به گزارش ایران دکونومی، بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ که دیروز طی نامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و متن کامل این بخش تحت عنوان سقف منابع عمومی دولت و مفروضات منابع و مصارف، امروز منتشر شد.

به صورت کلی، ۳ نوع مالیات برای خودرو وجود دارد:

1- در صورتی که ماشین‌تان، خودرو لوکس به حساب بیاید، باید مالیات آن را بپردازید.

2-هنگام نقل و انتقال خودرو نیز باید مالیات پرداخت کنید.

3-مالیات دیگری هم به عنوان مالیات سبز خودرو به صورت سالیانه از شما دریافت می‌شود.

سازمان امور مالیاتی نسبت به مطالبه مالیات از خودروهای لوکس و گران قیمت موظف است.

میزان مالیات خودروهای لوکس در بودجه سال 1403

مالیات خودرو تنها برای محصولاتی اعمال شده که قیمت بالاتر از سه میلیارد تومان دارند که این به معنی معافیت تمامی خودروهای داخلی و مونتاژی است. البته برخی از خودروهای مونتاژی همانند تیگو 8 پرو e پلاس، دقیقاً روی مرز اعلام شده قرار دارند و احتمال دارد که با کوچک‌ترین نوسان بازار، مشمول مالیات شوند.

طبق تبصره 6 بند بخش س از بخش اول لایحه بودجه 1403، مالکان حقیقی یا حقوقی غیردولتی انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که قیمت روز آن، بالای سه میلیارد تومان است، مشمول مالیات سالانه یک درصدی (1%) هستند.

مالیات‌های وضع شده برای خودرو، پیش از انجام هرگونه نقل و انتقال سند آن، باید پرداخت شود و در غیر این صورت، مالک قبلی مسئول این مالیات است.

شناسایی مالکان خودروهای لوکس چگونه صورت می‌پذیرد؟

اطلاعات دارندگان خودروهای لوکس از نیروی انتظامی دریافت می‌شود و برای این مالکان پیامک ارسال می‌شود.

این پیامک فقط برای مالکانی که هر یک از خودروهای آنها بالای سه میلیارد تومان قیمت دارد، ارسال می‌شود و اگر کسی چند خودرو داشته ‌باشد که در مجوع به این رقم برسد، مشمول مالیات بر خودروهای لوکس نخواهد بود.

بعد از شناسایی فرد به عنوان دارنده و مالک خودروی لوکس و گران‏‌قیمت یک کلمه و رمز عبور برای افراد به‌صورت پیامک ارسال می‌شود و فرد با این کدها می‌تواند با مراجعه به سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی اینترنتی  My.Tax.Gov.Ir ضمن رویت پرونده مالیاتی خود، نسبت به انجام تکالیف قانونی اقدام نماید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array