ترون

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ترون (TRX) یک سیستم عامل غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین است که سال 2017 توسط بنیاد ترون توسعه یافته و راه‌اندازی شد. توکن‌های TRX در اصل توکن‌های مبتنی بر ERC-20 بودند که در ابتدا بر بستر شبکه اتریوم مستقر شدند، اما یک سال بعد به شبکه اصلی ترون انتقال یافتند.

این پروژه با هدف ارائه حقوق مالکیت کامل به سازندگان محتواهای دیجیتال ساخته شد. هدف اصلی آن نیز کمک به سازندگان محتوا که بخش کوچکی از درآمد حاصل از محتوای خود را دریافت می‌کنند، و تشویق آنها به واسطه پاداش‌های بیشتر در ازای کاری که انجام می‌دهند بود.

نرم‌افزار ترون (TRON) از قراردادهای هوشمند، انواع مختلف سیستم‌های بلاکچین و برنامه‌های غیرمتمرکز موسوم به dApps پشتیبانی می‌کند. در این پلتفرم ارز دیجیتال، از مدل تراکنشی مشابه با بیت کوین (BTC) یعنی UTXO استفاده می‌شود. در این مدل، تراکنش‌ها در یک دفتر کل عمومی انجام می‌شود و کاربران می‌توانند تاریخچه و سوابق عملیات خود را پیگیری کنند.

بررسی وایت پیپر

هدف ترون (TRX) بهبود وضعیت اینترنت از طریق اعطای آزادی اطلاعات به کاربران است. بر اساس استدلال ترون، کاربران می‌توانند کنترل داده‌های خود را در دست بگیرند و به طور مستقیم در ازای آنچه تولید می‌کنند پاداش دریافت نمایند و این فقط محدود به محتوای تولید شده توسط کاربر به سبک یوتیوب (YouTube ) نخواهد بود، بلکه انواع مختلف برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) ساخته شده بر بستر بلاکچین ترون را نیز شامل می‌شود.

نکته کلیدی که باید در نظر داشت این است که ترون یک شبکه غیرمتمرکز و منبع باز است که هیچ واسطه‌ای از سازندگان آن سود نمی‌برد. در واقع ترون از فناوری وب3  (Web 3.0) استفاده می‌کند که اینترنتی است که هیچ واسطه‌ای در آن وجود نداشته و سازندگان برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) مالکیت کامل بر آنچه تولید می‌کنند دارند.

همانطور که گفتیم، اکوسیستم رمزارزی ترون (TRON) از این نظر منحصر به فرد است که شما را قادر می‌سازد محتوای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، در حالی که در ازای اطلاعات و محتوایی که به عنوان تولید کننده به اشتراک می‌گذارید، پول دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، کارمزد تراکنش‌ها در این پلتفرم غیرمتمرکز بسیار اندک و معادل 0.000005 دلار است.

علاوه بر این، تراکنش‌ها در شبکه ترون بسیار سریع پردازش می‌شوند، زیرا این شبکه قدرت پشتیبانی از حداکثر 2000 تراکنش در ثانیه را داراست.

ترون

بررسی فناوری

ترون خود را با این عنوان معرفی می‌کند: « زنجیره عمومی با سریعترین رشد در جهان». در این شبکه از فناوری همتا به همتا (P2P) و اثبات سهام (DPoS) به عنوان مکانیزم اجماع استفاده می‌شود.

یک ماشین مجازی فشرده و تورینگ کامل به نام ماشین مجازی ترون (TVM) برای این اکوسیستم ایجاد شده است. هدف آن ارائه یک سیستم بلاکچین موثر، پایدار، عملی، ایمن و مقیاس‌پذیر است. توکن‌های سازگار با ماشین مجازی ترون (TVM) از طریق قراردادهای هوشمند و با استفاده از استاندارد فنی TRC-20 پیاده‌سازی شده و کاملاً مطابق با استاندارد ERC-20 هستند.

علاوه بر موارد فوق، معماری ترون متشکل از سه لایه مجزای ذخیره سازی، هسته و کاربردی می‌باشد. اجماع، مدیریت حساب و قراردادهای هوشمند ماژول‌های مختلف لایه اصلی هستند. اثبات سهام (DPoS) مکانیزمی است که توسط ترون برای دستیابی به اجماع استفاده می‌شود.

تکنیک اجماع اثبات سهام نیابتی نیز به کاربران این امکان را می‌دهد تا از ارزهای خود برای رأی دادن به نمایندگان مختلف استفاده کنند. پس از انتخاب، این نمایندگان قدرت تصمیم گیری در مورد مسائل مهمی را خواهند داشت که بر کل شبکه تأثیرگذار هستند.

بیست و هفت super representatives (SR) که مسئول پیگیری تاریخچه تراکنش‌ها در اکوسیستم ترون هستند، تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. هر شش ساعت یک super representatives انتخاب می‌شود و در ازای خدماتی که ارائه می‌کند، یک واحد ترون (TRX) تولید شده توسط این مکانیزم دریافت می‌نماید. هر سه ثانیه یک بلوک جدید به بلاکچین ترون افزوده می‌شود و به کسانی که این بلوک را اضافه می‌کنند 32 واحد TRX داده می‌شود.

در  شبکه ترون از یک مجموعه دستورالعمل کارآمد و یک ماشین مجازی پشته‌ای (stack-based virtual machine) استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند ترون به زبان سالیدیتی (Solidity) و سایر زبان‌های پیشرفته نوشته شده است. علاوه بر این، Block Storage و State Storage اجزای اصلی تشکیل دهنده پروتکل ذخیره‌سازی توزیع شده ترون هستند. به منظور مرتفع‌کردن تقاضای روزافزون برای ذخیره‌سازی داده‌های متنوع در دنیای واقعی، ایده یک دیتابیس گراف در معماری لایه ذخیره‌سازی این شبکه گنجانده شده است.

افزون بر موارد فوق، وجود سه نوع گره مختلف شاهد، فول نود و گره سالیدیتی شبکه ترون را از رقبای خود متمایز کرده است. گره‌های شاهد (Witness Node) توسط SRها ایجاد می‌شوند و در درجه اول مسئولیت ایجاد و رای‌گیری در مورد پروپوزال‌ها و تولید بلوک‌ها را بر عهده دارند. رابط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن (API)، تراکنش‌ها و بلوک‌ها توسط فول نودها پخش می‌شوند. بلوک‌های سایر فول نودها از طریق نودهای سالیدیتی همگام‌سازی می‌شوند که APIهای قابل نمایه‌سازی را نیز ارائه می‌کنند.

بررسی امنیت شبکه

شبکه بلاکچین ترون از یک مکانیزم اجماع موسوم به مکانیزم اجماع اثبات سهام نیابتی (DPoS) استفاده می‌کند. دارندگان توکن ترون (TRX) می‌توانند رمزارز خود را در شبکه قفل کنند تا Tron Power دریافت نمایند، به این معنی که می‌توانند به نمایندگانی موسوم به  super representatives که به‌عنوان تولیدکننده‌های بلوک خدمت می‌کنند رأی دهند.

این تولیدکنندگان بلوک در ازای تایید تراکنش‌ها، پاداش‌هایی در قالب توکن TRX دریافت می‌کنند، سپس این جوایز بین افرادی که به آنها رای داده‌اند توزیع می‌شود. طبق ادعای ترون، این رویکرد به این بلاکچین کمک می‌کند تا به سطوح بالاتری از توان عملیاتی دست یابد.

بررسی ارزش بازار

بر اساس داده‌های وبسایت کوین مارکت کپ، ترون (TRX) با قیمت 0.0632 دلار و ارزش بازاری در حدود 5,764,260,427 دلار در جایگاه پانزدهم بازار ارزهای رمزپایه ایستاده است و سهمی 0.49 درصدی از بازار دارد.

پس از اینکه روز چهارم ماه می 2022 (14 اردیبهشت) ارزش بازار ترون به سقف سالانه 8.76 میلیارد دلاری رسید، مغلوب قدرت نزولی بازار شد و این روند کاهش تا اواخر سال ادامه داشت به طوری که روز 21 نوامبر (30 آبان) کمترین سطح سالانه خود را در حدود 4.6 میلیارد دلار تجربه کرد.

با نزدیک شدن به سال جدید میلادی و آغاز روند بهبود بازار، وضعیت برای ترون هم رو به بهبود گذاشته و حدود یک ماه قبل ارزش بازار آن به مرز 6.58 میلیارد دلار رسید.

ارزش بازار یک ساله ترون

ارزش بازار یک ساله ترون (TRX)؛ منبع: کوین مارکت کپ

بررسی حداکثر عرضه

ترون در مجموع بیش از 100 میلیارد توکن دارد و در زمان نگارش این مطلب، حدود 91,084,013,875 واحد از آنها در گردش هستند.

طول عمر ارز

ترون در سال 2017 توسط جاستین سان (Justin Sun) و بنیاد ترون مستقر در سنگاپور راه‌اندازی شد. رمز ارز TRX قبل از مهاجرت به بلاکچین اصلی خود در سال 2018، بر بستر بلاکچین اتریوم شروع به کار کرد. در جولای همان سال، بنیاد ترون، سرویس اشتراک فایل BitTorrent را در اکوسیستم TRON گنجانده شده بود را خریداری کرد.

در اوایل سال 2019، استیبل کوین TRC20-USDT با مشارکت تتر در بلاکچین ترون (TRON) راه‌اندازی شد. اکتبر همان سال (مهر 98)، این بنیاد از همکاری با غول الکترونیک کره جنوبی یعنی شرکت سامسونگ خبر داد. به واسطه این همکاری، کیف پول‌های مبتنی بر بلاکچین در گوشی‌های سامسونگ گلکسی اس 10 از TRX پشتیبانی می‌کنند.

تا پایان سال 2020، بیش از 1400 برنامه غیرمتمرکز در بلاکچین ترون با میانگین 10 هزار کاربر فعال روزانه وجود داشت.

بررسی استفاده‌پذیری

به طور کلی رمز ارز ترون (TRX) برای چندین هدف مختلف قابل استفاده است:

  • اولاً می‌توان از ترون برای پرداخت هزینه محتواهایی استفاده کرد که کاربران می‌خواهند به آن دسترسی پیدا کنند. این هزینه مستقیماً به دست سازندگان محتوا می‌رسد. از ترون برای پاداش دادن به افرادی استفاده می‌شود که در صدها DApp راه‌اندازی شده در بلاکچین ترون فعالیت دارند. حتی می‌توان این توکن‌ها را با ارزهای دیجیتال دیگر مبادله کرد یا برای پرداخت هزینه خدمات ارائه شده بر بستر بلاکچین ترون از آن استفاده کرد.
  • در موارد معدودی می‌توان از ترون برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات روزمره استفاده کرد.
  • افزون بر این، ترون می‌تواند به‌عنوان یک منبع ذخیره ارزش برای سرمایه‌گذاری به روش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال استفاده شود.
  • کاربران شبکه ترون می‌توانند توکن‌های خود را برای مدتی در آن قفل کنند تا به امتیازی تحت عنوان « Tron power » دست یابند. این امر به کاربران حق می‌دهد در مورد تصمیم‌های گرفته شده در شبکه رأی ‌دهند.

وضعیت توزیع

پس از برگزاری دور اول فروش توکن در سال 2017، حدود 15.75 میلیارد واحد TRX به سرمایه گذاران خصوصی اختصاص یافت، در حالی که 40 میلیارد دیگر برای شرکت کنندگان در عرضه اولیه سکه در نظر گرفته شد. 34 میلیارد به بنیاد ترون و 10 میلیارد نیز به یک شرکت متعلق به جاستین سان داده شد.

در مجموع، باید گفت که 45٪ از عرضه کل ترون (TRX) به بنیانگذار و خود پروژه تعلق دارد، در حالی که 55٪ آن میان سرمایه گذاران توزیع می‌شود. به عقیده منتقدان ترون، این نسبت بسیار بالاتر از آن چیزی است که در سایر پروژه‌های رمزارزی دیده شده است.

حجم معاملات

طبق داده‌های کوین مارکت کپ، حجم معاملات 24 ساعته ترون حدود 238.27 میلیون دلار است که بخش قابل توجهی از آن در صرافی‌های متمرکز انجام شده است. گفتنی است که صرافی Koinbazar با سهم ۹۸.۲۵ درصدی از حجم کل، محبوب‌ترین بستر معاملات آن محسوب می‌شود.

نمودار رشد ترون (TRX) از ابتدا و در یک سال گذشته

همانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر ، قیمت ترون (TRX) نیز همزمان با بازار صعودی اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018 افزایش یافت. در سپتامبر 2017 (شهریور 96) این ارز با قیمت 0.001091 دلار عرضه شد و در ژانویه 2018 (15 دی 96) به سقف تاریخی 0.30 دلاری رسید.

قیمت این دارایی از تابستان 2018 تاکنون در محدوده‌ای بین 0.02 دلار تا 0.06 دلار در نوسان بوده است. این واقعیت که TRX با وجود مشارکت‌های انبوه خود نتوانسته است بار دیگر به بالاترین سطح خود بازگردد، ممکن است تاحدودی نگران کننده باشد.

نمودار قیمت یک ساله ترون

نمودار قیمت یک ساله ترون (TRX)؛ منبع: کوین مارکت کپ

سال 2022، سال چندان خوبی برای بازار کریپتو نبود. در این مدت بسیاری از ارزهای رمزپایه با نقاط اوج او فاصله گرفتند و غالباً در منطقه قرمز معامله شدند. ترون بعد از اینکه سقف سالانه خود را ماه می 2022 (خرداد) در حدود تراز 0.080 دلار به ثبت رساند، در مسیر کاهش قرار گرفت و تا کف 0.051 دلاری سقوط کرد.

اواخر سال 2022، این روند کم‌کم تغییر یافت و روند بهبود قیمت آغاز شد و روز 20 فوریه (1 اسفند) به منطقه سبز وارد شد. به بیان دیگر، طی شش ماه گذشته قیمت ترون بیش از 6.5 درصد افزایش یافته است. پس از لمس تراز 0.071 دلار در این روز، قیمت بار دیگر در روند اصلاح قرار گرفت و به سطح کنون خود در حدود 0.063 دلار رسید.

نمودار قیمت سه ماهه ترون

نمودار قیمت سه ماهه ترون (TRX)؛ منبع: کوین مارکت کپ

پس از هیاهویی که سال 2020 به دلیل رونق صنعت دیفای (DeFi) ایجاد شد، محبوبیت ترون نیز افزایش یافت. ترون با اولین سرمایه‌گذاری خود در بخش وام‌دهی دیفای به کاربران اجازه داد توکن‌های TRX خود را به سایرین قرض داده و از طریق بهره‌ای که به این وام تعلق می‌گرفت، درآمد غیرفعالی کسب کنند. به علاوه، کارمزد تراکنش‌های بدون هزینه گس ترون باعث جذب کاربران بسیاری به آن شده است.

از طرفی به عقیده بسیاری از فعالان بازار، اصطلاح «قاتل اتریوم» این روزها تقریباً به یک کلیشه تبدیل شده است. اگرچه ممکن است هدف نهایی هر پلتفرم مبتنی بر DApp غلبه بر چیرگی اتریوم باشد، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا در نهایت این مورد در مورد ترون (TRON) صدق خواهد کرد یا خیر.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

منبع: learn.bybit

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array