به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، با فراگیرشدن هیجانات ناشی از تغییرات احتمالی در مقررات ایالات متحده، ابزارهای سرمایه‌گذاری نهادی بیت کوین (BTC) افزایش حجم قابل توجهی را تجربه کردند. داده‌های منابع مهم تحلیلی، از جمله بلومبرگ، نشان می‌دهد که جریان ورودی صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) و سایر منابع مرتبط به سمت یک رکورد هفتگی پیش می‌رود.

معامله 2.5 میلیارد دلاری BITO و GBTC بیت کوین

گمانه‌زنی‌های موجود مبنی بر اینکه ممکن است ایالات متحده به زودی مجوز فعالیت یک ETF مبتنی بر قیمت اسپات بیت کوین را صادر کند، نه تنها بر عملکرد قیمت بیت کوین تأثیر گذاشته است، بلکه اکوسیستم پیرامون آن نیز از مزایای این وضعیت بهره‌مند شده است.

در این بین، علاوه بر صرافی‌ها و شرکت‌های ماینینگ، بازارهای آپشن سرمایه‌گذاری نهادی مرتبط نیز شاهد افزایش مجدد تقاضا بوده‌اند. همانطور که اریک بالچوناس (Eric Balchunas)، تحلیلگر ارشد ETF بلومبرگ اشاره می‌کند، حداقل دو صندوق در هفته معاملاتی منتهی به 27 اکتبر (5 آبان) شاهد افزایش حجم “قابل توجهی” بودند که یکی از آنها صندوق قابل معامله در بورس “پروشیرز بیت کوین استراتژی” یا به اختصار BITO است که اولین ETF مبتنی بر معاملات آتی بیت کوین است که در سال 2021 در ایالات متحده چراغ سبز دریافت کرد.

بالچوناس در بخشی از تفسیر خود نوشت: «BITO هفته گذشته 1.7 میلیارد دلار معامله شد و دومین هفته بزرگ خود از زمان راه‌اندازی تاکنون را سپری کرد».

وی خاطرنشان کرد که ارزش حجم معاملات صندوق تراست بیت کوین گری اسکیل (GBTC) نیز به 800 میلیون دلار رسیده است که به کاهش تخفیف آن نسبت به قیمت اسپات بیت کوین تا پایین‌ترین سطح دو سال اخیر کمک کرده است.

گفتنی است که GBTC در ماه‌های اخیر و حتی قبل از اینکه قیمت بیت کوین با رشد 15 درصدی مواجه شود، بازگشت باشکوهی را تجربه کرده است. پیروزی‌های قانونی در مسیر طولانی کسب مجوز تبدیل GBTC به یک ETF اسپات باعث ایجاد انگیزه شد و این محصول گری اسکیل اکنون با قیمت سهام ضمنی معامله می‌شود که فقط 13.1 درصد کمتر از قیمت اسپات بیت کوین (BTC) است.

براساس داده‌های منبع تحلیلی کوین گلس (CoinGlass)، این کمترین میزان اختلاف قیمت از نوامبر 2021 یعنی زمانی است که خود بیت‌کوین در بالاترین سطح قیمت قرار داشت.

پرمیموم GBTC و قیمت بیت کوین
نمودار پرمیموم GBTC در مقابل مقدار دارایی هولد شده و قیمت BTC/USD . منبع: CoinGlass

با این وجود، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری آرک اینوست (ARK Invest) همگام با افزایش قیمت سهام، دارایی‌های GBTC خود را کاهش داده است. در حالی که این شرکت قصد دارد یک ETF بیت کوین مخصوص خودش را راه‌اندازی کند، GBTC اکنون 10.24٪ از ETF اینترنت نسل بعدی آرک اینوست را تشکیل می‌دهد و این اولین تغییر آن از نوامبر 2022 تاکنون است.

تحولات اخیر در فضای سرمایه‌گذاری‌های نهادی نشان می‌دهد که بازار ارزهای دیجیتال به سرعت در حال رشد و تحول است و راه‌های بیشتری برای ورود سرمایه‌گذاران سنتی و مشارکت آنها در انقلاب بزرگ دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌کند. با نزدیک‌تر شدن ایالات متحده به زمان اعلام تصمیم نهایی رد یا تایید ETF مبتنی بر قیمت اسپات بیت‌کوین، انتظار می‌رود که اشتیاق و اعتماد به آینده ارزهای دیجیتال روز به روز بیشتر شود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array