به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روز گذشته، به دنبال عبور قیمت بیت کوین (BTC) از مرز 42 هزار دلار، ارزش بازار این دارایی نیز جهش قابل توجهی را تجربه کرد و از 812 میلیارد دلار گذشت. گفتنی است که این روند رشد علیرغم اصلاح قیمت، همچنان ادامه داشته و در حال حاضر ارزش بازار این دارایی دقیقاً معادل 819,557,334,807 دلار است.

این درحالی است که کل سرمایه شرکت آمریکایی برکشایر هاتاوی (BRK.A) متعلق به بزرگ‌ترین منتقد بیت کوین، وارد بافت، در آخرین جلسه معاملات بازار سهام روز اول دسامبر (جمعه 10 آذر) با 1.3 درصد کاهش، در حدود 777 میلیارد دلار بسته شد. البته علیرغم افت اخیر، برکشایر هاتاوی همچنان 4.7 درصد رشد در 30 روز گذشته و 14.7 درصد افزایش سالانه را در کارنامه خود دارد.

هرچند بر اساس داده‌های کوین گکو (CoinGecko)، این نوسانات به هیچ وجه به نوسانات بیت کوین نزدیک نیست، چراکه این دارایی طی یک ماه گذشته 20 درصد و از ابتدای سال تاکنون بیش از 150 درصد افزایش داشته است.

جایگاه فعلی بیت کوین در میان دارایی‌های بزرگ جهان

لازم به ذکر است که بر اساس داده‌های CompaniesMarketCap، در حال حاضر بیت کوین پس از کمپانی انویدیا (Nvidia) و متا (فیسبوک سابق) که ارزش بازار آنها به ترتیب 1.5 تریلیون دلار و 834 میلیارد دلار است، در رتبه دهم از دارایی‌های بزرگ جهان به‌لحاظ ارزش بازار ایستاده است.

ارش بازار بیت کوین ودارایی های بزرگ جهان
دارایی‌های برتر جهان بر اساس ارزش بازار منبع: CompaniesMarketCap

برکشایر هاتاوی یک شرکت هلدینگ چندملیتی است که در سال 1839 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در اوماهای نبراسکا، در ایالات متحده واقع است. کسب و کار اصلی برکشایر در زمینه بیمه است و این شرکت درآمد حاصل از این تجارت را در سبد بزرگی از سهام شرکت‌های مختلف از جمله بانک آمریکا و اپل سرمایه‌گذاری می‌کند.

جان دیتون (John Deaton)، وکیل مشهور حوزه ارزهای دیجیتال، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) درباره این خبر به اظهارنظر پرداخت. وی با اشاره به سخنان بافت مدیر عامل برکشایر هاتاوی که در سال 2018 بیت کوین را “مرگ موش” نامیده بود، نوشت:

«این یک بطری بزرگ پر از مرگ موش است.»

با افزایش ارزش بازار بیت کوین به بالای 800 میلیارد دلار، این ارز دیجیتال همچنان 38 درصد از رکورد 69000 دلاری خود که در نوامبر 2021 ثبت شده بود، فاصله دارد. پرایس اکشن صعودی فعلی می‌تواند برای دومین بار در تاریخ بیت کوین ارزش بازار آن را به 1 تریلیون دلار برساند تا بار دیگر جایگاه واقعی خود در میان دارایی‌های اصلی جهان را تثبیت کند. بیت کوین قبلاً در فوریه 2021 سقف بازار یک تریلیون دلاری را با قیمت 53700 دلار تجربه کرده بود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array