به گزارش ایران دکونومی، کسب و کار خانگی، مستلزم داشتن سرمایه کافی، برای شروع خود اشتغالی است.

دولت برای رفاه حال افراد با هدف حمایت از این طرح و راه‌اندازی کسب و کار در شروع کار، تسهیلاتی نظیر وام مشاغل خانگی را به افراد اعطا می‌کند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: سقف پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی را برای مشاغل مستقل تا ۱۵۰ میلیون تومان و مشاغل پشتیبان به ازای به‌ کارگیری تا ۴۰ نفر، ۴ میلیارد تومان اعلام کرد.

آزیتا همتیان با اشاره به جزئیات برگزاری چهل و هشتمین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: در این جلسه پیشنهاداتی مطرح شد که در حضور اعضای ستاد به تصویب رسید و در چهار محور توسعه مخاطبان، توسعه فرهنگ، توسعه آموزش و توسعه بازار مصوبات را تنظیم کردیم که بیشترین مصوبات ما به بحث بازار مربوط می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جامع ما برای سال ۱۴۰۲ موضوع بازار مشاغل خانگی‌ است، زیرا از بحث مجوزها عبور کردیم و مشکل امضاهای طلایی حل شد و مانع‌زدایی و تسهیل‌گری‌ها نیز انجام گرفت، از این رو امسال بازار مشاغل خانگی برای ما مهم است و جزو برنامه‌های اصلی و هدفگذاری دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی است.

همتیان افزود: در جلسه قبل دو تفاهم‌نامه با بانک رفاه کارگران و بانک قرض الحسنه مهر ایران منعقد کردیم که در راستای تامین مالی برای تولیدکنندگان و خریداران محصولات مشاغل خانگی و استفاده از سکوهای مجازی فروشی بود که این دو بانک برای ما طراحی کردند.

به گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، حمایت مالی می‌تواند در قالب خریدهای تضمینی محصولات، خرید اقساطی یا تامین مالی برای خریداران خرد و کلان یا تولیدکنندگانی باشد که از وزارت کار مجوز گرفته و وارد مشاغل خانگی شده‌اند تا در مواقعی که دغدغه فروش داشتند بتوانند با استفاده از ابزارهای بانکی که این دو بانک طراحی کردند از سکوهای فروش آنها استفاده و محصولاتشان را عرضه کنند.

وی درباره سقف پرداخت وام مشاغل خانگی توضیح داد: سال قبل با مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات بیشتر شد که بر این اساس تسهیلات فردی تا ۱۵۰ میلیون تومان و تسهیلات مشاغل پشتیبان به ازای به‌کارگیری تا ۴۰ نفر چهار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که توسط هشت بانک عامل توزیع می‌شود و نرخ سود آن ۴ درصد است.

به گفته همتیان امسال بانک مرکزی مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در اختیار وزارت کار قرار داده که توسط بانک‌های عامل در این طرح به متقاضیان کسب و کارهای خانگی پرداخت می‌شود.

به گفته همتیان امسال بانک مرکزی مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در اختیار وزارت کار قرار داده که توسط بانک‌های عامل در این طرح به متقاضیان کسب و کارهای خانگی پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت وام مشاغل خانگی 1402

متقاضی دریافت وام مشاغل خانگی 1402، نباید از شاغلین دولتی، اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، روزمزد، ساعتی، پروژه‌ای و غیره باشد، اما بازنشستگان دولتی، منعی در دریافت وام مشاغل خانگی، نخواهند داشت.

متقاضی دریافت این وام باید، در سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یا همان سایت ثبت نام وام مشاغل خانگی، به آدرس mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir، ثبت نام کرده و در سامانه درگاه ملی مجوز های کشور، اقدام به احراز هویت و درخواست صدور مجوز، برای کسب و کار خانگی مورد نظر خود نماید.

متقاضی باید، در رشته‌ای که قصد فعالیت دارد، مهارت داشته و گواهی آن را هنگام درخواست وام، در سامانه بارگذاری کند. (برای این امر، 6 ماه به متقاضی فرصت داده خواهد شد.)

متقاضی باید، در محل راه‌اندازی کسب وکار خانگی، اقامت داشته باشد و پیش از این، از هیچ نهادی، وام خود اشتغالی، دریافت، نکرده باشد. همچنین، محل اقامت او، باید مناسب کسب و کار خانگی‌ای که قصد راه‌اندازی آن را دارد بوده و ایجاد آزار و اذیت، برای همسایگان نکند.

در اغلب بانک‌ها، برای اعطای تسهیلات، شرط سنی 18 سال را به عنوان حداقل سن، لحاظ می‌کنند و از متقاضی، تقاضای گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و کارت پایان خدمت نیز می‌نمایند. همچنین، داشتن ضامن نیز از شرایط تخصیص این وام، توسط اکثر بانک‌ها می‌باشد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array