به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، دامیننس بیت کوین (BTC) روز گذشته رکورد 30 ماهه خود را شکست و از مرز 54 درصد عبور کرد. این اتفاق نشان داد که رمزارز برتر بازار پیش از هاوینگ بعدی که قرار است ماه آوریل سال آینده اتفاق بیفتد، پایه‌های قدرت خود را تحکیم می‌کند.

هاوینگ بیت کوین در راه است

هاوینگ بیت کوین رویدادی است که در آن پاداش ماینینگ به ازای هر بلوک به نصف کاهش می‌یابد، بنابراین عرضه این دارایی در میان تقاضای رو به رشد آن، کاهش می‌یابد و منجر به آغاز یک حرکت صعودی ملموس برای قیمت می‌شود. هاوینگ بیت کوین هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و رویداد بعدی در سال 2024، پاداش ماینینگ بیت کوین را از 6.25 واحد فعلی به 3.125 بیت کوین کاهش می‌دهد. از آنجایی که مجموع عرضه بیت کوین روی 21 میلیون ثابت شده است، نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین باعث ایجاد شکاف میان عرضه و تقاضا شده که هجوم بیت کوین‌های جدید به بازار را کاهش می‌دهد.

دامیننس یا چیرگی بیت کوین بر بازار معیاری از ارزش بازار این دارایی رمزارزی نسبت به کل بازار دارایی‌های دیجیتال است و قدرت آن نسبت به سایر رمزارزها را برجسته می‌کند. رسیدن دامیننس به بالای 50 درصد از کل ارزش بازار کریپتو، سیگنالی به شدت صعودی تلقی می‌شود و رقم بین 53 تا 54 درصد کنونی، بالاترین رکورد ثبت شده این معیار طی بیش از دو سال نیم گذشته است.

چیرگی بیت کوین بر بازار
نمودار چیرگی بیت کوین بر بازار؛ منبع: TradingView

میزان چیرگی بیت کوین در بازار از ابتدای اکتبر شروع به احیای مجدد کرد و از زیر 49 درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود در حدود 30 ماه گذشته رسید. ماه اکتبر از لحاظ تاریخی به عنوان یک ماه صعودی برای ارزهای دیجیتال در نظر گرفته شده است و همین باعث شده است فعالان بازار نام آپتوبر(Uptober) را برای آن برگزینند. این امر از افزایش دو رقمی قیمت بیت‌کوین طی چند هفته گذشته به خوبی مشهود است؛ چرا که به این ارز رمزپایه کمک کرد تا از زیر منطقه 27000 دلاری در ابتدای اکتبر به بالاترین سطح سالانه خود در حدود 35000 دلار صعود کند.

گفتنی است که در سال 2017، بیت‌کوین بیش از 80 درصد از سهم بازار کریپتو را از آن خود کرد، پس از آن اتر (ETH) با دامیننسی در حدود 10٪ تا 17٪ بر بازار تسلط دارند. در طول سال‌ها، بیت‌کوین به دلیل افزایش تعداد ارزهای دیجیتال و رشد چندین توکن جدید در آخرین بازار صعودی در سال 2021، کاهش شدیدی را در تسلط خود بر بازار شاهد بوده است. ولی به نظر می‌رسد پادشاه بلامنازع بازار سعی دارد بار دیگر برتری خود در بازار را ثابت کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array