به گزارش ایران دکونومی و براساس آمار منتشره سازمان توسعه تجارت، مقصد نهایی حدود ۸۸.۱ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران ۱۰ کشور است و سه کشور چین، عراق و امارات متحده عربی در صدر واردکنندگان کالای ایرانی قرار دارند.

طبق این آمارها، در شش ماهه نخست سال 1402، مجموع صادرات غیرنفتی کشور اعم از پتروشیمی و پایه نفتی، معدن و صنایع معدنی، صنعت و کشاورزی ۶۷ میلیون و ۷۴۴ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار بوده است. در مجموع در این مدت نسبت به نیمه نخست سال قبل (1401)، وزن صادرات غیرنفتی ایران حدود ۲۹ درصد رشد داشته، اما ارزش آن با افت ۲.۶ درصدی مواجه شده است.

بیشترین صادرات کشور مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی است که نزدیک به ۵۲ درصد (به لحاظ ارزشی) کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. معدن و صنایع معدنی نیز با رقمی نزدیک به ۲۷ درصد در رتبه دوم قرار دارد. سهم صنعت و کشاورزی نیز از کل ارزش صادرات غیر نفتی به ترتیب ۱۵ و شش درصد بوده است.

در کل در نیمه نخست امسال (1402) صادرات ایران به ۱۰ کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، هند، پاکستان، افغانستان، عمان، فدراسیون روسیه و اندونزی معادل ۲۱ میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار بوده است. همچنین میزان صادرات ایران به ۱۰ بازار اول کالاهای صادراتی در این مدت به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب یک و ۳۷ درصد رشد داشته است.

10 کشور واردکننده کالا از ایران کدامند؟

کشورهای چین، عراق و امارات متحده عربی به ترتیب با ۲۸.۷، ۱۸.۸ و ۱۲.۵ کل صادرات غیرنفتی در صدر جدول واردکنندگان کالای ایرانی قرار دارند.

در اصل در نیمه نخست 1402 صادرات ایران به چین، عراق و امارات متحده عربی به ترتیب ۶.۹، ۴.۵ و سه میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲ درصد کاهش، ۳۳ درصد افزایش و ۱۱ درصد کاهش داشته است. همچنین صادرات ایران به این سه کشور در مجموع معادل ۶۰ درصد کل صادرات غیرنفتی ایران در نیمه نخست امسال بوده است.

بررسی رتبه‌های بعدی این جدول نشان می‌دهد ترکیه ۱۰.۳ درصد، هند ۴.۴، پاکستان ۳.۹، افغانستان ۳.۴، عمان ۲.۶، فدراسیون روسیه ۱.۸ و اندونزی ۱.۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است در این مدت بیشترین کالای صادراتی به چین گاز LPG، به عراق گاز طبیعی، به امارات روغن‌های نفتی، به ترکیه گاز طبیعی، به هند قیر، به پاکستان و افغانستان سایر کالاها، به عمان شمش فولاد، به روسیه میوه و تره‌بار و به اندونزی شمش فولاد بوده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array