به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، نظرسنجی جهانی اکونومیست (EIU) نشان داد که هزینه زندگی در سال 2023 به‌طور میانگین 7.4 درصد افزایش یافته است. رشد قیمت نسبت به 8.1 درصد گزارش شده در نظرسنجی سال گذشته کاهش یافته است، اما به طور قابل توجهی بالاتر از روند 2017-2021 باقی مانده است.

سنگاپور برای نهمین بار در یازده سال گذشته جایگاه خود را به عنوان گران‌ترین شهر جهان حفظ کرد و با زوریخ (سوئیس) در رتبه نخست گران‌ترین شهرهای جهان باقی ماند.

گزارش دوسالانه هزینه زندگی اکونومیست می‌گوید: «اختلال‌های زنجیره تأمین کاهش و نرخ‌های بهره افزایش یافته است، اما (تورم) به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از روند سال‌های 2017-2021 باقی مانده است».

سه شهر آمریکا (نیویورک، لس آنجلس و سانفرانسیسکو) در میان ده شهر گران جهان قرار دارند. اروپای غربی چهار شهر از ده شهر گران قیمت را در این رتبه بندی به خود اختصاص داده است که دلیل آن تورم ثابت در خواربار، پوشاک و افزایش ارزش ارزهای محلی است.

شهرهای روسیه همچون مسکو و سن پترزبورگ بیشترین افت را در رتبه‌بندی تجربه کردند، زیرا تحریم‌ها باعث تضعیف روبل شد.

گران‌ترین شهرهای جهان برای زندگی در سال 2023

سنگاپور و زوریخ گران‌ترین شهرها در نظرسنجی امسال (2023) بودند. زوریخ از رتبه ششم صعود کرد و به سنگاپور در صدر فهرست پیوست و نیویورک (که سال گذشته با سنگاپور در رتبه اول قرار داشت) به رتبه سوم سقوط کرد.

 زوریخ پس از سه سال دوباره به صدر جدول بازگشت، که دلیل آن ارزش فرانک سوئیس و همچنین قیمت‌های بالای مواد غذایی، کالاهای مصرفی خانگی بود. به طور کلی، ده شهر برتر در سال 2023 شامل دو شهر آسیایی (سنگاپور و هنگ کنگ)، چهار شهر اروپایی (زوریخ، ژنو، پاریس و کپنهاگ)، سه شهر ایالات متحده (نیویورک، لس آنجلس و سانفرانسیسکو) و تل آویو در فلسطین اشغالی است.

هزینه‌های آب و برق امسال (2023) کمترین افزایش را داشته است، اما قیمت مواد غذایی همچنان با سرعت زیادی افزایش می‌یابد. تورم مواد غذایی در سراسر جهان ثابت بوده است، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان و خرده‌فروشان هزینه‌های بالاتری را به مصرف‌کنندگان تحمیل کرده‌اند.

کاراکاس در ونزوئلا، با نرخ تورم چشمگیر 450 درصدی نسبت به سال گذشته، از میانگین تورم جهانی حذف شد تا از انحراف اعداد جلوگیری شود.

ارزان‌ترین شهرهای جهان برای زندگی در سال 2023

با وجود افزایش شدید هزینه‌های زندگی از سال گذشته تاکنون، ارزان‌ترین شهر جهان همچنان دمشق در سوریه است. تهران و طرابلس لیبی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم ارزانترین شهرهای جهان قرار دارند. هر سه کشور به ویژه برای خواربار، لوازم خانگی و مراقبت شخصی ارزان هستند.

کی‌یف اوکراین پس از اینکه در سال 2022 به دلیل جنگ روسیه با این کشور از نظرسنجی کنار گذاشته شد، در رده بندی 2023 دوباره لحاظ شد. این شهر اکنون در رتبه 132 از 173 کشور جهان قرار دارد که نسبت به رتبه 118 در سال 2021 کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، 10 شهر ارزان قیمت جهان در زیر آمده است:

دمشق، سوریه

تهران، ایران

طرابلس، لیبی

کراچی، پاکستان

تاشکند، ازبکستان

تونس، تونس

لوزاکا، زامبیا

احمدآباد، هند

لاگوس، نیجریه

چنای، هند

بوینس آیرس، آرژانتین

روش شناسی تحقیق

نظرسنجی جهانی هزینه زندگی دوسالانه بیش از 400 قیمت فردی را در بیش از 200 محصول و خدمات در 173 شهر مقایسه می‌کند. هر محقق فهرستی از بیش از 200 محصول و خدمات را بررسی می‌کند؛ به طوری که هر شش ماه بیش از 50000 قیمت برای کالاهایی مانند غذا، نوشیدنی، پوشاک، لوازم خانگی، اجاره، حمل و نقل و غیره جمع‌آوری می‌شود.

منبع: eiu ، livenowfox

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array