به گزارش ایران دکونومی، «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، در سفر خود به شهرستان کلات (در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی) از نمایشگاه توانمندسازی‌های زنان روستایی و عشایری این شهرستان دیدن کرده و در دیدار با فرماندار و جمعی از هنرمندان صنایع‌دستی این شهر عنوان کرد: «بانوان نگهدارنده خوبی برای میراث و دستاوردها و آنچه گذشتگان برایشان به یادگار گذاشته‌اند، هستند. زنان سرپرست خانوار دهک‌های یک تا ۴ با ضمانت دولت می‌توانند وام بگیرند و مقرر شده است که دولت برای تسهیلات، ضامن این افراد شود.»

خزعلی در ادامه از نواربافی، ابریشم‌بافی و گلیم اقداش به عنوان سه محصول مهم صنایع دستی شهرستان کلات نام برد که امکان به ثبت رساندن آنها در سطح و عرصه جهانی وجود دارد. وی همچنین به موضوع ثبت این سه محصول در سطح جهانی اشاره کرده و گفت: «متأسفانه در همه کشور به خصوص در بخش عشایر و روستائیان برای گرفتن تسهیلات و همچنین ضامن‌ها با مشکلات جدی مواجه هستند. یکی از مأموریت‌ها و مسئولیت‌های مهم دولت در روستاها و شهرهای کوچک این است که زندگی و امکانات را به گونه‌ای فراهم کند تا نه تنها مهاجرت صورت نگیرد، بلکه شاهد مهاجرت معکوس جوانان باشیم.»

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه عنوان کرد که برای زنان سرپرست خانوار دهک‌های یک تا ۴ مقرر شده است که دولت برای تسهیلات ضامن این افراد شود. همچنین برای سهولت بیشتر کار ضمانت‌های زنجیره‌ای را هم پیگیری خواهیم کرد.

شایان ذکر است که شهرستان مرزی کلات با وسعت ۳۵۰۳ کیلومتر مربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار گرفته است.

این شهرستان با داشتن ۱۴۳ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر، ۶ دهستان و ۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر جمعیت بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ است که ترکیب ۷۰ درصد جمعیت روستایی و ۳۰ درصدی شهری را از آن خود کرده است.

بر اساس اعلام دستگاه‌های خدمت رسان همچون شبکه بهداشت کلات، جمعیت این شهرستان افزون بر ۴۳ هزار نفر است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array