ایران دکونومی: در ابتدا لازم است تعریف ساده و مختصری از مفهوم دیجیتال برندینگ ارائه کنیم: دیجیتال برندینگ تکنیک مدیریت برند است که از برندینگ اینترنت و دیجیتال مارکتینگ برای رشد برند استفاده ‌می‌کند. در واقع، کسب و کارها با بازاریابی آنلاین، برندشان را در بسترهای مختلف دیجیتال توسعه می‌دهند.

دیجیتال برندینگ وزنه اساسی در موفقیت یک شرکت است و یکی از نکات مهم و حیاتی در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. این همان ایجاد تفاوت بین یک برند عالی و یک برند معمولی است که بی‌توجه می‌ماند. با این حال، بیایید مستقیم سر اصل مطلب برویم.
استراتژی خوب برای دیجیتال برندینگ محدود به شرکت‌های بزرگ نمی‌شود؛ در واقع هر شرکت کوچک و یا استارتاپ می‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود.

تفاوت اصلی دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ در نوع خدمات آن‌هاست. دیجیتال برندینگ بر روی ارزش‌های برند و شناخت آن تمرکز دارد، در صورتی که دیجیتال مارکتینگ به دنبال یافتن مشتری جدید و افزایش فروش است.

دیجیتال برندینگ به دنبال درگیر کردن ذهن شما است و وفاداری و ارتباط بلند مدت را تبلیغ می‌کند و شامل عناصر بصری برند شامل نام برند، لوگو، تم رنگی و… است که به شناخته شدن و ثبت برند شما در ذهن مشتریان کمک می‌کند. در نقطه مقابل دیجیتال مارکتینگ شامل استراتژی‌هایی برای ایجاد آگاهی از محصولات و خدمات برند است که شامل تبلیغ و معرفی برند نیز می‌شود.

دیجیتال برندینگ

اهمیت دیجیتال برندینگ

یک حضور دیجیتال قدرتمند باعث می‌شود تا مشتریان احساس شخصاً درگیر بودن با شرکت یا محصول را داشته باشند. برندینگ به خوبی انجام شده روابط با کاربران را پرورش می‌دهد و به شما اجازه مستقیماً صحبت کردن با مشتریان از طریق ارتباطات روزانه روی پلتفرم‌هایی که از آن‌ها استفاده می کنند را می‌دهد.

خیلی از لیدها و مشتریان شما برای اولین بار از طریق اینترنت و حضور آنلاین شما با برندتان آشنا می‌شوند. برقراری ارتباط از همین طریق انجام می‌شود و برندسازی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت، گروه‌های مختلف مشتریان را هدف قرار دهید.

دیجیتال برندینگ موفق باعث می‌شود مشتریان شما احساس کنند که در حال صحبت مستقیم و بدون واسطه با شما هستند. یکی از دلایل اصلی آن هم حضور شما در همان شبکه‌ها و کانال‌هایی است که فامیل و دوست آن‌ها هم حضور دارند.

یک مزیت دیگر برای برندهایی که در فضای اینترنت و دنیای دیجیتال حضور پیدا می‌کنند وجود دارد و آن هم پتانسیل “وایرال شدن” است. در این صورت است که به مخاطبان انبوه میلیونی در زمان کوتاه و بدون صرف هزینه بالا خواهید رسید.

دیجیتال برندینگ

برای دیجیتال برندینگ چه مواردی در نظر بگیریم؟

برای اینکه یک برند دیجیتال بسازید حتماً به موارد زیر توجه کنید:

۱.هدف شما چیست؟ با دقت تعریف کنید که رسالت شما چیست، چه محصولاتی یا خدماتی را ارائه می‌دهید و مشتری شما چه کسی است.

۲.کسب‌وکارتان را تعریف کنید: روش معمول این است که توصیه می‌کنیم هر چه سریعتر مطالب خود را بنویسید. داشتن راهنما به شما کمک می‌کند تا برای همه ارتباطات گرافیکی خود یک پایه ایجاد کنید.

۳.شخصیت برند را تعریف کنید: بسته به مخاطبی که شما هدف قرار می‌دهید، باید محتوا ایجاد کنید و متن پیام خود را مطابق با آن تنظیم کنید: محتوا باید در دسترس، با نشاط، مهربان، مهیج، جدی و… باشد و همه اینها باید به خوبی در کنار هم قرار بگیرند و از تناقض گویی خودداری کنید.

۴.صداقت داشته باشید: نیاز به گفتن نیست، اما مارک‌هایی وجود دارند که به راحتی فراموش می‌شوند. اگر ارتباط شما با تجربه مشتری با محصول یا خدمات شما مطابقت نداشته باشد، همه چیز به خوبی پیش نمی‌رود. بهترین تجربه کاربر را ارائه دهید، از خدمات مشتری غافل نشوید، هرگونه سؤال احتمالی را برطرف کنید و در صورت اشتباه بودن عذرخواهی کنید. به یاد داشته باشید که ما چندی پیش مسئله انسانی سازی برند شما را دقیقاً مطرح کردیم.

۵.پویا باشید: به طور کلی برندها نمی‌توانند ایستا باشند، چه رسد به اینکه در یک محیط دیجیتال، که در آن تحول، ضروری است. شما باید در جستجوی روندهای جدید باشید و گفتمان، کانال‌ها و غیره را متناسب با آن پایه ریزی کنید و به محصولات یا خدمات خود ارزش افزوده دهید. این بهترین دیجیتال برندینگی است که می‌توانید عملی کنید.

اجزای لازم دیجیتال برندینگ

۱.لوگو: لوگو یک عکس است که مشتریان باید بتوانند با دیدن آن بلافاصله و اول از همه چیز برند شما را به خاطر بیاورند. به دیزنی که فکر می‌کنید، بلافاصله عکس گوش‌های بلند یک موش در ذهن شما به‌وجود می‌آید. همین طور که اگر به Apple فکر کنید بلافاصله عکس یک سیب گاز زده شده در ذهن شما حک می‌شود.

۲.وب‌سایت: اگر لوگوی شما امضای برند شما باشد، وب سایت شما موقعیت فروشگاه دیجیتال شماست. زمانی که یک مشتری می‌خواهد زمان فعالیت فروشگاه‌های فیزیکی شما، لیست محصولات یا اطلاعات تماس شما را بداند، آن‌ها به سراغ دفترچه تلفن خود نمی‌روند، بلکه سایت شما را گوگل می‌کنند؛ جایی که انتظار دارند اطلاعات را سریع و راحت کسب کنند.

۳.پیام: پیام برند چیزی است که کمپانی شما می‌گوید و نحوه گفتن آن. اگر من بخواهم که یک مرکز صبحانه باز کنم که بهترین پنکیک‌های بلوبری در شهر را داشته باشد، باید اطمینان حاصل کنم که به این موضوع در پیام برند خود اشاره می‌کنم. پیام باید منعکس کننده کاری که شرکت شما انجام می‌دهید و باورهایی که دارید باشد و بتواند نیازها و خواسته های فوری مشتریان شما را برطرف کند.

۴.سئو: سئو اطمینان حاصل می‌کند که برند شما به راحتی در موتورهای جستجو پیدا می‌شود، یکی از اصلی‌ترین مسیرهایی که مشتریان در آنجا به دنبال محصولات و خدمات شما می‌باشند. با طراحی سایت خود با در نظر داشتن سئو شروع کنید. یکی از بهترین مکان‌ها برای شروع راهنمای گوگل وبمستر است، که به شما توضیح می‌دهد گوگل چطور سایت‌ها را ایندکس کرده و رتبه‌دهی می‌کند.

۵.شبکه‌های اجتماعی: فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، اسنپ چت و موارد دیگر؛ تقریباً همه افراد، همچنین مادربزرگ ۸۰ ساله شما، یک مدل از حضور در شبکه‌های اجتماعی را دارد. اگر مشتریان شما آنجا هستند، برند شما هم باید روی آن پلتفرم حضور داشته باشد.

۶.ایمیل مارکتینگ: با وجود تعداد زیادی ابزار مختلف برای بازاریابی برند به صورت دیجیتال، فراموش کردن ایمیلها خیلی راحت‌تر از گذشته است. نامه‌های آنلاین راه آسانی برای دسترسی به مشتریان است، مخصوصاً کسانی که از شبکه های اجتماعی استفاده نمی‌کنند.

۷.بازاریابی محتوایی: امروزه تنها تبلیغ کردن محصولات شما کافی نیست. برای ایجاد یک گروه مشتری وفادار و بازگشتی، تعامل مهم‌ترین اصل است. اینجا جایی است که بازاریابی محتوا وارد می‌شود. به این قضیه به دید بخش انسانی برند خود نگاه کنید. جایی که دیجیتال مارکتینگ بر روی فروش تاکید می‌کند، بازاریابی محتوایی روی تعامل از طریق عکس‌ها، ویدیوها، پلی لیست‌های اسپاتیفای و پست‌های بلاگ تمرکز می‌کند.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array