به گزارش ایران دکونومی، ازدواج در دین اسلام، یک امر پسندیده و مورد سفارش است. امروزه، به دلیل وضعیت اقتصادی موجود، بسیاری از جوانانی که قصد ازدواج و تشکیل خانواده دارند، با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه هستند که همین امر، باعث کاهش آمار ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج، در دختران و پسران شده است.

وام ازدواج هر ساله متناسب با نرخ تورم و رشد قیمت ارز، محاسبه می‌گردد و با اقساط ۱۰ ساله، و سود ۴ درصدی، از طریق تمامی شعب بانکی سراسر کشور، در اختیار واجدین شرایط و متقاضیان دریافت وام ازدواج قرار می‌گیرد.

تسهیلات ازدواج برای همین جزو محبوب‌ترین وام‌های بانکی است. هم سود پایینی دارد، هم زمان بازپرداخت طولانی‌اش باعث می‌شود در زمان پرداخت اقساط به وام گیرنده فشاری وارد نشود. البته این را هم بدانید که به خاطر کم بودن بودجه بانک‌ها برای پرداخت وام‌های قرض الحسنه مدت زمان پرداخت این وام معمولاً با اندکی تاخیر انجام می‌شود. یادتان باشد ثبت نام وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی کاملاً رایگان است. پس نیازی به سایت‌های واسطه‌ ندارید که برای ثبت نام از شما درخواست پول می‌کنند و خودتان می‌توانید به سادگی و با خواندن همین مطلب کارهای گرفتن وام را انجام بدهید.

شرایط دریافت وام ازدواج و مراحل آن

مهم‌ترین شرط ثبت‌ نام و اقدام برای دریافت وام ازدواج، برخورداری از تابعیت ایرانی است. لازم به توضیح است چنانچه فردی دارای تابعیت ایرانی باشد، اما ساکن ایران نباشد، همچنان امکان درخواست برای اخذ این وام وجود دارد و محدودیتی برای متقاضیان ایرانی ساکن کشورهای دیگر اعمال نخواهد شد.

دومین شرط اقدام برای اخذ وام ازدواج که اساسی‌ترین و مهم‌ترین الزامات دریافت این وام است، تعداد درخواست متقاضیان وام ازدواج است. به معنای ساده‌تر اگر فرد متقاضی در گذشته از این وام استفاده کرده باشد، نمی‌تواند مجدداً برای دریافت وام ازدواج اقدام نماید، در حقیقت هر فرد ایرانی تنها یک بار می‌تواند وام ازدواج دریافت کند.

قوانین کلی و ضوابط دریافت وام ازدواج

۱. دریافت تسهيلات ازدواج، منوط به عدم دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در گذشته است.

۲. چنانچه فرد متقاضی قبلاً از وام ازدواج استفاده نکرده باشد، علی‌رغم ازدواج دوم یا بیش‌تر، همچنان می‌تواند از تسهيلات قرض‌الحسنه وام ازدواج بهره‌مند گردد.

۳. هر یک از زوجین مستلزم ثبت‌نام جداگانه در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج هستند.

۴. کلیه اشخاص حقیقی دارای ۱۸ سال تمام که سابقه چک برگشتی یا اقساط معوقه در سیستم بانکی کشور را نداشته باشند، می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند.

۵. ارائه سند رسمی ازدواج زوجین که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد، الزامیست.

آموزش ثبت نام وام ازدواج 1402

۱. اولین مرحله برای ثبت‌نام جهت اخذ وام ازدواج، ورود به وب‌سایت رسمی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به آدرس  ve.cbi.ir است.

۲. پس از ورود به سامانه اصلی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در آدرس فوق، فرم ثبت نام برای شما نمایش داده خواهد شد، قوانین و مقررات را به دقت مطالعه کنید.

۳. به خاطر داشته باشید هر یک از زوجین می‌بایست فرم ثبت‌نام جداگانه‌ای برای دریافت وام ازدواج پر کنند، بنابراین نیاز است دو فرم مجزا یکی با مشخصات شخص شما، و فرم دیگر با مشخصات همسر شما تکمیل شود.

۴. پس از این‌که مراحل اینترنتی ثبت‌نام را تکمیل کردید، یک پیامک از سامانه تسهیلات وام قرض‌الحسنه، که حاوی یک کد ده دقمی است، به شماره موبایلی که در فرم وارد کرده‌اید برای شما ارسال خواهد شد.

نکته مهم: به خاطر داشته باشید که از این مرحله به بعد، درخواست شما برای اخذ وام ازدواج با این کد رهگیری شناسایی و پیگیری می‌شود، بنابراین حتما آن را در گوشه‌ای یادداشت و ذخیره کنید.

نکته مهم: سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بانک مرکزی جمهوری اسلامی به نشانی ve.cbi.ir ایران تنها مرجع رسمی کشور جهت ثبت نام متقاضیان تسهیلات یاد شده است.

مبلغ وام ازدواج 1402 چقدر است؟

براساس ” آئین نامه (دستورالعمل) اجرایی جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور” (تسهیلات قرض الحسنه ازدواج)، دو نوع وام ازدواج 180 میلیون و 220 میلیون تومانی در سال 1402 پرداخت می‌گردد، که روند آن به شکل زیر است.

وام ازدواج 440 میلیون تومانی فقط برای کم سن‌ها

تسهیلات ازدواج در سال 1402 برای هر یک از زوج‌های خوشبختی که مرد کمتر از ۲۵ سال و زن کمتر از ۲۳ سال باشد، 220 میلیون تومان و در کل 440 میلیون تومان پرداخت می‌شود. این تصمیم بر اساس مصوبه بودجه 1402 با هدف ترویج ازدواج در سنین پایین‌تر، گرفته شده است.

حالا اگر یکی از زوجین، خارج از این رده سنی باشد، طبیعتاً عدد وام آنها متفاوت می‌شود. مثلاً اگر آقا داماد ۲۵ سال سن داشت و در محدوده وام قرض‌الحسنه ۲۲۰ میلیونی بود ولی عروس خانم ۲۴ سال، در کل به زوجین، ۴۰۰ میلیون وام ارائه می‌شود.

وام ازدواج 360 میلیونی

برای بقیه زوج‌ها که از فروردین ۹۸ تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، هر کدام 180 میلیون تومان و در مجموع 360 میلیون تومان وام ارائه می‌شود. یعنی افزایش حدوداً ۶۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ برای آنهایی که (مرد و زن به ترتیب) بیشتر از ۲۵ و ۲۳ سال سن دارند.

نکته بسیار مهم: در تمامی آیتم‌های بالا، در صورتی‌که یکی از زن و شوهر یا هر دو، ایثارگر (یعنی جانبازان، آزاده و فرزندان آنان و فرزندان شاهد) باشند، مبلغ وام ازدواج ۲ برابر می‌شود.

 به استناد بند قانونی یاد شده تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۸ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌گردد.

مزایای دریافت وام ازدواج

بین انواع وام بانکی، وام ازدواج مفیدترین وام برای افراد متاهل است و به افراد مجرد تعلق نمی‌گیرد. بنابراین اگر هنوز ازدواج شما ثبت نشده است، نمی‌توانید این وام را بگیرید. مبلغ وام ازدواج به سن عروس و داماد بستگی دارد و مدت زمان بازپرداخت هم با توجه به مبلغ اولیه متغیر است؛ اما سود این وام ثابت است. یعنی مبلغ وام شما هرچقدر که باشد، در نهایت آن را با سود ۴ درصد برمی‌گردانید. اگر داماد کمتر از ۲۵ سال سن داشته باشد و سن عروس هم کمتر از ۲۳ سال باشد، بیشترین وام به آنها تعلق می‌گیرد.

قسط وام ازدواج 1402 چقدر است؟

می‌رسیم به سوال اساسی یعنی قسط وام ازدواج چقدر است؟ اصولاً بازپرداخت وام ازدواج ۱۰ ساله (۱۲۰ ماهه) است. نرخ سود آن 4 درصد در نظر گرفته شده و اقساطش به‌طور مساوی است و بلافاصله، یک ماه بعد از دریافت وام شروع می‌شود.

به این ترتیب مبلغ قسط وام ازدواج 1401 از این قرار است؛

  • قسط وام ۲۲۰ میلیونی: ماهانه حدود یک میلیون و ۸۳۳ هزار تومان است. یعنی زوج جوان زیر ۲۵ و ۲۳ سال، باید مجموعاً مبلغ ۳ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان را برای قسط وام ازدواج پرداخت نمایند.
  • قسط وام ۱۸۰ میلیونی: ماهانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی هر زوج باید ۳ میلیون تومان را ماهیانه پرداخت نمایند.

نکته: باید بدانید کارمزد ۴ درصدی وام به رقم قسط اول هر سال اضافه می‌شود.

چه کسانی می‌توانند از وام ازدواج استفاده کنند؟

به طور کلی افرادی که دارای شروط ساده زیر باشند، می‌توانند وام ازدواج را دریافت نمایند:

  • فرد دارای تابعیت ایرانی باشد.
  • تا کنون وام ازدواج را دریافت نکرده باشد.
  • از تاریخ عقد محضری زوجین، حداکثر ۲۴ ماه گذشته باشد.
  • کد رهگیری ده رقمی را دریافت کرده باشد.

مهلت دریافت وام ازدواج

پس از ثبت‌نام در سامانه تسهيلات قرض‌الحسنه وام ازدواج، و دریافت کد رهگیری ده رقمی، تا دوازده روز مهلت دارید با در دست داشتن مدارک خواسته شده، برای دریافت وام ازدواج به شعب بانک انتخابی خود مراجعه کنید. در صورت عدم مراجعه حضوری به شعبه مذکور، درخواست متقاضی از سوی بانک حذف شده و کد رهگیری باطل می‌گردد.

کدام بانک‌ها وام ازدواج ارائه می‌دهند؟

در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج که وارد می‌شوید، در قسمت سمت چپ سایت لیست بانک‌های ارائه‌دهنده وام ازدواج را مشاهده می‌کنید که به ترتیب زیر است:

بانک ملت، بانک رفاه کارگران، بانک مسکن، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک ملی ایران، بانک تجارت، بانک صادرات ایران، پست‌بانک ایران، صندوق کارآفرینی امید، بانک پارسیان، بانک سامان، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک انصار، بانک گردشگری، بانک دی، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک توسعه تعاون، بانک ایران‌زمین، بانک حکمت ایرانیان، موسسه اعتباری کوثر، بانک پاسارگاد، بانک آینده، بانک اقتصاد نوین، بانک قوامین، موسسه اعتباری ملل، بانک شهر، بانک سینا، موسسه اعتباری نور، بانک توسعه صادرات، بانک مشترک ایران ونزوئلا، بانک خاورمیانه، بانک سرمایه، موسسه اعتباری کاسپین.

مدارک لازم برای ثبت‌نام وام ازدواج 1402

۱. اصل سند ازدواج

۲. کپی تمام صفحات سند ازدواج

۳. اصل شناسنامه‌ زوجین به همراه کپی از تمام صفحات شناسنامه جهت ارائه به بانک

۴. اصل کارت ملی زوجین به علاوه کپی از پشت و روی کارت

۵. اصل شناسنامه ضامن به همراه کپی از تمام صفحات شناسنامه جهت ارائه به بانک

۶. آدرس دقیق پستی به همراه کد پستی صحیح

۷. ثبت‌نام در سامانه تسهیلات قرض الحسنه وام ازدواج و دریافت کد رهگیری ده رقمی جهت ارائه به بانک

مدارک موردنیاز ضامن وام ازدواج

۱. اصل شناسنامه ضامن به همراه کپی از صفحات اول و دوم شناسنامه جهت ارائه به بانک

۲. کارت شناسایی ملی به علاوه کپی از پشت و روی کارت

۳. گواهی اشتغال به کار به علاوه فیش حقوقی با مهر و سربرگ شرکت

۴. پرینت کلیه حساب‌های بانکی برای سه ماه آخر با مهر بانک

۵. گواهی کسر از حقوق، آخرین نسخه

۶. اصل و کپی اجاره‌نامه یا سند ملکی به‌علاوه یکی از قبوض

مدارک موردنیاز ضامن بازنشسته وام ازدواج

۱. اصل شناسنامه ضامن به همراه کپی از صفحات اول و دوم شناسنامه جهت ارائه به بانک

۲. کارت شناسایی ملی به علاوه‌ی کپی از پشت و روی کارت

۳. حکم بازنشستگی

۴. گواهی کسر از حقوق، آخرین نسخه

۵. اصل و کپی اجاره‌نامه یا سند ملکی به‌علاوه یکی از قبوض

مهلت بازپرداخت وام ازدواج

مهلت بازپرداخت اقساط وام ازدواج ده سال معادل ۱۲۰ ماه است که با هدف کمک به قشر جوان تازه ازدواج کرده، سود چهارصدی برای آن در نظرگرفته شده است.

مدت زمان انتظار برای دریافت وام ازدواج 1402

با توجه به این‌که اعلام زمان‌بندی مراحل انجام کار، توسط شعب بانکی و از طريق سازمان‌های دولتی ناظر تعیین می‌گردد، متقاضی می‌تواند برای اطلاع از روند پیشرفت درخواست وام ازدواج خود به مراکز مربوطه مراجعه کند یا از طریق تماس با بخش پشتیبانی هر یک از مراکز، درخواست خود را پیگیری کند.

آیا ثبت‌نام وام ازدواج هزینه دارد؟

خیر. بابت گرفتن وام ازدواج نباید هیچ هزینه‌ای پرداخت کنید و تمام مراحل ثبت‌نام این وام ازدواج رایگان است. اما اخیراً سروکله سایت‌های واسطه‌ زیادی پیدا شده است که به متقاضیان این وام می‌گویند در صورتی که از طریق آنها ثبت‌نام را انجام دهند، هم کد پیگیری‌ را خیلی زود دریافت می‌کنند و هم امکان گرفتن وام از هر بانک و شعبه‌ای را که متقاضی ترجیح بدهد، دارند.

اگر قصد گرفتن تسهیلات ازدواج دارید، فقط به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی به آدرس «ve.cbi.ir» بروید و ثبت نام را بدون پرداخت هیچ پولی تکمیل کنید. جالب اینکه خود بانک مرکزی هم در جریان این سوءاستفاده است. کافی است وارد سامانه تسهیلات ازدواج بانک مرکزی شوید تا در صفحه اول سایت این پیغام را ببینید: « شایان ذکر است سامانه بانک مرکزی، هیچگونه ارتباطی با وبسایت‌های فعال در این زمینه ندارد و متقاضیان می‌توانند به‌طور مستقیم نسبت به ثبت نام خود در سامانه یاد شده اقدام نمایند.»

شرایط وام ازدواج برای ایرانیان خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور نیز مشمول دریافت وام ازدواج هستند. اگر یک فرد ایرانی در خارج از کشور ازدواج کند باید گواهی ازدواجش توسط سفارت ایران صادرشده باشد تا بتواند برای وام ازدواج ثبت‌نام کند. این گواهی ازدواج که توسط کنسولگری ایران در خارج از کشور مهر می‌شود، سند ازدواج فرد محسوب می‌شود.

شرایط دریافت وام ازدواج اقلیت‌های دینی

مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور وجود دارند که مورد تأیید هستند و اقرارنامه ازدواج یا مدرکی مشابه برای اقلیت‌های دینی صادر می‌کنند که معادل عقدنامه است و با این مدرک اقلیت‌های دینی هم می‌توانند برای وام ازدواج ثبت‌نام کنند. بنابر قانون مدنی کشور، اقلیت‌های دینی در احوال شخصیه خود (ازدواج، طلاق، وصیت و ارث) تابع مقررات خاص خود هستند. اقلیت‌های دینی یعنی مذاهب و ادیان به رسمیت شناخته‌شده در قانون اساسی کشورمان. مذاهب اسلامی غیر از شیعه شامل مذاهب اهل تسنن (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) می‌شود و ادیان به رسمیت شناخته‌شده در قانون اساسی، شامل یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان ایرانی می‌شود.

مهلت دریافت وام ازدواج از تاریخ عقد

به یاد داشته باشید تنها ۳ سال بعد از تاریخ عقد فرصت برای ثبت‌نام وام در سامانه دارید. یعنی اگر فردی در زندگی‌اش وام ازدواج نگرفته و وسوسه شده تا به نوعی این وام را بگیرید، شرایط دریافت وام به گونه‌ای طراحی شده که این مبلغ شامل نو-ازدواجی‌ها بشود و نه سن‌وسال‌دارهای وام نگرفته؛ پس ملاک تاریخ عقد را فراموش نکنید.

پیگیری وام ازدواج

شاید بخواهید بدانید که از چه طریق می‌توانید ثبت‌نام وام ازدواج خود را پیگیری کنید. افراد برای پیگیری وام ازدواج می‌توانند به سایت ثبت‌نام وام ازدواج یا همان سایت بانک مرکزی مراجعه و وضعیت وام خود را پیگیری کنند. پیگیری وام ازدواج از دو طریق زیر انجام می‌شود:

۱- پیگیری وام ازدواج با کد رهگیری

۲- پیگیری وام ازدواج با کد ملی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array