سالیان سال است که لویی ویتون به عنوان یک برند لوکس و مطرح بین‌المللی محصولات مختلفی از پوشاک گرفته تا انواع ساک و چمدان و… را وارد بازار جهانی می‌کند. لویی ویتون قطعاً یکی از بزرگترین پرچم‌داران صنعت مد در دنیاست و در طی چند سال متمادی توانسته عنوان با ‌ارزش‌ترین برند جهان را از آن خود کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید قدمت این برند لوکس به حدوداً ۱۷۰ سال پیش می‌رسد؛ زمانی که لویی ویتون بنیان‌گذار این برند توسط همسر ناپلئون بناپارت اسخدام شد تا برای ملکه چمدان و کیف‌های دستی بسازد.

در ادامه این مطلب مروری بر تاریخچه تاسیس و طراحی لوگو لویی ویتون خواهیم داشت و شما را با لوکس‌ترین برند دنیا بیشتر آشنا می‌کنیم.

زندگینامه لویی ویتون

برند لویی ویتون

لویی ویتون در ۴ اوت ۱۸۲۱ در «آنچای»، یک دهکده کوچک در منطقه‌ای کوهستانی در شرق فرانسه متولد شد. اجداد لویی ویتون همگی کارگر بودند. پدرش «خاویر ویتون» کشاورز بود و مادرش «کورن گیلارد»، در یک آسیاب کار می‌کرد. زمانی که ویتون کودکی ده ساله بود، مادرش درگذشت و پدرش خیلی زود با زن دیگری ازدواج کرد. تحت تأثیر آزار و اذیت نامادری‌اش، لویی که کودکی سرسخت و یاغی بود از شرایط سخت زندگی در دهکده به تنگ آمد و تصمیم گرفت به پاریس فرار کند.

در بهار ۱۸۳۵، لویی ویتون سیزده‌ساله خانه‌اش در دهکده را ترک کرد و تک و تنها و پای پیاده عازم پاریس شد. ویتون نزدیک به دو سال در سفر بود و نزدیک به ۴۷۰ کیلومتر مسافت از زادگاهش تا پاریس را با پای پیاده طی کرد. او در مدت این دو سال به سختی خورد و خوراکش را تأمین می‌کرد و در هر جایی که می‌توانست اقامت می‌کرد. سرانجام در سال ۱۸۳۷ لویی ویتون در سن شانزده سالگی به پاریس رسید.

در آن زمان در اوج انقلاب صنعتی در پاریس، رشد فزاینده‌ی فقر و گسترش بیماری‌های واگیر‌دار، مردم پاریس را در شرایط بسیار سختی قرار داشتند. ویتون نوجوان موفق شد پس از ورود به پاریس، در کارگاه چمدان‌سازی تولید‌کننده خوش‌نامی به نام «موسیو مارچال» شغلی دست و پا کند.

شروع داستان برند لویی ویتون

همان طور که گفته شد، لویی ویتون پس از ورود به پاریس، در یک کارگاه جعبه سازی مشغول به کار شد. مهارت جعبه سازی در آن زمان بسیار کاربردی و مهم بود، زیرا چمدان‌ها و ساک‌های دستی معمولاً کارایی و ظاهر چندان مناسب و کارآمدی نداشتند و بارهای مسافران به سختی حمل می‌شدند. از این رو مسافران از جعبه‌های محکم و افراد حرفه‌ای که بتوانند آنها را برایشان بسته بندی و حمل کنند بسیار استقبال می‌کردند. لویی شغل جعبه‌سازی را ظرف مدت کوتاهی به صورت دقیق یاد گرفت و ساخت همین جعبه‌ها، جرقه طراحی صنایع دستی و ساخت چمدان را در ذهن او شکل داد.

البته در طول این مدت نیز طبقه اشرافی توجه ویژه‌ای به لویی ویتون داشتند و او را به عنوان یک طراح کاربلد در زمینه بسته بندی و طراحی جعبه می‌شناختند. لویی 17 سال در پاریس این کار را به صورت تخصصی و حرفه‌ای انجام داد و با طبقه اشرافی جامعه در ارتباط بود تا اینکه ناپلئون بناپارت به عنوان سومین پادشاه فرانسه به صورت رسمی تاج گذاری کرد.

ملکه فرانسه لویی ویتون را به دلیل شهرت در جعبه سازی به عنوان طراح و جعبه ساز شخصی خود به کار گرفت. همین موضوع سبب شد تا با افراد بیشتری در طبقه اشرافی و ثروتمند آشنا شود و مورد توجه قرار گیرد و پس از چندین سال از موسیو مارشال جدا شد و مسیر جدیدی را برای زندگی خود انتخاب کرد.

خلاقیت و توسعه برند لویی ویتون

چمدان تولید برند لویی ویتون

در آن زمان تنها افراد مرفه و ثروتمند جامعه از جعبه‌های مخصوص بسته بندی برای حمل وسایل خود استفاده می‌کردند و همین موضوع باعث شد تا لویی ویتون به فکر طراحی چمدان بیفتد. چمدان‌های آن زمان از کیفیت بالایی برخوردار نبودند و به همین دلیل لویی اولین چمدان خود را به صورت مستطیل شکل و با استفاده از کرباس تولید کرد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، زیرا نسبت به چمدان‌های چرمی بسیار سبک و خوش دست بود و به راحتی حمل می‌شد.

چمدان‌های لویی ویتون تحول عظیمی در صنعت بسته بندی و باربری به وجود آورد و مورد توجه طیف گسترده‌ای از اشراف زادگان قرار گرفت. این موفقیت بزرگ باعث شد تا ویتون یک سال بعد کارآگاه تولیدی شخصی خودش را راه اندازی کند.

برند لویی ویتون کار ساخت چمدان را با استخدام 20 کارمند به صورت رسمی آغاز کرد و چمدان‌های متنوع بسیاری را به بازار عرضه نمود. لویی روستا نشین دیگر صاحب برند لویی ویتون بود و خیلی سریع توانست کسب و کار خود را در پاریس گسترش دهد. این شرکت مسیر رشد و شکوفایی را بسیار سریع طی کرد و تعداد کارمندان آن در سال 1914 به 225 نفر رسید.

توسعه برند لویی ویتون

در سال 1885 اولین فروشگاه رسمی لویی ویتون در خیابان آکسفورد لندن افتتاح شد و برای آنکه سایر تولیدکنندگان از طرح‌های چمدان‌های او تقلید نکنند، از لوگو لویی ویتون رونمایی کردند و آن را به عنوان نشان تجاری اختصاصی خود بر روی تمام محصولاتش قرار دادند. طرح برند لویی ویتون و چاپ آن بر روی چمدان‌ها سبب شد تا افراد بسیاری این برند را به رسمیت بشناسند و از آن خرید کنند.

درگذشت لویی ویتون و توسعه برند توسط پسرش جورج ویتون

لویی ویتون در ۲۷ فوریه ۱۸۹۲، در سن ۷۰ سالگی درگذشت و مدیریت این شرکت به پسرش جورج رسید و این اتفاق شروع فصل جدیدی برای برند لویی ویتون بود. جورج پس از فوت پدرش تصمیم گرفت کسب و کار او را به شهرت جهانی برساند و لوگو لویی ویتون را نه تنها به فرانسه، بلکه به تمام دنیا معرفی کند.

ورود جورج به کسب و کار پدرش انقلاب بزرگی در زمینه طراحی چمدان‌ها به وجود آورد و با رونمایی از طرحی جدید توانست شوکی اساسی به بازار تولید و فروش چمدان وارد کند. در دهه 1900 دزدی وسایل مسافران بسیار رواج پیدا کرده بود زیرا در آن زمان مسافران تمامی وسایل و اشیای قیمتی خود را در چمدان‌هایشان قرار می‌دادند. به همین خاطر مورد حمله سارقان قرار می‌گرفتند و پول و یا وسایل خود را از دست می‌دادند.

در این میان جورج ویتون به عنوان طراح برند لویی ویتون به فکر طراحی قفل‌های محکم برای چمدان‌ها افتاد و با تلاش بسیار و البته همراهی پدرش توانست قفل‌های محکمی برای چمدان‌ها طراحی کند. این قفل‌ها در آن زمان با استقبال بسیار خوبی از سوی مصرف کنندگان مواجه شدند و برند لویی ویتون را باری دیگر به بر سر زبان‌ها انداختند. جالب است بدانید که تکنیک ساخت قفل برای چمدان از همان زمان مورد استفاده قرار گرفت و تا عصر حاضر نیز ادامه پیدا کرد؛ اکنون همه ما امنیت چمدان‌های خود را به نوعی مدیون نوآوری جورج و برند لویی ویتون هستیم.

طراحی لوگوی معروف لویی ویتون

جورج ویتون در سال 1896 برای جلوگیری از تولید محصولات تقلبی تحت عنوان برند لویی ویتون و کپی برداری رقبا از محصولات این برند، به صورت رسمی از لوگو لویی ویتون رونمایی کرد و آن را بر روی تمامی کالاهای خود ثبت نمود. لوگوی معروف لویی ویتون که تا به امروز مورد استفاده این برند قرار دارد، توسط جورج طراحی شد. این لوگو با الهام از گل چهارپر «مون» که طرح ژاپنی معروفی در دوره ویکتوریا بود، به علاوه نام اختصاری برند لویی ویتون یعنی LV طراحی شد. استفاده از این لوگو بر روی محصولات ویتون بالاخره پس از سالیان مدید، روند کپی‌برداری سایر تولیدکننده‌ها را متوقف کرد.

طراحی لوگو لویی ویتون توسط جورج ویتون یکی از اقدامات هوشمندانه او در زمان مدیریتش بود که تا حد زیادی از تولید و عرضه محصولات تقلبی با نام این برند جلوگیری کرد. او در همان سال به آمریکا سفر کرد و محصولات منحصر به فرد خود را در شهرهایی همچون نیویورک، شیکاگو و فیلادلفیا نیز عرضه کرد. بدین ترتیب به تدریج این برند را به دنیا معرفی کرد و به غیر از چمدان، محصولات لوکس دیگری را نیز به خط تولید خود اضافه نمود.

لوگوی برند لویی ویتون

دوران اوج برند لویی ویتون

جورج ویتون در سال 1913 فروشگاهی بزرگ و مجلل را در خیابان شانزلیزه پاریس افتتاح کرد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و فروش قابل توجهی داشت. این فروشگاه لوکس در واقع عرضه کننده کالاهای مسافرتی بود که با لوگو لویی ویتون به فروش می‌رسیدند و پس از موفقیت این مرکز، شعبه‌های دیگری از آن نیز در واشنگتن، بمبئی، لندن، بوئنوس آیرس و اسکندریه تاسیس شدند و برند لویی ویتون را به برندی جهانی تبدیل کردند.

سرانجام در سال 1936 جورج ویتون پس از چندین سال تلاش بی وقفه در جهت رشد و توسعه برند پدری خود درگذشت و اداره کسب و کار خانوادگی آنها به پسرش گاستون ویتون رسید. او نیز همانند پدر خود مدیر لایقی بود و اقدامات بسیاری در جهت پیشرفت و جهانی شدن لوگو لویی ویتون انجام داد. در زمان مدیریت او برند لویی ویون رشد چشمگیری داشت؛ به طوری که هر ساله در هر نقطه از دنیا شعبه جدیدی افتتاح می‌کرد و تنوع محصولات را افزایش می‌داد.

اوج نوآوری و تنوع محصولات این برند در بین سال‌های 1945 تا 2000 اتفاق افتاد. گاستون ویتون در کنار چمدان‌ها و کیف‌های مسافرتی اقدام به تولید کیف‌های دستی زنانه و کیف پول‌های مردانه نیز کرد. در طول این سال‌ها برند لویی ویتون به عنوان برندی لوکس در زمینه تولید کیف و اکسسوری زنانه شناخته می‌شد. این برند چندین سال بعد با همکاری برندهای وئت اند شندون (Moet and Chandon) و هِنِسی (Hennessy) برندی جدید به نام LVMH را تاسیس کردند و وارد صنعت مد شدند.

پس از آن نیز برند لویی ویتون خط تولید پوشاک زنانه و مردانه را راه اندازی کرد و سپس از جواهرات و اکسسوری‌های مختلف رونمایی نمود و به یک برند بزرگ و معتبر در زمینه تولید کالاهای لوکس دنیا تبدیل شد. محصولات برند شامل کالاهای لوکس از جمله محصولات چرمی، لباس‌های زنانه و مردانه، طلا، جواهر، کیف، کفش، ساعت، عینک آفتابی، چمدان، کتاب و نوشت افزار است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارند.

دوران اوج برند لویی ویتون

همکاری افراد مشهور با برند لویی ویتون

چهره‌های مطرحی همچون جنیفر لوپز، آنجلینا جولی، آدری هپبورن، کانیه وست، مدونا، شان کانری، محمدعلی کلی و میخائیل گورباچف از جمله افرادی هستند که در محافل مختلف از محصولات این برند استفاده کردند و توجه افراد بسیاری را به کالاها و لوگوی لویی ویتون جلب نمودند. از این رو محصولات برند لویی ویتون بیش از پیش مورد توجه و استقبال قرار گرفتند و میزان فروش آنها نیز رشد قابل توجهی داشت.

این برند همچنان در اوج قرار دارد و به عنوان یکی از ارزشمندترین و لوکس‌ترین برندهای دنیا شناخته می‌شود. لویی ویتون به مدت شش سال متوالی یعنی از سال 2006 تا 2012 به عنوان ارزشمندترین برند در زمینه تولید کالاهای لوکس در دنیا اعلام شد و ارزش آن در سال 2012 نیز معادل 25.9 میلیارد دلار بود.

سخن پایانی

بنیان‌گذار با ارزش‌ترین برند جهان پسربچه کوچکی‌ست که دو سال با پای پیاده مسیر‌های سخت و طولانی را زیر پا گذاشت تا به پاریس برسد. زندگی لویی ویتون مملو از فراز و فرود، خلاقیت، پشتکار و سخت کوشیست. برند لویی ویتون در حال حاضر در اغلب کشورهای دنیا دارای فروشگاه‌های مجلل و بزرگی است که ارزش این برند در سال 2014 حدود 30.63 میلیارد یورو برآورد شده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array