به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، هیچ کس از جمله بهترین سرمایه‌گذاران جهان از اشتباه مصون نیستند. اشتباهات سرمایه‌ گذاری می‌تواند درس‌های ارزشمندی را در طول زمان ارائه دهد. و فرصتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند تا بینش درستی در مورد سرمایه‌ گذاری به دست آورده و انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهند.

در این مطلب برخی از رایج‌ترین اشتباهات سرمایه گذاری از تصمیمات هیجانی گرفته تا پرداخت بیش از حد کارمزد آورده شده است:

1-انتظارات بیش از حد

انتظار بازده معقول به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا بدون واکنش احساسی و هیجانی دیدگاه بلند مدت خود را حفظ کنند.

2-سرمایه گذاری بدون هدف

اغلب سرمایه گذاران به جای اهداف سرمایه گذاری بلندمدت، بر بازده کوتاه مدت یا حتی روزانه و هیجانی تمرکز می‌کنند.

3-عدم تنوع در سبد سرمایه گذاری

تنوع بخشیدن به سبد شاید سود شما را خیلی افزایش ندهد، اما قطعاً از ضرر زیاد شما ممانعت به عمل می‌آورد. عدم تنوع مناسب سبد می‌تواند شما را در معرض ریسک بیشتری قرار دهد. نگه داشتن یک موقعیت تک سهم می‌تواند به شدت بر ارزش پورتفولیوی شما در زمان نوسان قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

یک مطالعه نشان داد که تنوع مناسب برای یک سبد سرمایه‌گذاری بزرگ، نگهداری 15 سهام است. به این ترتیب، این تعداد سهام به گرفتن بالاترین بازده ممکن نسبت به ریسک کمک می‌کند. اما برای یک سبد سهامی با سرمایه کوچک تعداد سهام مناسب برای کاهش ریسک بهینه حدود 26 سهام است.

4-تمرکز بر دوره زمانی کوتاه‌مدت

تمرکز بر کوتاه‌مدت آسان است، اما این امر می‌تواند باعث شود سرمایه‌گذاران استراتژی اصلی خود را فراموش کرده و تصمیم‌های بی‌دقتی بگیرند.

5-خرید در قیمت بالا و فروش در قیمت پایین

رفتار هیجانی سرمایه گذار در طول نوسانات بازار اغلب مانع عملکرد درست می‌شود.

6- معامله بیش از حد

یکی دیگر از اشتباهات رایج معامله (ترید) بیش از حد است. از آنجایی که هر معامله می‌تواند کارمزدها را افزایش دهد، این می‌تواند بر عملکرد کلی سبد تأثیر بگذارد.

یک مطالعه نشان داد که معامله گران با بیشترین ترید در بازار بدترین بازده را داشته و به طور متوسط سالانه 6.5٪ عملکرد ضعیف بازار سهام ایالات متحده متعلق به این دسته از افراد بوده است.

7-پرداخت کارمزد بالا

کارمزدها می‌تواند به طور معنی‌داری بر عملکرد کلی سرمایه‌گذاری شما تأثیر بگذارد؛ به خصوص در بلندمدت.

8- تمرکز بیش از حد بر مالیات

در حالی که نبود مالیات می‌تواند بازده را افزایش دهد، تصمیم‌گیری صرفاً بر اساس پیامدهای مالیاتی آن ممکن است همیشه خوب نباشد.

9- عدم بررسی و بازبینی مرتب سبد سرمایه‌گذاری‌ها

به طور مرتب سبد خود را به صورت فصلی یا سالیانه مرور کنید تا مطمئن شوید که در مسیر خود قرار دارید یا اینکه سبد شما نیاز به ارزیابی مجدد دارد. در واقع، مهم است که با توجه به کارمزدها و تورم، سرمایه گذاری‌های خود را به طور منظم نظارت کنید. این به شما اطلاع می‌دهد که آیا سرمایه‌گذاری‌های شما در مسیر درستی قرار دارد یا اینکه باید تغییر ایجاد کنید.

10- درک نادرست از ریسک

ریسک بیش از حد می‌تواند شما را از منطقه امن خود خارج کند، اما ریسک بسیار کم ممکن است منجر به بازده کمتری شود. تعادل مناسب موقعیت شخصی خود را تشخیص دهید.

11-عدم برآورد عملکرد

اغلب، سرمایه گذاران عملاً برآوردی از سرمایه‌گذاری خود ندارند. سرمایه گذاری خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا با توجه به کارمزدها و تورم می‌توانید به اهداف تعیین شده برسید یا نه.

12-واکنش هیجانی به اخبار

واکنش به اخبار منفی در کوتاه مدت می‌تواند باعث ترس شود، اما به یاد داشته باشید که روی بلندمدت تمرکز کنید.

13-فراموش کردن تورم

تورم سالانه را باید در دارایی های خود لحاظ کنید و سود به حساب نیاورید. به عنوان مثال اگر تورم سالیانه 4 درصد باشد، ارزش 100 دلاری شما سال بعد 96 دلار و دو سال بعد 92 دلار خواهد بود.

14-مشخص کردن استراتژی (حضور کوتاه مدت، میان مدتی و یا بلند مدتی در بازار)

زمان‌بندی بازار بسیار سخت است. حضور بلند مدت در بازار می‌تواند بازدهی بسیار بالاتری را به بار بیاورد.

15-عدم دقت در انتخاب مشاور

قبل از گوش دادن به پیشنهادات مشاور بهتر است به طور کامل از سوابق او مطلع شوید تا بعداً پشیمان نشوید. شایان ذکر است که جستجوی مشاوره مالی می‌تواند به شما کمک کند تا تعادل مناسب بین نسبت سهام را بر اساس اهداف مالی خود مشخص کنید.

16-معامله با مشاوره اشتباه

وقت گذاشتن برای یافتن مشاور مناسب ارزشش را دارد. مشاور خود را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که اهداف شما همسو هستند.

17-سرمایه گذاری احساسی

تصمیم گیری احساسی می‌تواند چالش برانگیز باشد، به یاد داشته باشید که در طول نوسانات بازار منطقی بمانید.

18-بررسی مستمر بازده

سرمایه‌گذاری های پربازده اغلب دارای بالاترین ریسک هستند. قبل از سرمایه گذاری در این نوع دارایی ها، میزان ریسک پذیری خود را به دقت ارزیابی کنید.

19- غفلت از شروع سرمایه گذاری در زمان مناسب

دو نفر را در نظر بگیرید که ماهانه 200 دلار سرمایه گذاری می‌کنند؛ با فرض نرخ بازده سالانه 7 درصد تا سن 65 سالگی. اگر یک نفر در سن 25 سالگی شروع به کار کرده باشد، سبد نهایی او 520 هزار دلار خواهد بود، اگر دیگری از 35 سالگی شروع کرده باشد، سبد نهایی او حدود 245 هزار دلار خواهد بود.

20- عدم کنترل بر بازار

در حالی که هیچ کس نمی‌تواند بازار را پیش‌بینی کند، سرمایه گذاران می‌توانند در طول زمان اندکی بر بازار مسلط شوند که می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

اشتباهات رایج سرمایه گذاری

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array