به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی کارخانه صنعتی Foxconn قصد دارد به‌منظور توسعه و راه‌اندازی تأسیسات جدید خود در هند، مجدداً سرمایه‌گذاری‌ای 1.5 میلیارد دلاری در این کشور انجام دهد.
دلیل اصلی این سرمایه‌گذاری مجدد، رشد بسیار خود سودآوری و کسب درآمد در بازارهای آسیای جنوبی می‌باشد.

کمپانی Foxconn، شرکتی تایوانی و بزرگترین تولیدکننده قطعات رایانه‌ای و الکترونیکی جهان است و بزرگترین صادرکننده این کشور محسوب می‌شود. تأسیس این شرکت، جرئی از اقدامات اخیر کمپانی اپل و شرکای تجاریش برای گسترش کسب‌وکار بازار خود در آسیای جنوبی است.

براساس اسناد بورسی Foxconn، این سرمایه‌گذاری قرار است به “تأمین نیازهای عملیاتی” این کارخانه کمک کند. این شرکت تایوانی حدود دو ماه پیش اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال آینده، نیروی‌کار و میزان سرمایه‌گذاری خود را در هند حداقل دوبرابر کند.

Foxconn
تیم کوک، مدیرعامل اپل در یکی از کارخانه‌های Foxconn

تغییر تمرکز Foxconn از چین به هند

کارخانه Foxconn با بسیاری از کمپانی‌ها و شرکت‌ها مانند اپل همکاری دارد و پروسه مونتاژ قطعات دستگاه‌های آنان را در تأسیسات خود در هند انجام می‌دهد.
در سال‌های اخیر بسیاری از برندهای بزرگ و غول‌های تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و تمرکز خود را به بازار آسیای جنوبی و خصوصاً هند منعطف و متمرکز کرده‌اند. کارشناسان این حرکت استراتژیک را “China+1” یا جایگزین کشور چین (از لحاظ ظرفیت تولید و تعداد عظیم نیروی کار) نام‌گذاری کرده‌اند.

کارخانه Foxconn بزرگترین سرویس تولیدکننده دستگاه‌های الکترونیکی (EMS) در جهان به‌حساب می‌آید. سرمایه‌گذاری و فعالیت این کارخانه در کشور چین درحد فاصل سال‌های 2001 تا 2017 شدت گرفت و از سال 2018 تاکنون به دلیل تنش‌های میان چین و آمریکا کاهش یافت.

این کارخانه که دارای سه تأسیسات مجزا در کشور هند است؛ اوایل سال میلادی جاری از یک قرارداد سرمایه‌گذاری 19.5 میلیارد دلاری در زمینه ساخت تراشه با کمپانی هندی Vedanta خارج شد و از این پروژه کناره‌گیری کرد. اما حتی با وجود قطع این همکاری، Foxconn اعلام کرده که هنوز نسبت به بلندپروازی‌های خود در این کشور اطمینان بسیاری دارد.

در ماه آگوست سال جاری (اواسط تابستان)، این شرکت اعلام کرده بود که قصد دارد 600 میلیون دلار دیگر در هند سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه قرار است به توسعه دو پروژه در ایالت Karnataka در جنوب هند، در زمینه تولید تجهیزات تراشه و اجزای بدنه آیفون‌ها اختصاص یابد.

گزارش فصل سوم مالی Foxconn (سه‌ماهه سوم 2023) حاکی از آن است که این رویکرد استراتژیک پتانسیل ایجاد روندی روبه‌رشد و سازنده را برای این کمپانی در کشور هند خواهد داشت. میزان کسب درآمد در تمام نواحی نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته است و کارشناسان مؤسسه مالی Goldman Sachs پیش‌بینی کرده‌اند که این شرکت می‌تواند با چنین سرمایه‌گذاری‌ای به روند رشد خود ادامه دهد.

در اواخر بهار سال جاری، همزمان با امضای قرارداد میان اپل و Foxconn به‌منظور گسترش همکاری‌ها، اولین فروشگاه اپل‌استور در کشور ویتنام نیز بازگشایی و راه‌اندازی شده بود. پیش از این اتفاق نیز اپل دو فروشگاه جدید در هند راه‌اندازی کرده بود که یکی از آنها در پایتخت مالی و سرگرمی این کشور، شهر بمبئی قرار دارد. افتتاح این فروشگاه در بمبئی، آغاز مسیر جدیدی برای کمپانی اپل است. اپل، غول صنعت تکنولوژی، کشور هند را به‌عنوان بازار و مشتری جدید خود و محلی برای تولید محصولات خود برگزیده است.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array