به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، با اعلام کاهش تولید اوپک پلاس، قیمت نفت خام افزایش یافت. بحران بانکی از یک سو و از سوی دیگر کاهش تورم ایالات متحده منجر به عقب نشینی فدرال رزرو از سیاست های مالی تهاجمی شد. این در حالیست که کاهش قابل توجه تولید اوپک پلاس باعث شد قیمت نفت خام بالاتر رفته و بازارهای جهانی تأثیر قرار گیرند. به طوری که نفت خام برنت در حال حاضر در کانال 85 دلار مورد معامله قرار می‌گیرد.

نفت خام

اعضای اوپک پلاس امروز اعلام کردند که میزان تولید نفت خام کشورهای عضو این سازمان به میزان 1.66 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. این موضوع از اوایل ماه می تا اواخر سال 2023 اجرایی خواهد شد. با توجه به فقدان عرضه جایگزین، این گروه (اوپک پلاس) نسبت به گذشته قدرت قیمت‌گذاری قابل توجهی کسب کرده است. به این ترتیب اوپک تصمیم گرفته است میزان تولید خود را به جهت قیمت‌گذاری مناسب نفت خام بالا کاهش دهد. این کاهش غافلگیرکننده با دکترین جدید آنها برای اقدام پیشگیرانه مطابقت دارد زیرا آنها می‌توانند این کار را بدون ضرر قابل توجه در سهم بازار انجام دهند.

ناامیدی گروه تولیدکننده از سیاست‌های انرژی غرب مشهود است؛ سقف قیمت نفت روسیه، عرضه ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده (SPR) که از عرضه مازاد در 26 فوریه خبر داد. رسیدن نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در سال 2023 به پایین‌ترین سطحی که قبلاً به عنوان سطوح کافی برای پر کردن مجدد نشان داده شده بود، ممکن است یکی از دلایل تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید بوده باشد. به این ترتیب و پس از کاهش تولید قبلی اوپک در اکتبر 2022، یک کاهش دیگر از سوی کشورهای تولید نفت اوپک اعلام شده است. یکی دیگر از دلایل این تصمیم بازگشت اقتصادی چین است.

نفت خام

ریسک‌های مربوط به کاهش تولید منجر به افزایش قیمت می‌شود. افزایش قیمت در واکنش به رویدادهای انقباضی زمانی که بازار محدود است قابل توجه‌تر خواهد بود. در حالی که وضعیت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) هفته گذشته تا حدی بهبود یافت، کاهش غیرمنتظره اوپک به طور واضح باعث صعودی شدن نفت خام برنت شده است. به طوری که در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله در ساعت 16:25 دقیقه تاریخ 3 آوریل (14 فروردین) نفت خام برنت با 5.22 درصد یا 4.17 دلار افزایش در کانال 85 دلار معامله می‌شود.

بازارها

در حالی که سرمایه‌گذاران پس از کاهش نرخ تورم (PCE) بر روی کاهش ریسک‌ بانک‌ها و کاهش نوسانات نرخ‌ها، بر توقف کامل سیاست های پولی فدرال رزرو قیمت گذاری کرده‌اند، سهام ایالات متحده روز جمعه (31 مارس) افزایش یافت. در اوایل ماه مارس، سرمایه‌گذاران سهام با استرس بانکی ناشی از کاهش نرخ‌ها مواجه شدند، و در این شرایط بر روی سیاست‌های داویش فدرال رزرو و توقف کامل افزایش نرخ بهره قیمت‌گذاری کردند.

به بیان دیگر، بازارها به تازگی یک شوک رشد منفی را پشت سر گذاشته‌اند که به اندازه‌ای بزرگ است که تغییری اساسی در سیاست فدرال رزرو ایجاد کند، اما سرمایه‌گذاران معتقدند که این شوک باعث رکود نمی‌شود. در حالی که بحران بانکی مهار شده است و به نظر می‌رسد بازارها به حالت عادی بازگشته‌اند، بحث ها در مورد پیامدهای سیاست توقف افزایش نرخ فدرال رزرو و کاهش نرخ نهایی بهره متمرکز است.

چشم انداز

این‌طور به نظر می‌رسد که بخش عمده آشفتگی و بحران بانکی سپری شده است. در این حالت مهمترین نکته در آینده این است که تحولات اخیر چه تأثیری بر وام دهی بانکی و اقتصاد خواهد داشت. انتشار اخبار منفی مربوط به سیستم بانکی اندکی کاهش یافته است. کاهش عرضه اوپک موضوعی است که در آینده یکی از مهمترین عوامل موثر بر بازار خواهد بود. اکنون که اوپک عرضه را کاهش داده است، قیمت نفت می‌تواند افزایش یابد، و به این ترتیب انتظار می‌رود که فدرال رزرو توجه بیشتری را به خود جلب کند.

خلاصه

  • در نتیجه کاهش تورم، سهام ایالات متحده در نرخ‌های بالاتری معامله می‌شود.
  • بحث‌های پیرامون بحران بانکی ادامه دارد.
  • اوپک پلاس از کاهش 1.66 میلیون بشکه‌ای تولید خود خبر داد
  • روند صعودی نفت خام برنت پس از کاهش تولید اوپک پلاس

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

منبع: fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array