به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت‌ معاملات آتی نفت خام به دلیل بدبینی نسبت به کاهش تولید اوپک پلاس، تردید در تقاضای جهانی، افزایش تولید آمریکا، اقتصاد چین و چشم‌انداز کوتاه‌مدت نزولی کاهش یافت.

معاملات آتی نفت پس از معکوس کردن رشدهای قبلی خود در روز دوشنبه (13 آذر)، تحت تاثیر تصمیم اوپک پلاس و عدم اطمینان از تقاضای جهانی سوخت، کاهش یافت. با این حال، اختلالات احتمالی عرضه ناشی از مناقشه خاورمیانه حمایت اولیه را فراهم کرد، اما این حرکت نتوانست هیچ کششی به دست آورد و در نتیجه پس از ساعات اولیه شروع بازار قیمت‌ها افت کرد.

در حال حاضر (ساعت 10:48 روز دوشنبه 13 آذر) هر بشکه نفت خام برنت اسپات در رنج 78 دلار و 16 سنت مورد معامله قرار می‌گیرد که نسبت به روز گذشته 1.6 درصد کاهش نشان می‌دهد. هر بشکه شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز با 0.77 دلار یا 1.05 درصد کاهش به 73 دلار و 61 سنت رسیده است.

تصمیم اوپک پلاس و شک و تردید بازار

هفته گذشته شاهد افت 2 درصدی قیمت نفت بودیم، زیرا شک و تردید نسبت به عمق کاهش عرضه اوپک پلاس و نگرانی‌ها در مورد کندی تولید جهانی ادامه داشت. کاهش تولید داوطلبانه اوپک پلاس، تردیدهایی را در مورد اجرای کامل و میزان این کاهش ایجاد کرده و به عدم اطمینان سرمایه‌گذاران دامن زده است.

تحلیلگران عقیده دارند تا زمانی که نشانه‌های واضحی از کاهش تولید داوطلبانه این ائتلاف به دست نیاید قیمت نفت در همین شرایط بی‌ثبات باقی می‌ماند.

تنش‌های ژئوپلیتیک و عرضه نفت

رویدادهای ژئوپلیتیکی، از جمله از سرگیری درگیری‌ها در غزه و حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، هنوز تاثیر قابل توجهی بر قیمت نداشته است. بازار در حال حاضر این رویدادها را به عنوان تهدید مستقیم برای عرضه نفت لحاظ نکرده است. با این حال، قیمت نفت تحت فشار عواملی مانند بهبود اقتصادی متزلزل چین و افزایش تولید نفت ایالات متحده قرار دارد.

چشم‌انداز دلار آمریکا و نرخ بهره

تضعیف دلار آمریکا، که معمولاً تقویت کننده نفت دلاری است، به افزایش تقاضا منجر نشده است. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اظهارات اخیر« جروم پاول» رئیس فدرال رزرو هستند که حاکی از کند شدن اقتصاد و پتانسیل برای انقباض بیشتر پولی است. انتظارات بازار حاکی از احتمال 60 درصدی کاهش نرخ بهره در نشست مارس 2024 است.

پیش‌بینی کوتاه مدت قیمت نفت خام

در کوتاه‌مدت، چشم‌انداز بازارها تحت تأثیر ترکیبی از عوامل از جمله تصمیمات اوپک پلاس، تنش‌های ژئوپلیتیکی، سیاست‌های پولی ایالات متحده و اقدامات اجرایی جهانی، نزولی باقی می‌ماند. بازار همچنان به حرکت در شبکه پیچیده‌ای از عوامل ادامه داده و عدم قطعیت‌های مداوم بر احساسات سرمایه‌گذاران حاکم است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:  Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array