به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اسکرول (Scroll)، یک رقیب جدید در فضای ماشین مجازی اتریوم (zkEVM) بر پایه دانش صفر با هدف مقیاس‌بندی بلاکچین است که به تازگی از راه‌اندازی شبکه اصلی خود خبر داده است.

تیم اسکرول روز 17 اکتبر خبر راه‌اندازی در شبکه اصلی را منتشر کرد و گفت اپلیکیشن‌های موجود و کیت‌های ابزار توسعه‌دهنده در شبکه اتریوم اکنون می‌توانند به این راه‌حل جدید مقیاس‌پذیری مهاجرت کنند.

«پس از گذشت بیش از دو سال ساخت و توسعه، ما با افتخار اعلام می‌کنیم که شبکه اصلی اسکرول (Scroll) راه‌اندازی شده است.»

هدف از راه‌حل‌های دانش صفر ماشین مجازی اتریوم (zkEVM) مانند اسکرول (Scroll) فراهم کردن بستری برای کاهش کارمزد تراکنش‌ها با توان عملیاتی بالاتر برای برنامه‌های غیرمتمرکز اجرا شده بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم است. این کار با دسته‌بندی هزاران تراکنش خارج از زنجیره در یک تراکنش انجام می‌شود، سپس یک proof  متشکل از حداقل خلاصه داده‌ها، به شبکه اصلی اتریوم ارسال می‌شود.

اسکرول

براساس داده‌های بلاکچین وبسایت اتراسکن (Etherscan)، اسکرول از روز  8 اکتبر (16 مهر) یعنی روزی که اولین قرارداد هوشمند در شبکه اصلی thScroll مستقر شد، خبر فعال بودن شبکه اصلی خود را پنهان کرده است.

اسکرول گفته است که راه‌اندازی شبکه اصلی پس از 15 ماه آزمایش گسترده و ممیزی‌های امنیتی در سه شبکه آزمایشی جداگانه انجام شد. طبق اعلام این پلتفرم، قراردادهای بریج و رول‌آپ‌ها توسط OpenZeppelin و Zellic ممیزی شدند. مدارهای zkEVM آن نیز توسط Trail of Bits، Zellic و KALOS بررسی شدند.

در این سه شبکه آزمایشی، بیش از 450000 قرارداد هوشمند مستقر شده است که امکان پردازش بالغ بر 90 میلیون تراکنش را در 9 میلیون بلوک فراهم می‌سازد. این شرکت گفت 280000 مورد ZK-proofs نیز تولید شده است.

حدود یک ماه پیش، یه ژانگ (Ye Zhang) یکی از بنیانگذاران اسکرول (Scroll)، به کوین تلگراف گفته بود که این شبکه با ویژگی‌های متمرکز راه‌اندازی می‌شود، اما قصد دارد به مرور زمان در جهت غیرمتمرکز شدن قدم بردارد. ژانگ گفت:

«ما یک sequencer  متمرکز و دکمه تأییدکننده مرکزی خواهیم داشت. طرحی نیز برای حذف این دکمه داریم. هدف از نقشه راه ما برطرف کردن تنها نقطه نقص و تشویق جامعه برای ساخت سخت افزارهای اثبات بهتر است.”

طبق گفته ژانگ، تیم اسکرول چندین پروپوزال ارائه خواهد کرد تا به جامعه اجازه دهد در مورد آنچه که برای حرکت رو به جلو اسکرول بهتر است به بحث و تبادل نظر بپردازند.

اسکرول (Scroll) چیست؟

اسکرول در سال 2021 با هدف ارتقای ویژگی جامعه محور بودن و کاهش کارمزد تراکنش‌ها تأسیس شد. راه‌حل‌های دیگر دانش صفر ماشین مجازی اتریوم (zkEVM) که در راستای مقیاس‌پذیری اتریوم کار می‌کنند و رقبای اصلی اسکرول به‌شمار می‌روند عبارتند از شبکه پالیگان، zkSync، StarkWare و Immutable. سرپرست فنی Polygon Hermez zkEVM، معتقد است چنین رقابتی در فضای zkEVM اکوسیستم اتریوم را قوی‌تر می‌کند. به گفته او، وجود پروژه‌های مختلف، تجربه زیادی در این زمینه به همراه دارد و می‌تواند راهی برای آزمایش رویکردهای مختلف، روش‌های مدیریت کارها یا حل مسائل پیش روی ما قرار دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array