به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، این هفته بیت کوین با افزایش تا مرز 42000 دلار شروع خیلی خوبی داشت. هرچند در حال حاضر این دارایی به یک مرحله تحکیم نسبی وارد شده و با قیمت  41455 دلار و ارزش بازاری در حدود 819 میلیارد دلار معامله می‌شود.

همبستگی بیت کوین با بازار سهام

رقم خیره‌کننده رشد 150 درصدی بیت کوین در سال جاری به آن کمک کرده است تا همبستگی همیشگی خود با بازار سهام را تاحدودی کاهش دهد. به عبارت دیگر، وقتی روز دوشنبه بیت کوین با رشد 5.8 درصدی به محدوده 42000 دلار نزدیک می‌شد، شاخص‌های سنتی مانند بازار سهام و اوراق قرضه هفته خود را با زیان آغاز کردند.

تحلیلگران مشهوری مثل شان فارل، رئیس استراتژی دارایی‌های دیجیتال Fundstrat Global Advisors LLC، این واگرایی را نشانه‌ای از همبستگی کم بیت کوین با دارایی‌های کلان سنتی می‌داند:

«در طول سال 2023، همبستگی بیت کوین با بازار سهام و طلا کاهش یافته است. ضریب همبستگی 90 روزه بین بیت‌کوین و شاخص سهام جهانی MSCI Inc. از 0.60 در ابتدای سال به 0.18 رسیده است. به همین ترتیب، همبستگی بین بیت‌کوین و معاملات اسپات طلا از 0.36 به نزدیک صفر رسیده است. این تغییرات نشان‌دهنده کاهش همسویی در حرکات این کلاس‌های دارایی است که بر وضعیت در حال تحول بیت‌کوین به عنوان یک دارایی متمایز و با وابستگی کمتر در چشم انداز مالی تاکید دارد.»

کاهش همبستگی بیت کوین با سهام جهانی
کاهش همبستگی بیت کوین با سهام جهانی در سال 2023؛ منبع: بلومبرگ

نرخ بهره باز بیت کوین در بالاترین سطح دو سال اخیر

براساس تازه‌ترین داده‌های منتشر شده، حجم قراردادهای باز آتی دائمی بیت‌کوین در صرافی مشتقات دریبیت (Deribit) اخیراً به بالاترین سطح سالانه خود در حدود 740 میلیون دلار رسیده است. این بالاترین رقمی است که از زمان ثبت اوج تاریخی بیت‌کوین در حدود 69 هزار دلار در نوامبر 2021، دیده شده است.

افزایش حجم قراردادهای باز آتی دائمی بیت کوین در دریبیت؛
افزایش حجم قراردادهای باز آتی دائمی بیت کوین در دریبیت؛ منبع: Deribit

این افزایش بهره باز نشان‌دهنده هجوم مجدد جریان سرمایه به سمت بازار بیت‌کوین است که به‌نوبه‌خود منعکس‌کننده افزایش مشارکت و نقدینگی بالقوه این شبکه است. جاستین دآنتان (Justin d’Anethan)، رئیس توسعه کسب و کار کی‌راک (Keyrock)، به پرمیوم قابل توجه قراردادهای آتی بیت کوین CME به عنوان یک شاخص مهم از افزایش مشارکت سازمانی اشاره دارد.

به عقیده او افزایش مشارکت فعالان حرفه‌ای و نهادی بازار احتمالاً تحت تأثیر تصمیم قریب الوقوع کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در مورد صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین است که پیش‌بینی می‌شود تا اواسط یا اواخر ژانویه اعلام شود.

در نمودارهای قیمت بیت کوین می‌بینیم که شاخص مقاومت نسبی (RSI) اکنون در محدوده 76.5 است که نشان دهنده شرایط اشباع خرید است. کاهش RSI به زیر سطح 65 می‌تواند به افزایش قیمت بیت‌کوین تا مرز 50000 دلار کمک کند.

تحلیل قیمت بیت کوین

روز گذشته، بیت کوین موفق شد برای مدتی کانال 42 هزار دلار را فتح کند و بالاترین قیمت چند ماهه اخیر خود را نزدیک به 42415 دلار تشکیل دهد. در این ناحیه، حضور فروشندگان منجر به آغاز یک روند اصلاحی و تحکیم قیمت در محدوده 41400 دلار شد. در حال حاضر این دارایی دیجیتال بالاتر از میانگین متحرک ساده 100 یک ساعته خود، در حال آزمایش سطح فیبوناچی اصلاحی 23.6% حرکت صعودی 39360 دلار به 42415 دلار است.

علاوه بر این، یک خط روند صعودی اصلی با حمایتی نزدیک به 40880 دلار نیز در نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD) در حال شکل‌گیری است. این خط روند با سطح فیبوناچی اصلاحی 50% مطابقت دارد.

نمودار ساعتی بیت کوین
نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD)؛ منبع: TradingView

در ادامه روند صعود بیت کوین و در صورت عبور مجدد از مقاومت 42 هزار دلاری، اولین سطوح مقاومت نزدیک به سطح 42200 دلار و 42500 دلار قرار دارند و عبور از آنها می‌تواند قیمت را به سمت 43200 دلار سوق دهد. بسته شدن قیمت بالاتر از مقاومت 43200 دلاری مقاومت کلیدی 44000 دلار را هدف قرار می‌دهد که بالاتر از آن بیت کوین می‌تواند تا سطح 45000 دلار افزایش یابد.

برخلاف این، اگر بیت کوین نتواند بعد از مرحله تحکیم فعلی، بار دیگر به بالای منطقه مقاومت 42200 دلاری صعود کند، ممکن است با یک اصلاح نزولی تازه، سقوط تا حمایت 41200 دلار را تجربه کند. حمایت مهم بعدی نزدیک به 40800 دلار و خط روند از افت سریع قیمت جلوگیری می‌کند، ولی ادامه حرکت پایین‌تر از حمایت مذکور، ریسک کاهش بیشتر و سقوط تا حمایت 40 هزار دلار در کوتاه مدت را به همراه دارد.

همانطور که گفتیم در نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD) شاخص مقاومت نسبی بالاتر از سطح 50 قرار داشته و شتاب اندیکاتور مکدی (MACD) در منطقه صعودی در حال افزایش است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array