به گزارش ایران دکونومی و به نقل از «مانی یکتا» مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، ارائه دسته چک‌های جدید تا پایان این ماه (آذر 1402) با ثبت اطلاعات متقاضی در سامانه املاک و اسکان امکانپذیر می‌شود.

بانک مرکزی موظف است از ارائه برخی خدمات بانکی به کسانی که اقدام موثری در ثبت اطلاعات مسکن هایشان در سامانه املاک و اسکان انجام نداده اند، جلوگیری کند.

«یکتا» همچنین گفت: «با توجه به تعاملات مثبتی که با وزارت راه و شهرسازی داشتیم مقرر شد که به صورت مشخص در خصوص خدمت درخواست صدور دسته چک جدید در فاز اول و فاز دوم در خصوص خدمات مرتبط با انتقال وجه کارتی از طریق برنامک‌های هوشمند تلفن همراه، همکاری کنیم.»

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره زمان اجرای محدودیت در صدور دسته چک جدید گفت: اگر کسی اقدام موثر انجام نداده باشد، از ارائه دسته چک به او جلوگیری می شود؛ این موضوع از یک هفته قبل آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه دارد. مستندات فنی و اطلاعات آن را دریافت کردیم و به زودی نیز عملیاتی می‌شود.

مراحل لازم برای گرفتن دسته چک برای افراد حقیقی و حقوقی

برای دریافت دسته چک، باید مراحل زیر طی شود.

  1. اول از همه باید یک حساب قرض الحسنه جاری داشته باشید که حداقل ۲ سال از زمان افتتاح آن گذشته باشد.

نکته: زمانی که می‌خواهید برای درخواست دسته چک به بانک بروید، حتماً یک فرد خوش‌حساب را که در همان بانک حساب دارد، به عنوان معرف همراه خود ببرید. خیلی تاثیر دارد!

  1. می‌بایست درخواست دریافت دسته چک را به رئیس شعبه تحویل دهید. برخی از بانک‌ها این امکان را فراهم ساخته‌اند تا کاربران از طریق اپلیکیشن‌ بانکی درخواست صدور چکشان را ثبت کنند.
  2. پس از ثبت درخواست، رئیس شعبه استعلام می‌گیرد. در صورتی که سوابق بانکی شما خوب باشد و نتیجه استعلام‌تان سفید باشد، اقدامات لازم برای تحویل دست چک به شما انجام خواهد شد.
  3. اما اگر در سوابق بانکی شما، سابقه چک برگشتی وجود داشته باشد، باید نسبت به رفع سوءاثر آن اقدام کنید و مجددا درخواست دهید.

شرایط دریافت دسته چک

یکی از شرایط لازم برای گرفتن دسته چک این است که حسابی داشته باشید که حداقل ۲ سال از افتتاح آن گذشته باشد.

پس اگر نیاز به اخذ دسته چک فوری دارید و از قبل هم حساب بانکی ندارید، برخی از بانک‌ها این امکان را فراهم آورده‌اند تا با تایید رئیس شعبه، فردی که به تازگی حساب باز کرده نیز بتواند دسته چک دریافت کند. این در صورتی است که در حساب درخواست‌کننده چک حداقل مبلغی بین ۵ تا ۱۰ میلیون موجودی داشته باشد.

اما سایر شرایط دریافت دسته چک از این قرار است؛

  • نداشتن هرگونه سابقه چک برگشتی و بدهی غیرجاری
  • دائمی بودن محل کار یا داشتن سند ملکی
  • همراه داشتن یک معرف خوش‌حساب در بانک موردنظر
لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array