به گزارش ایران دکونومی، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از برنامه نظام مالیاتی برای شناسایی یک درصد از ثروتمندان جامعه و بررسی عملکرد مالیاتی آنها خبر داد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی درباره امتناع برخی از شهرداری‌ها در ارائه اطلاعات خانه‌های لوکس گفت: عدم اشراف اطلاعاتی یکی از موانع مهم در کسری منابع حاصل از مالیات در بودجه است.

رئیس مرکز اطلاعات مالی نیز گفت: شهرداری لواسان از دادن اطلاعات خانه‌های لوکس به سازمان امور مالیاتی امتناع می‌ورزد که این فرار مالیاتی جرم منشا پولشویی است و عدم همراهی شهرداری لواسان در ارائه اطلاعات به سازمان مالیاتی قابل توجیح نیست.

 برابر  ماده 5 قانون مبارزه با پولشویی شهرداری‌ها مکلف هستند قانون و آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را اجرا کنند و در مواد 6و7 قانون مبارزه با پولشویی نیز به صراحت شهرداری‌ها مکلف به احراز هویت و شناسایی دقیق مراجعین و مالکان واقعی بوده و می بایست اطلاعات و مستندات مربوط به آنها را به علاوه عملیات مشکوک ثبتی، بانکی، سرمایه گذاری، صرافی، کارگزاری و مانند آنها را به مرکز اطلاعات مالی ارائه نمایند.

قطعاً همکاری شهرداری‌ها می‌تواند در تکمیل زیرساخت‌های شبکه‌ای ضد فساد موثر باشد.

روابط عمومی شهرداری لواسان درباره اخبار مبنی بر امتناع این شهرداری از ارائه اطلاعات خانه‌های لوکس پاسخ داد و گفت: این شهرداری در اجرای تکالیف قانونی خود در حال انجام ممیزی و احصاء آمار و اطلاعات مد نظر اداره مالیاتی بوده که مرحله اول این اطلاعات به زودی ارسال و در آینده‌ای نزدیک کلیه آمارهای مد نظر ارائه خواهد شد.

طی مکاتبات انجام شده توسط شهرداری لواسان با اداره امور مالیاتی، به این سازمان اعلام شده است که شهرداری فاقد بانک اطلاعاتی موضوع آئین نامه اجرایی بند (ع) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بوده و احصاء و شناسایی املاک فوق مستلزم همکاری دستگاه‌های مختلف است.

مالیات بر خانه های لوکس، همانند مالیات بر خودرو است، و شامل تمام خانه ها و املاک نشده و صرفاً برخی از مالکین خانه ها و املاک، موظف به پرداخت مالیات آن هستند.

مطابق قوانین مالیات بر خانه های لوکس سال 1402، شامل صاحبان واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزشارزش ملک آنها اگر تا 20 میلیارد تومان باشد معاف از پرداخت هستنده، واگر بیش از 20 میلیارد تومان بوده باشد باید 2 هزارم ارزش ملک خود، نسبت به مازاد 20 میلیارد تومان را به عنوان مالیات از طریق سامانه expasset.tax.gov.ir پرداخت نمایند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array