به گزارش ایران دکونومی و به نقل از «داود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه: «نرخ رشد اقتصادی در 6 ماهه اول امسال (1402) 7.5 درصد بوده است. کلان‌داده‌های اقتصادی نمایانگر تحقق رشد تولید و حرکت به سمت مهار تورم است.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: « تولید ناخالص داخلی کشور در 3 ماه تابستان امسال (1402) از رشدی معادل 7.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.»

رشد در هر زمینه‌ای نشانه بزرگ شدن و بالغ شدن می‌باشد؛ حال اگر رشد مربوط به اقتصاد باشد، یعنی یک جامعه، متعهدانه به یک پیشرفت کارا در حوزه اقتصاد رسیده است. رشداقتصادی را در واقع می‌توان در افزایش تولید کالاها و خدمات اقتصادی، در مقایسه با یک بازه زمانی دیگر تعریف کرد. این مفهوم همچنین می‌تواند به صورت اسمی یا واقعی با توجه به نرخ تورم، تنظیم و اندازه گیری شود.

به طور سنتی، رشد اقتصادی کل بر اساس تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) اندازه‌گیری می‌شود؛ اگرچه گاهی اوقات، معیارهای جایگزین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به هر حال رشد اقتصادی تحت تاثیر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد که ممکن است حتی با شرایط تنش زایی نیز همراه باشد.

به عبارت ساده تر، رشد اقتصادی به افزایش تولید کل در یک  اقتصاد اشاره دارد. سود کل در تولید، با افزایش میانگین بهره‌وری، ارتباط دارد. این امر منجر به افزایش درآمد شده و مصرف کنندگان را ترغیب می‌کند تا خرید بیشتری انجام دهند و این به معنی کیفیت و استاندارد بالاتر زندگی می‌باشد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array