرتاب موشک استارشیپ، رونمایی از هوش مصنوعی Grok، اولین آزمایشات انسانی تراشه نورالینک، تبدیل پلتفرم X به یک سوپراپلیکیشن همه‌کاره و چندین پروژه عظیم دیگر کرد؛ تقلاهای او تا حدی بی‌جواب مانده و سم آلتمن دوست قدیمی و رقیب کنونی او توسط مجله Time به‌عنوان “مدیرعامل سال” انتخاب شد.

منبع: Yahoo! News

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array