پس از اینکه توکن بومی شبکه بلاکچین اتریوم یعنی اتر (ETH)، سه ماهه نخست سال جدید میلادی را با رشد 55 درصد به پایان رساند، در سه ماهه دوم سال چشم به راه 3000 دلار است.

شکست مقاومتی قریب‌الوقوع قیمت اتریوم

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از اینکه اتر در ماه ژوئن گذشته (خرداد و تیر 1401)، در حدود تراز 880 دلار موفق به کف‌سازی شد، ارزش آن بیش از دو برابر شده و چندین رویداد منفی از جمله سقوط اف تی ایکس (FTX)، افزایش نرخ بهره و مقررات سخت‌گیرانه‌تر ایالات متحده را پشت سر گذاشته است.

اکنون جفت ارز اتریوم در برابر دلار آمریکا (ETH/USD) در نمای روزانه خود، یک الگوی مثلث صعودی ترسیم کرده است که به واسطه وجود حمایت خط روند صعودی و مقاومتی در سطح افقی تایید شده است. این الگو نشان‌دهنده افزایش فشار خرید همزمان با ثبت کف‌های بالاتر قیمت می‌باشد. البته وجود سقف‌های بدون تغییر نیز نشان‌دهنده احتمال افزایش فشار فروش در این سطوح است.

از روز دوم آوریل (13 فروردین)، قیمت اتر (ETH) در حال آزمایش محدوده مقاومت افقی خود (در بازه 1700 تا 1820 دلار بوده و برای یک شکست مقاومتی احتمالی آماده می‌شود.

نمودار سه روزه قیمت اتریوم

نمودار سه روزه قیمت اتریوم و تشکیل الگوی مثلث صعودی

 

اگر قیمت همزمان با افزایش حجم معاملات،  بالاتر از این محدوده مقاومتی بسته شود، این شکست تایید خواهد شد. علاوه بر این، سطح هدف قیمت بعد از شکست مثلث صعودی ، برابر با ارتفاع مثلث اندازه‌گیری می‌شود. این قیمت هدف بسته به اینکه معامله‌گران در کدام نقطه با حمایت صعودی خط روند مثلث برخورد کنند، در محدوده 3350 تا3900 دلار قرار می‌گیرد که نشان دهنده افزایشی 80 درصدی تا ماه ژوئن (خرداد) خواهد بود.

برخلاف این سناریو، وقوع یک پولبک احتمالی از محدوده 1700 تا 1820 دلار خطر به تاخیر افتادن این ستاپ صعودی و اصلاح گسترده‌تر قیمت را افزایش می‌دهد.

انباشت اتریوم توسط نهنگ‌ها همچنان بالاست

بر اساس داده‌های درون زنجیره‌ای، روندهای کوتاه مدت و بلندمدت اتر به سمت یک بازار گاوی گرایش دارند. طبق آخرین داده‌های پلتفرم تحلیلی سنتیمنت (Santiment)، اکثر نهنگ‌های اتریوم طی هفته‌های اخیر، میزان انباشت اترهای خود را افزایش داده‌اند. به عنوان مثال، عرضه اتر در آدرس‌هایی با موجودی 1000 تا 10000 واحد اتر ETH که در نمودار زیر با رنگ آبی نشان داده شده است، در ماه مارس (اسفند)  0.5 درصد افزایش یافته است.

نمودار توزیع اتریوم

نمودار توزیع عرضه اتریوم در میان سرمایه‌گذارانی که حداقل 1000 واحد اتر دارند؛ منبع: Santiment

به همین ترتیب، گروه‌های دارای موجودی بین 1 تا 10 میلیون (رنگ قهوه‌ای) و 10 میلیون تا 100 میلیون واحد اتریوم به ترتیب شاهد افزایش 0.4 و 0.5 درصدی بوده‌اند.

این رشد در بحبوحه اتفاقی موسوم به “جذب فشار فروش” رخ داده است که توسط آدرس‌های دارای 100000-1 میلیون (صورتی) و 10000-100000 واحد اتر (نارنجی) ایجاد شد.

در عین حال، این رشد را می‌توان به طور مستقیم یا با استناد به سهامداران شخص ثالث مانند لایدو دائو (LDO) به قراردادهای اثبات سهام شبکه نیز نسبت داد. میزان اتر استیک شده در آدرس‌های رسمی اتریوم 2 پس از افزایش 3.5 درصدی ماه مارس، از مرز 18 میلیون واحد اتر گذشته است.

این افزایش سپرده‌ها در آستانه راه‌اندازی هاردفورک شانگهای و ارتقای کاپلا اتفاق افتاده است که قرار است روز 12 آوریل (23 فروردین) راه‌اندازی شود و امکان برداشت اتر از قراردادهای هوشمند را فراهم سازد.

ارزش کل اتریوم استیک شده؛

ارزش کل اتریوم استیک شده؛ منبع: Glassnode

نمره Z در شاخص MVRV: وارونگی کف قیمت اتریوم

بیشتر استدلال‌های صعودی اتریوم از نمره MVRV Z ناشی می‌شود که نشان می‌دهد این شاخص به مرحله‌ای وارد شده است که قبلاً پیش از رالی‌های بلندمدت قیمت اتر مشاهده شده است.

شاخص MVRV  اتریوم؛

شاخص MVRV  اتریوم؛ منبع: Glassnode

بر اساس شاخص MVRV  که ارزش بازار یک ارز دیجیتال را با ارزش تحقق‌ یافته آن ارزیابی می‌کند، زمانی که ارزش بازار یک ارز از ارزش واقعی آن بالاتر می‌رود، سقف بازار (منطقه قرمز) را نشان می‌دهد، در حالی که عکس این وضعیت، نشان‌دهنده کف بازار (منطقه سبز) است.

جهش‌های قبلی قیمت اتر همزمان با خروج نمره MVRV Z آن از منطقه سبز همراه بوده است. اکنون می‌بینیم که همین اتفاق می‌تواند طی سه ماه آینده رخ دهد.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array