به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، امروز 15 سال از روزی می‌گذرد که خالق مرموز بیت کوین (BTC)، ساتوشی ناکاموتو، وایت پیپر این دارایی دیجیتال را در لیست پست سپاری (mailing list) کریپتوگرافرها به اشتراک گذاشت. روز 31 اکتبر 2008،  تاریخی است که هر ساله با عنوان هالووین نیز جشن گرفته می‌شود. این سند مهم پایه و اساس ارز دیجیتال غیرمتمرکزی را ایجاد کرد که خیلی زود توانست دنیای امور مالی را با طوفانی بزرگ مواجه کند.

با وایت پیپر بیت کوین بیشتر آشنا شوید

ساتوشی قبل از لینک کردن این سند با عنوان: «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» در جمله ابتدایی خود گفت: «من روی یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید کار می‌کنم که کاملاً همتا به همتا است و به وجود هیچ شخص ثالث قابل اعتمادی نیاز ندارد.»

این سند 9 صفحه‌ای دیدگاه بسیاری از مردم و رویه‌های مدیریت پول را به کلی متحول کرده است. ناکاموتو در طرح مختصر خود توضیح داد که چگونه امضای دیجیتال می‌تواند با سیستم اثبات کار ترکیب شود تا از تحمیل هزینه‌های مضاعف جلوگیری کند. این مشکل برای مدت‌ها در ارزهای دیجیتال قبل از بیت‌کوین وجود داشت.

وایت پیپر بیت کوین

جالب اینجاست که در متن وایت پیپر ناکاموتو هیچ اشاره مستقیمی به اصطلاح “ارز رمزپایه” که ما معمولاً به بیت کوین اطلاق می‌کنیم نشده است. در عوض، ناکاموتو ترجیح داد بر ویژگی‌های این دارایی به عنوان «پول نقد دیجیتال» یا «سیستم نقدی الکترونیکی» تأکید کند.

علاوه بر این، ناکاموتو در نوشته خود به طور قابل توجهی هرگونه اشاره مستقیم به کلمه “بلاکچین” را حذف کرده است، حتی اگر این مفهوم با جزئیات شرح داده شده باشد. طی این سال‌ها، این وایت پیپر به ده‌ها زبان ترجمه شده است و این واقعیتی است که تأثیر جهانی این دارایی را نشان می‌دهد.

اولین مرجع ذکر شده در وایت پیپر بیت کوین، اختراع b-money توسط وی دای (Wei Dai) است، یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا که هرگز راه‌اندازی نشد، اما نقشی کلیدی در برنامه‌های ساتوشی برای بیت کوین ایفا کرد. از سوی دیگر، ساتوشی با استناد به اختراع Hashcash آدام بک در سال 1997 که برای محدود کردن هرزنامه‌های ایمیل و حملات انکار سرویس از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کرد، این ویژگی را در بیت کوین پیاده کرد.

تایم استمپ‌ها یا همان “مهر زمانی” یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی بیت کوین است که با موفقیت توسط ساتوشی پیاده‌سازی شد. سرور تایم استمپ بیت کوین با گرفتن یک هش شبیه به یک شماره سریال منحصر به فرد از یک بلوک از تراکنش‌ها و مشخص کردن زمانی که بلوک به بلاکچین بیت کوین اضافه می‌شود، کار می‌کند.

افزون بر این، درختان مرکل نیز در بیت کوین پیاده شدند تا داده‌های تراکنش را از طریق امضای دیجیتال تأیید کنند. ساتوشی در متن وایت پیپر خود، به کار “رالف مرکل” در توسعه سیستم‌های رمزنگاری کلید عمومی اشاره کرده است.

هویت ساتوشی همچنان یک راز است

ناکاموتو که در سطح جهان به خاطر ساخت بیت کوین شناخته شده است، هرگز حق چاپ این وایت پیپر را برای خود حفظ نکرد. این رویکرد تضمین کرد که این مفهوم انقلابی به معنای واقعی کلمه به حوزه “عمومی” تعلق دارد. هویت خالق وایت پیپر بیت کوین تا به امروز یکی از وسوسه انگیزترین و جنجالی‌ترین اسرار در دنیای فناوری بوده است. علیرغم تئوری‌های متعدد و ادعای “برکشیدن نقاب” در طول سال‌ها، هویت واقعی پشت نام مستعار ناکاموتو هنوز ناشناخته است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: u.today

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array