به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  اعضای جامعه شیبااینو از آغاز یک کمپین کلاهبرداری جدید خبر داده‌اند که با سرعت در حال افزایش است و احتمالاً از ایردراپ‌های بی‌اهمیت و توزیع جوایز جعلی توسط ایلان ماسک بسیار خطرناک‌تر خواهد بود. در این کمپین، مهاجمان با تکیه بر احساس «ترس از دست دادن» در میان سرمایه‌گذاران، به قربانیان خود پیشنهاد می‌دهند بررسی کنند که اگر فلان رمزارز را هولد کرده بودند، چقدر سود می‌کردند.

از روزهای ابتدایی ماه دسامبر، کلاهبرداران تعدادی وبسایت راه‌اندازی کردند که ظاهراً میزان سود و زیان (PnL) بالقوه هولدرهای شیبااینو (SHIB) را نشان می‌دهد. این نوع وبسایت معمولاً به عنوان ابزاری برای بررسی مزایای بالقوه ناشی از نوسانات بسیار زیاد برخی از کوین‌ها تبلیغ می‌شوند.

در بسیاری از وبسایت‌های ایجاد شده توسط این گروه کلاهبردار که گاهاً نام دامنه آنها کمی متفاوت است یا با هموگلیف‌ها ایجاد شده‌اند، از کاربران خواسته می‌شود اجازه دسترسی به کیف پول‌های درون زنجیره‌ای خود را به مهاجم بدهند. برای قانع کردند قربانی، مهاجم در رسانه‌های اجتماعی با کمک ربات‌ها اسکرین‌شات‌هایی از صدها میلیون “PnL کاغذی” منتشر می‌کند.

تصویر کلاهبرداری

مشخصاً بعد از اینکه قربانی دسترسی به کیف پول خود را مجاز می‌کند، احتمالاً در یک چشم به هم زدن تمام سرمایه خود را از دست می‌دهد.

تفاوت کلاهبرداری جدید با موارد مشابه قبلی

این کمپین از دو جهت خطرناک‌تر از نمونه‌های مشابه خود است. اولاً اینکه از طریق کانال‌های تبلیغاتی رسمی در پلتفرم X تبلیغ می‌شود، یعنی کاربران کریپتو آن را با برچسب «تبلیغ» در فیدهای خبری خود می‌بینند. دوم اینکه، علاوه بر استفاده از ربات‌ها، تبهکاران از صدها حساب هک شده برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند؛ این حساب‌ها احتمالاً متعلق به افراد واقعی بوده‌اند که قبل از هک شدن هرگز چیزی در مورد ارزهای دیجیتال به اشتراک نگذاشته‌اند.

خبر خوب اینکه، برخی از این وبسایت‌ها قبلاً توسط تیم‌های توسعه دهنده بزرگترین کیف پول‌ها، از جمله متامسک و فانتوم علامت‌گذاری شده‌اند و به این ترتیب، مرورگرهای اصلی مانع از بازدید کاربران از این وبسایت‌ها می‌شوند.

به طور کلی، اخیراً کلاهبرداران تمرکز خود را به روی دارندگان میم کوین‌ها معطوف کرده‌اند و اعلان‌های PEPE، BOB، DOGE، GROK و سایر ارزهای دیجیتال از این نوع، در X ثبت شده است. با این وجود، برخی از دارایی‌های حوزه دیفای مثل یونی سوآپ (UNI) یا توکن CVX  پروتکل کانوکس فایننس (Convex Finance) در تبلیغات کلاهبرداری استفاده می‌شوند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: u.today

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array