به گزارش ایران دکونومی، علیرضا عسگریان گفت: دهک‌بندی جدید یارانه ها انجام شده است و خانوارها صدک‌بندی شده اند؛ و صدک‌بندی مبنای همان دهک است اما در این داده قدرت تحلیل، دقت و عدالت افزایش می‌یابد.

 هر دهک درآمدی تبدیل به ۱۰ قسمت و به عبارتی صدک می‌شود.

در این روش برای راحتی مردم دهک را تبدیل به ۱۰ قسمت کرده‌ایم اما مثلا بین صدک ۳۱ تا ۳۹ هرچند فاصله هست ولی هر دو اینها در دهک چهارم قرار دارند لذا سیاستگذاری‌های دهکی اعمال می‌شود اما نظارت‌ها، تحلیل‌ها و دقت‌ها به صورت صدکی اعمال خواهند شد.

 آیا با صدک‌بندی ممکن است یارانه خانواده ای حذف شود؟

ابتدا باید داده‌های درآمدی خانوارها در نیمه دوم سال اعمال شود و پس از ثبت این تغییرات حتما بین دهک‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود چون که بین صدک‌ها تغییراتی ایجاد شده است، در این حالت امکان دارد که فردی دهک سوم باشد اما به دهک چهارم و پنج برود و یا حتی ممکن است پایین‌تر آمده و وارد دهک سوم شود. و ممکن است تعداد محدودی نیز به دهک دهم بروند و از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند.

در این روش موضوع حذف قانونی (یارانه‌بگیران) نیست چرا که طبق قانون شما می‌توانید سه دهک را (از دریافت یارانه) حذف کنید اما فعلا این قانون اعمال نمی‌شود چون اختیار آن دست دولت است که آن را اعمال کند یا نکند.

 بعبارتی دهک‌ها(پس از اعمال صدک‌بندی) ممکن است جا به شوند اما به معنای قطع یارانه آنها نیست.

یارانه کدام صدک‌ها حذف می‌شود؟

 اگر خانواری از صدک ۹۲ و ۹۳ بالاتر بروند از دریافت یارانه حذف می‌شوند و البته افراد دیگری جایگزین آنها می‌شوند چون فاصله دهک‌ها ثابت است یعنی  یک فردی استحقاق دارد و دهک بالاتر می‌رود و کسی که استحقاق (توانایی مالی) ندارد، پایین می‌آید، اما بین دهک‌ها یعنی تا دهک نهم هر چقدر جا به جایی صورت بگیرد، یارانه‌ افراد وصل است و قطع نمی‌شود.

طبق قانون دولت باید به کدام دهک ها یارانه بدهد؟

 طبق قانون دولت باید تا دهک هفتم یارانه بپردازد و مابقی سه دهک‌ها را از دریافت یارانه حذف کند اما الان دولت می‌گوید در شرایطی هستم که می‌خواهم یارانه‌ها باقی بماند و به همه یارانه می‌پردازم.

شاخص‌های مدنظر در صدک‌بندی خانوارها برای دریافت یارانه 

معیارهای زیادی برای شناسایی وسع اقتصادی خانوار است که حساب‌های بانکی، سود بانکی، مانده در گردش حساب‌های بانکی، ساختار خانوار، بعد خانوار، تعداد وسیله نقلیه، قیمت وسیله نقلیه، تعداد حقوق‌بگیران یک خانوار، دارایی‌های بورسی خانوار، داشتن ملک و  خانه و تعداد سفرهای خارجی (به جز سفر به عتبات) همه این موارد ملاک تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد و هرکدام از این اطلاعات به تنهایی محاسبه نمی‌شود.

 داشتن خودرو شاخص دیگری است که در طرح صدک بندی خانوارهای یارانه‌بگیر مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ که تعداد و کیفیت و قیمت خودرو در این طرح بررسی می‌شود.

اگر کسی نسبت به دهک بندی اعتراض دارد می‌تواند از طریق مراجعه به ستاد وزارت کار و یا از طریق سامانه حمایت، اعتراض خود را ثبت کند ماهانه اعتراض‌ها بررسی و به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array