به گزارش ایران دکونومی، فینتک ها، با نگاه بدبینانه نهاد تنظیم‌گر روبه رو هستند و به تازگی یکی مقامات بانک مرکزی از قاچاق ارز به وسیله فینتک ها خبر داد. در حالیکه به عقیده فعالین این حوزه حجم تراکنش در فینتک ها آنقدرها بالا نیست که نگرانی ایجاد کند. به اعتقاد فینتک ها نهاد تنظیم‌گر حوزه پولی و مالی، به جای اینکه توان خود را صرف نظارت کند، در پی کنترل همه جانبه فینتک‌ ها، مقابله با آنها و ایجاد محدودیت شدید در این حوزه است. 

این درحالیست که مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از رویکرد جدید سخن گفت و تاکید کرد که نهاد تنظیم‌گر باید تصمیمات و سیاست‌ها خود را با سرعت بیشتری به اطلاع بازیگران اکوسیستم برساند تا آنها بدانند چه سیاستی قرار است اجرا شود. 

اگرچه وی در همین نشست تردیدهایی را در مورد فعالیت فینتک‌ ها نیز مطرح کرد. محرمیان در بخشی از این رویداد گفت: «در بسیاری از پلتفرم‌های فینتک قاچاق ارز انجام می‌شود اما بعضی اوقات مدیران آنها از سوءاستفاده‌ای که از پلتفرم‌شان می‌شود، بی‌خبر هستند.»

قاچاق ارز چیست؟

مهدی عبادی مدیرعامل پرداختیاری وندار در مورد تعریف احتمالی قاچاق ارز از منظر بانک مرکزی به تجارت‌نیوز گفت: «آقای محرمیان تا کنون چندین بار به این موضوع اشاره کرده‌اند اما هیچگاه توضیح مشخصی در مورد فرایند کار و آمار و ارقام دقیقی از حجم احتمالی آن نداده‌اند. در کل مشخص نیست که منظور بانک مرکزی از نقش داشتن فینتک‌ ها در فرایند قاچاق ارز چیست.»

به تاکید وی قاچاق ارز از طریق فینتک‌ های پرداختی به طور مستقیم امکان‌پذیر نیست اما احتمال سوءاستفاده از خدماتشان برای انجام اقدامات مجرمانه یا دور زدن قانون وجود دارد. 

وی اضافه کرد: «مجرمان می‌توانند از خدمات بانکی نیز برای اموری چون پولشویی یا قاچاق ارز استفاده کنند. اما چنین سخنی مطرح نمی‌شود که بانک‌ها در قاچاق ارز دخالت دارند اما خود آنها بی‌خبر هستند.»

فینتک ها چه اثری در بازار ارز دارند؟

فینتک‌ ها توانایی این را دارند که با فرآیندهای خود در بازار ارز اثرگذار باشند و همین فعالیت‌های نگران‌کننده‌ای در این زمینه ایجاد می‌کند.

عبادی در این خصوص تشریح کرد: «پرداخت‌یارها که عضوی از شبکه بانکی و پرداختی کشور هستند، اکنون نزدیک به دو هزارم درصد از تراکنش‌های شاپرک را به خود اختصاص داده‌اند. طبیعی است همه این حجم تراکنش‌ نیز مشمول قاچاق ارز یا هر عمل مجرمانه دیگری نمی‌شود و درصد بسیار اندکی از آنها ممکن است چنین صفتی داشته باشند. در این شرایط نمی‌توان گفت فینتک‌ ها تاثیری در بازار ارز دارند.»

فینتک

وضعیت رمزارزها در قاچاق ارز چگونه است؟

عبادی احتمال می‌دهد که منظور بانک مرکزی از قاچاق ارز،  معاملات مربوط به رمزارز باشد. وی در خصوص حجم این بازار گفت: «در سال جاری آمار دقیقی از بازار رمزارز در ایران ارائه نشده است اما در سال گذشته در زمانی که قیمت بیت‌کوین روند صعودی داشت و بالاتر از امروز بود، بانک مرکزی گردش مالی بازار رمزارزها را در ایران را سه هزار میلیارد تومان اعلام کرد. در سال جاری می‌توان تخمین زد این عدد ۶۰ تا ۷۰ درصد ریزش داشته باشد.»

رویکرد بانک مرکزی تغییر می‌کند؟

این فعال حوزه فینتک، در خصوص امید به رویکرد بانک مرکزی تاکید کرد که این نهاد تاکنون موضع محدودکننده‌ای در قبال فینتک ها داشته اما رویکرد آینده این نهاد قابل پیش‌بینی نیست.

وی گفت: «این امیدواری وجود دارد که شرایط موجود با نوع جدید نظارت که بانک مرکزی آن را داده‌محور و هوشمند می‌نامد، بهبود یابد.» قطعا فعالان این حوزه از رویکرد جدید استقبال می‌کنند و امیدوارند که جزئیات آن نیز به صورت شفاف منتشر شود تا پس از آن، بانک مرکزی رویکرد خود را از ایجاد محدودیت به نظارت تغییر دهد.» 

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array