به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در پی راه‌اندازی یک «استاندارد توکن» جدید در بلاکچین بیت کوین، رکورد روزانه تازه‌ای برای تعداد اوردینال‌های (Ordinal) ثبت شده در این شبکه شکسته شده است.

طبق داده‌های اخیر دان آنالیتیکس (Dune Analytics)، روز دوم آوریل (13 فروردین)، تعداد اوردینال‌های بیت کوین به مرز 58179 رسیده است و این رشدی 83.5 درصدی از رکورد قبلی آن یعنی 31692 اوردینال روز نهم مارس (18 اسفند) را نشان می‌دهد.

اعتقاد بر این است که این افزایش ناشی از ایجاد توکن‌های Bitcoin Request for Comment  یا به اختصار BRC-20 بر بستر پروتکل اوردینالز (Ordinals) توسط یک تحلیلگر آن‌چین با نام مستعار دومو (Domo) در اوایل ماه مارس (اواسط اسفند) بوده است.

توکن های جدید اوردینالز

تعداد روزانه کتیبه یا اوردینالز ایسنکریپشن که با رنگ سبز نشان داده شده است. منبع:  Dune Analytics

 

در حالی که اوردینال‌ها مصنوعات دیجیتالی مانند توکن‌های غیرمثلی (NFT) هستند که داده‌ها را به شکل متن، تصاویری با فرمت JPEG، PDF و فرمت‌های مختلف ویدئویی و صوتی در شبکه بیت کوین حمل می‌کنند، استاندارد BRC-20 درست همانند استاندار ERC-20 شبکه اتریوم، از نوشته‌های معمولی برای استقرار قراردادهای توکن، ضرب توکن و انتقال توکن استفاده می‌کند.

ورود اوردینالز و استاندارد BRC-20 به شبکه بیت کوین از طریق سافت فورک تپ‌روت (Taproot) امکان‌پذیر شد که 14 نوامبر 2021 (23 آبان 1400) به مرحله اجرا درآمد.

به گفته لئونیدیس (Leonidis)، میزبان پادکست مشهوری که تمرکز آن بر اوردینال‌ها است، بیش از 55000 ایسنکریپشن روز 2 آوریل به شکل اوردینال‌های متنی ارائه شد که بسیاری از آنها با استاندارد BRC-20 نشان داده شدند. وی در توییتی توضیح داد که این افزایش مشاهده شده روز 2 آوریل در پی استفاده از ابزارهای جدیدی مشاهده شده است که برای تعامل با استاندار جدید BRC-20 به کار می‌روند.

 

توکن‌های BRC-20

توکن‌های BRC-20 که به عنوان اوردینال‌های مبتنی بر متن طبقه‌بندی می‌شوند، رایج‌ترین اوردینال حکاکی شده در شبکه بیت کوین هستند؛ منبع:  Dune Analytics

از جمله این ابزارهای جدید می‌توان به Ord.io، UniSat Wallet و BRC-20.io اشاره کرد. بر اساس BRC-20.io، از زمان ایجاد استاندارد BRC-20 تاکنون، 1600 توکن ایجاد شده است.

توکن‌های pepe، ordi و punk از محبوب‌ترین دارایی‌های با استاندارد BRC-20  هستند که به ترتیب از ارزش بازار نسبی 2.5 میلیون دلار، 2.1 میلیون دلار و 900000 دلار برخوردار هستند. بیش از 42700 توکن BRC–20 در 24 ساعت گذشته ساخته شده است که بیشتر آنها از دسته wzrd، domo، BAYC، meme و pups هستند.

 

توکن های BRC-20 بیت کوین

توکن‌های بیت‌کوین، از طریق استاندارد BRC-20، اکنون می‌توانند مانند توکن‌های ERC-20 در بازار خرید و فروش شوند. منبع: BRC-20.io

با وجود اینکه ارزش بازار توکن‌های BRC-20 در حال حاضر کمتر از 10 میلیون دلار است، شرکت سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) معتقد است که بازار توکن‌های غیرمثلی بیت کوین (Bitcoin NFT) می‌تواند تا سال 2025 به ارزشی بالغ بر 4.5 میلیارد دلار برسد.

گفتنی است که اعضای جامعه بیت کوین هنوز در مورد اینکه آیا اوردینال‌ها مناسب اکوسیستم بیت کوین هستند یا خیر اختلاف نظر دارند. به عقیده طرفدارانی مانند دن هلد (Dan Held) این نوع دارایی موارد استفاده مالی بیشتری را در شبکه بیت کوین ایجاد می‌کنند، در حالی که دیگران می‌گویند با این کار، بیت کوین از دیدگاه ساتوشی ناکاموتو به عنوان یک سیستم نقدی همتا به همتا فاصله می‌گیرد.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array