به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، موسسه آکسفورد در نتیجه یکی از بزرگترین تحقیقات خود در حوزه سلامت روان، ادعا کرده که استفاده از اینترنت هیچ‌گونه آسیب روانی به انسان‌ها وارد نمی‌کند.

دو پروفسور این موسسه داده‌های مربوط به 2 میلیون نفر در بازه‌های سنی 15 تا 89 سال ساکن در 168 کشور جهان را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که در طی دو دهه گذشته (بازه‌ای که استفاده از اینترنت به‌شدت افزایش یافته) تغییرات بسیار ناچیزی در سلامت روان افراد گزارش شده است. محققان این پروژه اعلام کردند که در پایان تحقیقات خود هیچ مدرک قطعی دال بر اینکه اینترنت و بازی‌های موبایلی پتانسیل آسیب زدن به سلامت روان افراد را دارد، پیدا نکرده‌اند.

نتایج این تحقیقات برای بسیاری از کاربران شوکه‌کننده هستند و باورهایی که تمام این مدت درباره “خطرات استفاده بیش‌ازحد از اینترنت” داشتیم را زیر سوال می‌برند. اما نکته مهم اینجاست که خود موسسه آکسفورد اعلام کرده‌ که به علت عدم دسترسی محققان به داده‌های داخلی خود این پلتفرم‌های آنلاین، یافته‌های این تحقیق محدود و ناکافی هستند.

تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه آکسفورد، زیرمجموعه قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی زبان دنیا، در تضاد با گزارش‌های سالیان اخیر در رابطه با همین موضوع و باور مردم است. مطالعات سال‌های اخیر حاکی از آن هستند که کاهش زمان سپری‌شده در شبکه‌های اجتماعی منجر به بهبود سلامت روان افراد خواهد شد و به همان نسبت، صرف زمان بیشتر در شبکه‌های اجتماعی گوناگون، افراد را در معرض آسیب روانی قرار می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی

متا، متهم ردیف اول آسیب اینترنت بر سلامت روان

اخیراً در یکی از تحقیقات افشا شده درباره تاثیر شبکه اجتماعی اینستاگرام بر سلامت روان دختران نوجوان، قید شده بود که تصاویر به‌اشتراک‌گذاشته شده در این محیط باعث تشدید اختلال “تصویر بدنی” (Body Image) و همچنین افزایش اضطراب و افسردگی در این افراد نیز می‌شود.

به گفته یکی از دو پروفسور مسئول تحقیقات موسسه آکسفورد، صحت‌وسقم این تحقیقات پیرامون فعالیت‌های متا زیرسوال رفته و برخی از ادعاهای آن با عقل جور درنمی‌آیند! به گفته همین پروفسور، “تحقیقات موسسه آکسفورد پیرامون این موضوع به‌علت کمبودهای روان‌شناختی، توانایی تعیین و پیش‌بینی تمام دستاوردهای ناشی از استفاده از اینترنت بر سلامت روان را ندارد”.

تحقیقات خود کمپانی متا تفاوت اساسی‌ای با تحقیقات دیگر موسسات دارد. این کمپانی به دلیل دسترسی مستقیم به پلتفرم‌های خود، می‌تواند رفتار کاربران در این محیط، زمان صرف‌شده در پلتفرم‌های مختلف و نوعِ محتوایی که با آن تعامل دارند را بررسی و آنالیز کرده و سپس نتیجه‌گیری کند.
این داده‌های ارزشمند به‌ندرت در اختیار محققان آکادمیک قرار می‌گیرد و البته سالهاست که کاربران خواهان شفاف‌سازی بیشتر از طرف این پلتفرم‌ها هستند.

خود موسسه آکسفورد نیز این مورد را به رسمیت شناخته و اعلام کرده که “درخواست همکاری بیشتر و بهتری از دانشمندان مستقل و بخش اینترنت/تکنولوژی” برای توسعه این تحقیقات دارد.

به زبان دیگر، محققان بدون همکاری این پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، امکان درک و پردازش رابطه دقیق میان سلامت روان و استفاده از اینترنت را نخواهند داشت.

با اینکه استفاده از اینترنت به‌صورت جهانی در حال افزایش است، اما خود شبکه‌های اجتماعی لزوماً پدیده وحشتناکی محسوب نمی‌شوند. در بعضی موارد، ایجاد یک ارتباط سازنده میان افراد هم‌فکر و هم‌فرکانس از طریق این پلتفرم‌ها، حتی منجر به بهبود سلامت روان در میان کاربران نیز شده است.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array