به گزارش ایران دکونومی، حداقل دستمزد کارمندان در سال 1402 به هفت میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسید, حقوق کارمندان دولت سال اینده (1403) برطبق بودجه 1403 به میزان ۱۸ درصد افزایش می‌یابد. این بدان معناست که حداقل حقوق کارمندان در سال آینده به ۹میلیون و ۳۲۲ هزار تومان خواهد رسید.

هر ساله هنگام تعیین دستمزد کارگران میزان افزایش حقوق کارمندان ملاک کار قرار می گیرد، به این ترتیب با اعلام حقوق کارمندان جامعه کارگری نگران دریافتی خود در سال آینده شده است. این موضوع از آنجا نشات می‌گیرد که بخش زیادی از کارگران در شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی مشغول هستند و این موضوع به طور معمول حقوق کارگران را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در حالی دولت عدد ۱۸ درصد را برای افزایش حقوق کارمندان در نظر گرفته است که آخرین گزارش رسمی دولت، تورم ۴۴.۹ درصدی را در اقتصاد کشور نشان می‌داد؛ این یعنی عدد انتخابی برای افزایش حقوق، شکاف حدود ۲۷ درصدی با تورم دارد.

از سوی دیگر بسیاری از فعالان کارگری بر این باورند که مقایسه دستمزد کارگران با کارمندان صحیح نبوده و موضوعیت ندارد؛ چرا که حقوق کارگران باید به استناد ماده ۴۱ قانون کار با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت تعیین شود. مسئله مهمی که وجود دارد, بهانه دولت‌ها برای افزایش حقوق و افزایش نرخ تورم است. در حالی که دستمزد سال گذشته کارگران ثابت کرد که افزایش حقوق ربطی به افزایش نرخ تورم ندارد.

در سال 1401 دولت با استدلال مهار تورم، با وجود تورم بالای 40 درصد، حقوق کارمندان را تنها 20 درصد افزایش داد. و از سوی دیگر حقوق کارگران را با فاصله بسیار از سبد معیشت خانوار تنها ۲۷ درصد افزایش دادند و این مسئله باعث کوچک تر شدن سبد معیشت کارگران شد.

طی چند روز اخیر و با ارائه لایحه بودجه 1403 به مجلس، مشخص شد که به گفته کارشناسان امسال نیز دولت با بستن بودجه ی انقباضی و تأکید بر پایین نگه داشتن دستمزدها به دنبال کاهش و کنترل تورم است. افزایش ۱۸ درصدی دستمزد کارمندان حاکی از آن است که این رقم حتی از ۲۰ درصد سال گذشته هم پایین‌تر است. از طرفی امسال سقف معافیت مالیاتی تغییر نکرده و همچون سال قبل، درآمد ماهانه ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۰ درصدی دانسته شده که با این اوصاف احتمالاً امسال حداقل‌بگیران هم از پرداخت مالیات معاف نخواهند شد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array