به گزارش ایران دکونومی و با استناد به گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) خانوار در ماه مهر 1402 به حدود 206.5 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2.3 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، حدود ٣٩.٢ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٥.٥ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در مهرماه 1402، 39.2 درصد بوده است. این بدان معناست که خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٩.٢ درصد بیشتر از مهر ماه ١٤۰١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه نموده‌اند. تورم نقطه به نقطه مهر ماه ١٤۰٢ در مقایسه با ماه قبل، ۰,٣ واحد درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در مهر ماه ١٤۰٢ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ٢,٣ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۰.٥ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٣.٣ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. در مهرماه ١٤۰٢ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٥,٥ درصد رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم خوراکی‌ها از 1.5 درصد در شهریور ماه به نیم درصد در مهر ماه رسیده است. به عبارت دیگر از سرعت افزایش قیمت خوراکی‌ها در مهر کاسته شده است. اما در مقابل اوضاع برای اقلام غیرخوراکی و خدمات چنین نبوده و تورم ماهانه غیرخواراکی‌ها از 2.3 درصد در شهریور به 3.3 درصد در مهر ماه رسیده است. بنابراین می‌توان گفت که عمده افزایش قیمت‌ها در نخستین ماه پاییز 1402، از سمت اقلام غیرخوراکی و خدمات بوده، به گونه‌ای که تورم غیرخوراکی‌ها بالغ بر 6 برابر تورم خوراکی‌ها بوده است.

منبع: مرکز آمار ایران

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array