به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از اینکه توکن حاکمیتی یرن فایننس یعنی (YFI) اوایل ماه جاری صعودی تقریباً 170 درصدی را تجربه کرد، روز گذشته تنها در عرض پنج ساعت بیش از 43 درصد از ارزش خود را از دست داد و نگرانی‌هایی را در خصوص کلاهبرداری احتمالی خروج میان کاربران برانگیخت.

بر اساس داده‌های CoinMarketCap، در جریان این ریزش عمده قیمت، بیش از 300 میلیون دلار از ارزش بازاری که در بازار صعودی نوامبر حاصل شده بود، به یکباره از بین رفت. در زمان نگارش این مطلب، توکن YFI با قیمت 9146 دلار معامله می‌شود که نسبت به قیمت 14185 دلاری روز قبل همچنان بیش از 24 درصد کاهش قیمت را نشان می‌دهد.

نمودار قیمت یرن فایننس YFI
نمودار روزانه قیمت یرن فایننس (YFI)

دلایل احتمالی سقوط ناگهانی یرن فایننس (YFI) از دیدگاه کاربران

این حجم از فروش در روزهای آخر هفته باعث ایجاد ترس، عدم اطمینان و شک (FUD) در جامعه ارزهای دیجیتال شده است. کاربران نگران در شبکه‌های اجتماعی به این نکته اشاره کرده‌اند که 50 درصد از موجودی در گردش این توکن در 10 کیف پول تحت کنترل توسعه دهندگان آن نگهداری می‌شود. هرچند، داده‌های اتر اسکن (Etherscan) نشان می‌دهد که برخی از این هولدرها ممکن است کیف پول‌های متعلق به صرافی‌های ارزهای دیجیتال باشند.

توزیع هولدرهای یرن فایننسYFI
توزیع هولدرهای توکن YFI در روز 18 نوامبر 2023. منبع: Etherscan

علاوه بر این، برخی از کاربران ایکس (X) به این نکته اشاره کردند که ممکن است باز کردن پوزیشن‌های شورت به تعداد زیاد، باعث این حرکت شده باشد. داده‌های پلتفرم تحلیلی کوین گلس (Coinglass) جهشی ناگهانی در بهره باز YFI را نشان می‌دهد که احتمالاً ناشی از فروش گسترده این دارایی توسط معامله‌گرانی است که پس از رشد چشمگیر قیمت در طول ماه نوامبر، اکنون به دنبال دریافت سود هستند.

در همین حال برخی نیز نظریه‌های دیگری از جمله ریسک حملاتی مثل راگ‌پول یا حمله خروج را مطرح می‌کنند. این نظریه مخالفان و طرفداران زیادی دارد که هریک با استدلال خود به دنبال یافتن دلیل اصلی این سقوط ناگهانی و پیش‌بینی آینده این دارایی دیجیتال هستند.

گفتنی است که یرن فایننس (Yearn.Finance) یک پروتکل امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که راه حل‌های معاملاتی خودکار را برای بازارهای دیفای ارائه می‌دهد. آندره کرونژ (Andre Cronje)، توسعه دهنده و کارآفرین مشهور، این پروتکل را در جولای 2020 راه‌اندازی کرد.

یرن فایننس و کرونژ هیچ یک هنوز در رابطه با این اتفاق اظهار نظر نکرده‌اند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array