ایران دکونومی: فرزین فردیس در ابتدای ویدیویی که در پی بازخوردها و انتقادات بیانیه هم آوا مبنی بر بسته شدن کارخانه نوآوری آزادی منتشر شده بود، از همه افراد دغدغه‌مند و شرکت آما (مالک ملک کارخانه نوآوری آزادی)، تشکر کرد و گفت: «ما، تابع تصمیم آما و قانون در خصوص وضعیت کارخانه نوآوری آزادی هستیم.»

فردیس، سپس در خصوص اینکه چرا کارخانه نوآوری و هم آوا، کار خود را در یک ملک استیجاری شروع کردند، توضیح داد: «روزهای شکلگیری کارخانه، من به طور مستقیم درگیر نبودم، اما نقل آن را از افراد درگیر شنیدم. آن زمان مشکلات زیادی وجود داشت و منابع محدود بود. کارخانه می‌توانست یک حلقه باشد که به شکلگیری اکوسیستم کمک کند. اعداد و ارقام مورد نیاز برای خرید کارخانه آن زمان برای خرید ملک وجود نداشت و تصمیم بر این شد که کارخانه با پذیرش ریسکها در ملک اجاره‌ای شروع به فعالیت کند.»

او در پاسخ به این سوال که چرا بخش خصوصی (شرکت‌های مستقر در کارخانه) ملک را نمی‌خرند، تشریح کرد: «این مجموعه‌ها شاید به تنهایی نتوانند ملک را خریداری کنند، اما کنار هم می‌توانند، اما زمان کافی برای این کار را ندارند. ما تابستان ۱۴۰۱، طرح‌هایی را در هم آوا مطرح کردیم که یکی از آن‌ها، تشکیل صندوق ملک و مسکن بود که با ورود به بورس افراد دیگر هم بتوانند مشارکت داشته باشند. اما مذاکرات خوب پیش نرفت و بنابر شرایط جامعه این طرح به اجرا نرسید. در نهایت قرار شد مذاکرات با آما از طریق معاونت علمی صورت بگیرد.»

هم آوا کارخانه نوآوری آزادی فرزین فردیس

فردیس در ادامه افزود: «البته شرایط خاصی هم وجود دارد که اگر ما همدلی و حمایت آما را مثل همیشه داشته باشیم و قدری وقت داشته باشیم، بتوانیم تجهیز منابع کنیم برای خرید این ملک یا ملک مشابه اقدام کنیم.»

این صحبت درحالی منتشر شد که ۱۶ آبانماه، بر اساس گزارش کدال قرار است مزایده ملک کارخانه نوآوری آزادی به اجرا برسد. کارخانه نوآوری آزادی که یکی از شعبه‌های پارک فناوری پردیس یا (به گفته خودشان) سیلیکون ولی ایران است در حال به فروش رسیدن است و جای تعجب دارد که دولت، چه صندوق نوآوری شکوفایی، چه معاونت علمی و چه پارک فناوری پردیس، بودجه‌ای برای خرید این ملک ندارد.

فردیس با اشاره به این موضوع که بسیاری از نهادها نیز با وی تماس گرفتند و پرسیدند که چه کاری از دستشان بر می‌آید گفت: «در حال حاضر، با در نظر گرفتن حقوق مالکین، بهترین کار فراهم نمودن شرایطی برای مذاکره است که طرفین بتوانند پای میز مذاکره بیایند و با هم گفتگو کنند. بلکه بتوانند به راه‌حلی برسند که به نفع همه باشد. در این زمان نوشتن و صحبت کردن بی‌منطق و بر مبنای احساس می‌تواند به این اتفاق آسیب بزند، برای همین من تنها کمکی که می‌خواهم این است که برای دو بخش خصوصی فرصت مذاکره پدید بیاید. البته که کمک بخش دولتی را نمی‌توان نادیده گرفت.»

با توجه به اینکه مذاکره با آما، اینبار برعهده پارک فناوری پردیس (بخش دولتی) بود و یا انجام نشد و یا خوب پیش نرفت، فردیس در صحبت‌های خود به وضوح از مذاکره بین دو بخش خصوصی عنوان کرد. اکوسیستم استارتاپی ایران بر پایه فرآیندهای چابک شکل گرفته و شاید به دلیل همین لختی در مذاکرات پارک پردیس با آما، این اتفاق برای شعبه پارک رخ داده است.

اما، چه بر سر کسب‌وکارها و فریلنسرهای کارخانه نوآوری آزادی خواهد آمد؟

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array