به گزارش ایران دکونومی، طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی،یک چهارم جمعیت کشور مستاجر هستند.و سهم اجاره در سبد خانوار بالاست و باید تلاش شود تا با تولید و عرضه مسکن این سهم را در سبد خانوار کم کنیم.

امروزه تهیه مسکن جزء دغدغه های اصلی سرپرست خانوارها شده است بویژه در شهرهای بزرگ که به علت گرانی مسکن بیشتر افراد امکان تهیه مسکن شخصی ندارند و به ناچار به اجاره نشینی روی می آورند. و خرید خانه برای آنها تبدیل به رویایی دور از دسترس شده است.

 در ماه های اخیربه‌رغم کاهش نسبی قیمت فروش مسکن قیمت اجاره خانه همچنان در سطوح بالا حرکت می‌کند. طی ماه‌های اخیر، مستاجران زیادی به کوچ اجباری به مناطق پایین‌تر شهر تن داده‌اند یا در حومه شهرها ساکن شده‌اند.

در حال حاضر، اجاره نشینی از یک انتخاب به یک اجبار تبدیل شده است چرا که بی‌ثباتی اقتصاد، افزایش تورم، افزایش شدید قیمت زمین و خانه، افزایش قیمت مصالح و ساخت و ساز و همچنین افزایش میزان تقاضای مسکن در ایران باعث روی آوردن مردم به اجاره نشینی شده است.

یکی از عوارض مشهود افزایش قیمت اجاره‌بها در ایران پدیده حاشیه نشینی و مهاجرت به حاشیه شهرها است. پدیده‌ای که در استان‌های بزرگ و پرجمعیت مانند استان تهران کاملاً محسوس است.

اخیرا با خرید و رهن و یا اجاره آپارتمان‌های اشتراکی نیز مواجه شده ایم؛ بدین صورت که 2خانواده به‌اتفاق هم آپارتمانی حداکثر پنجاه یا شصت متری تهیه کرده و مشترکا در آنجا زندگی می‌کنند. و پشت بام‌خوابی و کانکس نشینی نیز از عوارض افزایش قیمت اجاره بهاست.

 به دلیل افزایش تورم و صعود قیمت‌ها که به طور میانگین سالانه رخ می‌دهد مدت قراردادها عموماً به یک سال کاهش یافته و هرساله مالکان با افزایش قیمت ملک خود، با مستاجران تمدید قرارداد و یا جابه‌جا می‌کنند.

از طرفی اکثر مالکان منازل استیجاری به چشم کسب درآمد به هزینه اجاره نگاه می‌کنند که این امر باعث به‌وجود آمدن بازار در این زمینه شده است.و بعضی از صاحبخانه‌ها با سختگیری‌های آزاردهنده حتی در تعداد فرزندان و سن وجنس آنها نیز دخالت کرده واین معیارها را مبانی تعیین اجاره بها قرار می‌دادند. 

سیاست های دولت برای ساماندهی بازار مسکن و کنترل قیمت اجاره

بازار ملک اجاره‌ای هرسال با افزایش قیمت رو به رو است و سیاست‌های دولتی مانند اخذ مالیات از منازل خالی، و ملزم کردن شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات به بخش مسکن با استفاده از ابزارهای مختلف مانند تأمین نقدینگی از طریق فروش املاک و اموال مازاد، خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و هدایت جریان نقدینگی به بخش مسکن و اختصاص بازپرداخت معوقات کلان بانکی به بخش مسکن ومتناسب‌سازی آورده اولیه با توانایی خانوارها برای خرید مسکن از راهکارهای دولت بوده است.

و همچنین ترویج فرهنگ ساخت‌وساز از طریق فروش متری، مشارکت‌ در ساخت و… نیز از اقدامات دولت بوده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array