به گزارش ایران دکونومی، رکود شدید در معاملات مسکن و ساخت و ساز و افزایش بی‌سابقه قیمت واحدهای مسکونی و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است که معیار مردم برای خرید خانه‌ای باکیفیت تا حد قابل توجهی پایین بیاید و در نتیجه باعث شده است تا استقبال از خانه‌های قدیمی بالا رود و بازار ملک های کلنگی در کلانشهرها از همیشه داغ‌تر باشد.

طبق آمار بانک مرکزی از بازار مسکن تهران در مهرماه، واحدهای مسکونی نوساز 27.4 درصد و و خانه‌هایی با عمر بیش از 20 سال سهمی 22 درصدی از کل معاملات طی این یک ماه داشته‌اند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، سهم آپارتمان‌های نوساز از کل معاملات روندی کاهشی داشته، اما در مقابل سهم خانه‌های قدیمی‌ساخت مسیری صعودی را طی کرده است.

خرید املاک کلنگی از سوی دودسته متقاضی انجام می‌گیرد. نخست بساز و بفروش‌ها و دوم متقاضیان عادی که مصرف‌کننده واقعی اند.

دسته اول افرادی هستند که میل به سرمایه گذاری در حوزه مسکن را دارند. و خرید و فروش املاک کلنگی با زمینهای بزرگ را که امتیازات اولیه آب و برق و گاز را دارا هستند بهتر و پرسودتر می دانند، چراکه معتقدند ساخت و ساز و خرید وفروش و تمرکز روی این بخش از املاک اگر با دقت کامل صورت پذیرد کم خطرتر و پردرآمدتر می باشد.

و عده‌ دیگر که مصرف کننده هستند، ملکی با سال ساخت بالا خریداری می‌کنند که از لحاظ هزینه ساخت قیمتی نداشته باشد. حال آنکه در برخی از مواقع هم دردسرها و هزینه بازسازی این خانه‌های فرسوده، بیشتر از خرید خانه نوساز هم می‌شود.

این تغییر در تقاضا باعث شده است که قیمت این خانه‌های کلنگی به قیمت خانه‌های نوساز با عمر نهایتا پنج سال نزدیک شود.

بر اساس گفته کارشناسان میانگین عمر ساختمان‌های مسکونی ایران از حدود ۳۰ سال در دهه ۱۳۵۰، به ۲۵ سال در سال‌های فعلی کاهش داشته است.

سهم آپارتمان‌های نوساز از معاملات در ادوار گذشته

بررسی گزارش‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران نشان می‌دهد سهم خانه‌های نوساز در واحدهای مسکونی معامله‌شده سال 1399 یعنی آخرین سال ریاست‌ جمهوری حسن روحانی 37 درصد و سهم خانه‌هایی با سن بیش از 20 سال 12.8 درصد بوده است.

مهر سال بعد یعنی سال 1400 و اولین سال ریاست‌ جمهوری ابراهیم رئیسی سهم خانه‌هایی با عمر نهایتا پنج سال از کل معاملات 33 درصد و سهم واحدهایی با عمر بیش از 20 سال 13.1 درصد ثبت شده است.

این معادله در دو سال بعد نیز با همین ترتیب ادامه یافته است و سهم خانه‌های نوساز 28.6 درصد و سهم خانه‌های قدیمی‌ساز 21.1 درصد برآورد شده است.

برخی اهداف از خرید خانه کلنگی

۱- خرید خانه‌های کلنگی با هدف فروش در زمان افزایش قیمت
۲- خرید خانه‌های کلنگی برای سکونت تا زمان مناسب برای مشارکت در ساخت
۳- خرید خانه‌های کلنگی با هدف بازسازی و فروش این خانه‌ها با قیمتی بالاتر
۴- خرید خانه‌های کلنگی با هدف تخریب و ایجاد واحدهای نوساز

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array