به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، رویداد رونمایی از جدیدترین خودروی کمپانی تسلا، سایبرتراک (Cybertruck) بالاخره امروز برگزار شد.
پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره اولین نسل از خودروهای سایبرتراک امروز به مشتریان تحویل داده شدند.

رویداد مجلل رونمایی از این خودرو امروز در پایگاه مرکزی تسلا در شهر آستین ایالت تگزاس برگزار شد و ایلان ماسک اولین محموله از این خودروها را به حدود 12 نفر از مشتریان تحویل داد. ماسک در این رویداد پیش‌بینی کرد که آینده‌ای روشن و هیجان‌انگیز در انتظار سایبرتراک خواهد بود.

سایبرتراک

رونمایی از سه مدل جدید سایبرتراک

همچنین در این رویداد درباره نحوه قیمت‌گذاری، قابلیت‌ها و دیگر ویژگی‌های این خودرو نیز صحبت شده بود. جزئیات با اطلاعات اولیه و قدیمی اعلام‌شده این خودرو تفاوت بسیاری دارند. براساس توضیحات تسلا، قیمت نسخه دیفرانسیل عقب این خودرو (rear-wheel drive) از 60,990 دلار (حدود 70 هزار دلار) آغاز خواهد شد.
قیمت نسخه اورجینال این خودرو در سال 2019 حدود 39,900 دلار (حدود 40 هزار دلار) اعلام شده بود. محدوده حرکتی این خودرو با یکبار شارژ کامل 250 مایل (معادل 402 کیلومتر) می‌باشد و این نسخه تا سال 2025 عرضه نخواهد شد.

خوشبختانه دو نسخه دیگر از سایبرتراک قرار است زودتر و در سال 2024 وارد بازار شوند. نسخه دو موتوره و سه‌موتوره این خودرو با نام “Cyberbeast” (سایبربیست) در سال میلادی آینده در دسترس مشتریان قرار خواهند گرفت.

نسخه AWD سایبرتراک با قیمت 79,990 دلار (حدود 80 هزار دلار) و با محدوده حرکتی 340 مایل (معادل 563 کیلومتر) قادر است در عرض 4.1 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و بالاترین سرعت آن 180 کیلومتر گزارش شده است.
نسخه سه‌موتوره نیز قیمت 99,990 دلار (حدود 100 هزار دلار) دارد و با قدرتی معادل 845 اسب بخار قادر است 320 مایل (معادل 515 کیلومتر) را طی کند.

در طول این رویداد، ایلان ماسک از طراح ارشد تسلا، فرانز وان‌هولژاسن دعوت کرد تا دوباره تست استحکام پنجره سایبرتراک را انجام دهد. در سال 2019 این تست به‌وسیله یک بلبرینگ صورت گرفت و شیشه در برابر این ضربه دوام نیاورد و شکست. اما در تست امسال، شیشه سایبرتراک توانست دربرابر ضربه یک توپ بیسبال به‌خوبی مقاومت کند.

سایبرتراک

آینده پیش‌روی سایبرتراک تسلا

رویداد امسال سایبرتراک نسبت به رویداد اولیه معرفی آن در سال 2019 بسیار کوتاه‌تر و خلاصه‌تر برگزار شد. ماسک در این رویداد به برخی از ویژگی‌های این خودرو مانند قابلیت ضدگلوله بودن سطح خارجی و چند ویژگی عملیاتی آن اشاره کرد و سپس به 12 مالک جدید این خودروها کمک کرد تا برای اولین بار سایبرتراک را برانند.

در این رویداد مستقیماً به محدوده قیمتی خودروهای سایبرتراک جدید هیچ اشاره‌ای نشد و بعداً هزینه خرید هر خودرو به صفحه مخصوص سفارش آنها در وبسایت تسلا افزوده شد. البته با توجه به اینکه قیمت‌های اعلام شده امروز با عددی که در سال 2019 اعلام شده بود تفاوت بسیار زیادی دارد، تصمیم ماسک به سکوت در این باره زیاد جای تعجبی ندارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خودروی سایبرتراک نمای ظاهری و منحصربه‌فرد آن است. طراحی چندقطبی و زوایای تیز این خودرو نمایانگر این است که تسلا هیچ‌گونه علاقه‌ای به رقابت کردن با خودروهای مشابه در بازار ندارد و ترجیح می‌دهد محصولات خاص خودش را به مشتریان ارائه دهد.

برخی از کارشناسان معتقد هستند که رونمایی و عرضه سایبرتراک‌ها به بازار ممکن است مانند یک جاذبه عمل کرده و مشتریان را به خرید خودروهای معمولی‌تر (و البته در دسترس!) تسلا مانند مدل 3 و مدل 7 ترغیب کند.

سایبرتراک

در واقع، ماسک پیش از برگزاری رویداد امروز با سرمایه‌گذاران دیداری داشته و به آنها هشدار داده است که در 12 تا 18 ماه آینده نمی‌توان انتظار داشت که خودروهای سایبرتراک برای کمپانی تسلا ایجاد نقدینگی و گردش پول مثبت کنند.
تسلا اعلام کرده بود که تا پایان سال 2025، سالانه 250 هزار دستگاه سایبرتراک تولید خواهد کرد اما روند تولید این خودرو بسیار دشوار خواهد بود.

براساس سخنان ایلان ماسک در جلسه گزارش مالی کمپانی تسلا در ماه اکتبر (دو ماه پیش)، استقبال از سایبرتراک بی‌نظیر بوده است و بیش از 1 میلیون نفر از مشتریان حدود 100 دلار به‌عنوان پیش‌پرداخت (قابل‌بازگشت) برای خریداری این خودروی جدید پرداخت کرده‌اند.
اما علاوه‌بر این اخبار هیجان‌انگیز، ماسک اعتراف کرده بود که تسلا ممکن است با عرضه این خودرو “لقمه‌ای بزرگتر از دهانش برداشته باشد”!

مشخصات فنی سایبرتراک { Cybertruck }

برای یک خودروی پیکاپ ظرفیت حمل بار و قابلیت های آفرودی بسیار با اهمیت و قابل توجه هستند در این زمینه نیز تسلا با اعداد و ارقام عجیبی همه را شگفت زده کرده است. این خودرو توان حمل بار ۱۶۰۰ کیلوگرم و یدک کشی ۶۳۰۰ کیلوگرم را دارد و به نسبت بسیاری از خودروهای پیکاپ پرفروش دنیا از شرایط بهتری برخوردار است همچنین با توجه به سیستم تعلیق با ارتفاع زیاد و ابعاد بزرگ خودرو و قدرت زیاد موتور انتظار بالایی از تسلا سایبر تراک در مسیر های آفرودی میرود.

در هنگام رونمایی ویدئو هایی از رقابت طناب کشی این خودرو با فورد اف-۱۵۰ و رقابت سرعت این خودرو با پورشه ۹۱۱ پخش شد. که در هر دو با اختلاف بسیار زیاد تسلا سایبر تراک موفق ظاهر شد و قدرتش را به رخ مراجعه کنندگان کشید. همچنین ابعاد این خودرو در مقایسه با پیکاپی مانند فورد اف-۱۵۰ بزرگتر است.

گالری تصاویر Cybertruck

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array