به گزارش ایران دکونومی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است به منظور جلوگیری از بهره کشی از کار دیگری، نظام ارزیابی و طبقه بندی شغل را با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور تهیه نماید و به اجرا درآورد.

 طرح طبقه بندی مشاغل، به منظور استقرار مناسبات صحیح کارگاه با بازار کار در زمینه مزد و مشخص بودن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل مختلف در کارگاه، صورت می گیرد.

 کارفرمایان مشمول قانون کار، موظفند با همکاری کمیته طبقه بندی مشاغل کارگاه و یا موسسات ذی صلاح، طرح طبقه بندی شغل را تهیه کرده و پس از تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرحله اجرا درآورند.

مطابق با دستورالعمل و آیین نامه اجرایی طبقه بندی مشاغل، کارفرمایانی که کارگاه های آن ها، بالای پنجاه نفر کارگر دارند، موظفند که ارزیابی شغل خود را تهیه کرده و بعد از تایید وزات کار، به مرحله اجرا درآورند. 

در این طرح ، کارگران و کارمندان مختلف با توجه به ماهیت مشاغل و شرایط هر شغل در گروه شغلی ۱ الی ۲۰ دسته بندی شده اند. شرایط کاری، میزان مسئولیت، سطح تحصیلات، سابقه کاری مختلف کارگران، موجب ایجاد گروه های گوناگون در شغل گردیده است.

مزایای طرح طبقه بندی مشاغل

 مهم ترین ویژگی این طرح ايجاد يك نظام صحيح مزدی است.

و به موجب این طرح وظایف، مسئولیت ها و حوزه اختیارات هر فرد در جایگاه شغلی وی، مشخص شده و کارفرما نمی‌ تواند از یک فرد، انتظار کار در چند جایگاه شغلی و دریافت دستمزد یک جایگاه شغلی را داشته باشد. علاوه براین، این طرح سبب یکسان سازی حقوق در شرایط کار برابر می گردد.

یکی دیگر از مزیت ها طرح طبقه بندی شغل، این است که مزد افراد بر اساس مدرک تحصیلی آن ها متغیر می باشد. به این معنی که هر چه فرد دارای مدرک تحصیلی بالاتر باشد، به همان نسبت نیز مزد و حقوق دریافتی او افزایش می یابد.

چه کارگاه هایی مشمول طرح طبقه بندی مشاغل می‌شوند؟

تنها کارگاه های بالای پنجاه نفر کارگر، مشمول طرح طبقه بندی مشاغل می شوند

اهداف طبقه بندی مشاغل چه می باشد؟

استقرار مناسبات صحیح کارگاه با بازار کار در زمینه مزد و مشخص بودن شرح وظایف از جمله اهداف طبقه بندی مشاغل می باشد که توضیحات بیشتر در این خصوص در متن مقاله بیان شده است.

کارگران درصورت شکایت از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل باید به کجا مراجعه کنند؟

در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل را اجرا می‌کنند، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و سرپرستان به‌عنوان کمیته طبقه‌بندی مشاغل داریم که در هر کارگاه مستقر است، بنابراین در صورتی که در کارگاهی مشکلی رخ دهد یا انحرافی به وجود آید کارگر باید این موضوع را در وهله اول به اطلاع اعضای کمیته طبقه‌بندی مشاغل و نمایندگان کارگر قرار دهد.

این کمیته نیز بایستی نسبت به استماع اظهارات و یا شکایت‌های کارگران از طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل که به تأیید رسیده است، اقدام کنند در صورتی که این کمیته به‌هرنحوی پاسخگوی مسائل و مشکلات کارگری نباشد و رسیدگی نکند، بایستی موضوع به هیئت‌های حل اختلاف انعکاس داده شود، هیئت حل اختلاف نیز درباره شکایت کارگران رسیدگی می‌کند و موضوعات درباره انحراف از طرح طبقه‌بندی مشاغل را بررسی و رأی صادر می‌کند که لازم‌الاجراست و هر دو طرف باید به این طرح تمکین و آن را اجرا کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array