به گزارش ایران دکونومی،  رفع سوء اثر چک، به معنای از بین بردن سابقه برگشت خوردن چک، از کارنامه مالی صادر کننده چک می باشد.

طبق اعلام بانک مرکزی، صادرکننده چک در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری خود و با واریز مابه‌التفاوت مبلغ چک و مبلغ مسدود شده در حساب جاری خود (از جمله از محل وجوه قابل برداشت سایر حساب‌های خود نزد شبکه بانکی) می تواند نسبت به تکمیل وجه چک اقدام و زمینه رفع سوء‌اثر چک را فراهم کند.

 پیرو تأکیدات مبنی بر ترتیبات مسدودی حساب‌های صادرکنندگان چک برگشتی و  بررسی‌های صورت گرفته برخی بانک ها پس از انسداد وجه حساب جاری صادرکننده چک و بدون لحاظ مبلغ مسدودی مذکور، صادرکننده چک را ناگزیر به تأمین کل مبلغ چک موصوف می‌کنند. 

اما با ابلاغ و اجرای این بخشنامه، رویه نادرستی که صادرکننده چک برگشتی را مجبور به تامین کل مبلغ چک بدون لحاظ مبلغ مسدودشده در حساب جاری می‌کرد اصلاح می‌شود.

 بانک ها نیز موظفند تا در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده چک، شخص این امکان را داشته باشد تا با واریز مابه‌التفاوت مبلغ چک و مبلغ مسدود شده در حساب جاری خود (از جمله از محل وجوه قابل برداشت سایر حساب‌های خود نزد شبکه بانکی)، نسبت به تکمیل وجه چک اقدام نماید و بدین صورت زمینه رفع سوء‌اثر چک را فراهم می‌شود. متعاقباً اطلاع رسانی لازم به ذینفع چک از طریق بانک عهده چک نیز ضرورت دارد.

بعنوان مثال در صورتی که یک برگه چک 50 میلیون تومانی صادر شده و مبلغ 40 میلیون تومان در حساب جاری صادرکننده موجود بوده و مسدود شده است، صادرکننده چک می‌تواند مبلغ ۱۰ میلیون تومان(کسری مبلغ چک) را به حساب جاری خود واریز کرده و پس از ارائه درخواست مسدودی کل مبلغ چک از چک مذکور رفع سوءاثر کند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array