به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، نتیجه نشست اوپک پلاس بر بازار جهانی نفت خام اهمیت زیادی دارد و این به واسطه تعدیل قابل توجه تولید و عرضه نفت اعضای این گروه است.

نشست اوپک پلاس

بازارهای نفت از نزدیک نتایج نشست اوپک پلاس را زیر نظر دارند. معاملات آتی شاخص خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در جلسه معاملاتی پنجشنبه (9 آذر) با روندهای متفاوتی روبرو شد؛ به طوری که قیمت ابتدائا به دلیل آمارهای ضعیف تولید چین بازار کاهش یافت و سپس با پیش بینی کاهش تولید اوپک پلاس، مجددا افزایش یافت.

در حال حاضر، اوپک پلاس مسئول بیش از 40 درصد عرضه جهانی است و کاهش های موجود حدود 5 درصد از تقاضای جهانی را تشکیل می‌دهد. گمانه زنی‌های زیادی در مورد کاهش بیشتر میزان تولید و کاهش های احتمالی سه ماهه اول 2024 مورد بحث است. این تعدیل‌ها حیاتی هستند زیرا بر قیمت‌های جهانی نفت تأثیر می‌گذارند.

این نشست در ابتدا به دلیل اختلاف نظر در مورد سهمیه تولید آفریقا به تعویق افتاد، افزایش ظرفیت تولید امارات نیز یکی دیگر از موارد مورد بحث این اجلاس است.

تاثیر شاخص های اقتصادی بر قیمت جهانی نفت

شاخص‌های اقتصاد جهانی، مانند انقباض تولید چین و افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام ایالات متحده، بر احساسات بازار تأثیر می‌گذارد. این تحولات به کاهش تقاضای نفت اشاره دارد و مذاکرات اوپک پلاس را پیچیده‌تر می‌کند. گزارش اخیر اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) مبنی بر افزایش ذخایر نفت خام، بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی نشان دهنده این روند است.

چشم انداز کوتاه مدت نفت خام

با توجه به شرایط فعلی بازار، یک چشم انداز محتاطانه حاکم است. چشم انداز تصمیم اوپک پلاس، همراه با شاخص‌های اقتصاد جهانی، پیش بینی کوتاه مدت نزولی را نشان می‌دهد. با این حال، تاثیر واقعی به تصمیمات نهایی اتخاذ شده در نشست اوپک پلاس و اجرای آنها در ماه‌های آینده بستگی دارد.

اوپک پلاس توانایی تعمیق کاهش تولید، تمدید کاهش داوطلبانه یا عدم کاهش بیشتر را دارد. هر سناریو تأثیر متفاوتی بر جهت قیمت نفت خام خواهد داشت.

تحلیل تکنیکال قیمت نفت سبک

تحلیل و بررسی قیمت نفت خام

قیمت روزانه فعلی معاملات آتی نفت خام سبک در 78.09 دلار و اندکی بالاتر از بسته شدن روز گذشته در کانال 77.86 دلار است که نشان دهنده یک روند صعودی جزئی است.

این قیمت درست کمتر از میانگین متحرک 200 روزه (MA 200) در کانال 78.10 دلار است و نشان می‌دهد بازار در آستانه تصمیم گیری برای یک روند قابل توجه است. با این حال، بسیار پایین تر از میانگین متحرک 50 روزه (MA 50) در سطح 82.82 دلار است که نشان دهنده فقدان حرکت صعودی قوی در کوتاه مدت است.

نزدیکی به سطح مقاومت جزئی 82.68 دلار و مقاومت اصلی 88.21 دلار، سقف‌های بالقوه‌ای را برای حرکت‌های صعودی نشان می‌دهد. برعکس، قیمت فعلی اندکی بالاتر از حمایت جزئی 77.43 دلار است و حمایت اصلی در کانال 72.48 دلار قرار دارد.

با توجه به این عوامل، احساسات بازار به سمت چشم‌انداز محتاطانه و نزولی متمایل می‌شود، زیرا قیمت فعلی در اطراف میانگین‌های متحرک کلیدی و سطوح حمایتی در حال چرخش است و حرکت قوی برای یک روند صعودی قاطع ندارد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:  Fxempire 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array