گرین متاورس

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اولین بازی موبایلی حرکت برای کسب درآمد در قالب توکن‌های غیرمثلی (NFT) توسط بلاکچین سولانا (Solana) با نام استپن (STEPN) طراحی و روانه بازار شده است. توکن بومی این پلتفرم که با نام گرین متاورس توکن یا به اختصار GMT عرضه شد، در میان کاربران با نام استپن (STEPN) شناخته می‌شود.

 

کاربران می‌توانند با استفاده از استپن (STEPN) و یکی از کفش‌های ورزشی آن که به شکل توکن غیرمثلی عرضه می‌شود، از طریق پیاده‌روی یا دویدن در فضای باز کسب درآمد داشته باشند. در حقیقت، استپن (STEPN) در صدد است میلیون‌ها انسان را تشویق کند همزمان با زندگی در عصر وب3 (Web3)، سبک زندگی بهتر و سالم‌تری را پیش بگیرند.

هدف استپن (STEPN) ایجاد انقلابی در بازار برنامه‌های تناسب اندام و تشویق میلیون‌ها کاربر برای پیروی از یک سبک زندگی سالم‌تر است. این برنامه در مقایسه با برنامه‌های مشابه خود توانسته است با کمک یک سیستم GPS کارآمد مشکلاتی مانند “اثبات حرکت واقعی” را حل کرده و ثابت کند که کاربر واقعاً ورزش می کند.

این اپلیکیشن برای دو سیستم عامل اندروید و iOS در دسترس است و تنها ظرف مدت پنج ماه از مراحل اولیه راه‌اندازی خود، به نسخه بتای باز رسیده است. این پروژه پس از عرضه اولیه موفقیت آمیز خود در صرافی در ماه مارس 2022 (اسفند 1400)، پیوسته درصدد بهبود ویژگی‌های درون بازی خود بوده است.

طبق داده‌های وبسایت coincodex، رمزارز راکت پول (Rocket Pool) در بازه یک ساله (از تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ الی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱) در رتبه پانزدهم به لحاظ عملکرد قرار گرفته است.

گرین متاورس

بررسی وایت پیپر

شعار اصلی توسعه دهندگان استپن (STEPN) ایجاد تحول در صنعت تناسب اندام از طرق مختلف است. آنها اولاً، از طریق یک مکانیسم پاداش نمادین، کاربران را تشویق می‌کنند سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند. کاربران پس از دانلود اپلیکیشن و ساخت کیف پول، می‌توانند یک جفت کفش ورزشی NFT بخرند.

در این اپلیکیشن شما با دویدن یا قدم زدن توکن گرین ساتوشی (GST) کسب می‌کنید. در ازای پرداخت این GSTها، انواع مختلفی از کفش‌های کتانی اعم از واکر، جوگر، رانر و مربی با نرخ‌های متفاوت قابل دریافت هستند. هر چه ویژگی کارایی کفش‌های کتانی بالاتر باشد، کاربر می‌تواند GST بیشتری در هر دقیقه کسب کند.

گفتنی است که 2 درصد از کارمزد معاملات خرید فروش این کفش‌ها در استپن برای پشتیبانی از عملیات تیم توسعه دهندگان اختصاص یافته و 5 درصد آن به خود اکوسیستم بازگردانده می‌شود.

دومین عنصر انقلابی در استپن (STEPN)، گیمیفیکیشن تناسب اندام است. به لطف پاداش‌های درون بازی، انرژی مجاز روزانه و کفش‌های ورزشی سفارشی‌شده، حرکات انسان در این برنامه به بازی تبدیل شده و کاربران را به سمت سبک زندگی سالم‌تر سوق می‌دهد. علاوه بر حالت سولو، حالت ماراتون نیز وجود دارد که شامل مسابقات هفتگی و ماهانه بین 2.5 تا 15 کیلومتر می‌باشد.

در نهایت، استپن (STEPN) به کاربران این امکان را می‌دهد که از طریق زندگی سالم‌تر و با کسب توکن‌هایی برای آن و از طریق مشارکت در دستیابی به هدف انتشار صفر خالص دی‌اکسید کربن سیگنال مثبت ایجاد کنند. مورد اول به کاربران پاداش عاطفی و مالی اهدا می‌شود. مورد دوم نیز از طریق مشارکت STEPN در خرید اعتبارات حذف کربن (Carbon Removal Credits) در شبکه سولانا برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی حاصل می‌گردد.

کاربران باید برای خرید این کفش‌های ورزشی NFT توکن سولانا (SOL) را در کیف پول درون برنامه‌ای STEPN واریز کنند و منتظر بمانند تا انرژی آنها پس از 24 ساعت دوباره پر شود.

تعداد دقیقه‌هایی که کاربر می‌تواند با هر کفش کتانی ورزش کند بر حسب انرژی اندازه‌گیری می‌شود. هر یک واحد انرژی معادل 5 دقیقه حرکت و کسب درآمد است. البته انرژی تنها در صورتی دوباره شارژ می‌شود که کاربر یک کفش ورزشی NFT بخرد. انعطاف‌پذیری، کارایی و راحتی ویژگی‌های مختلفی هستند که هر کفش در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در اکوسیستم استپن (STEPN) دو توکن وجود دارد: توکن گرین ساتوشی (GST) که توکن کاربردی بازی است و عرضه نامحدودی دارد؛ و توکن گرین متاورس (GMT) که توکن حاکمیتی شبکه محسوب می‌شود.

گرین متاورس GMT

بررسی فناوری

برنامه رمزارزی حرکت برای کسب درآمد استپن (STEPN) از دو المان Social-Fi و Game-Fi بهره می‌گیرد. هدف استپن از طرح ابتکاری Game-Fi  این است که کاربران را به مبارزه با تغییرات آب و هوایی، داشتن یک سبک زندگی سالم و ایجاد پیوند با نسل سوم وب (Web3) تشویق کند. در عین حال تکیه بر المان Social-Fi با هدف ایجاد یک پلتفرم پایدار برای تقویت محتوای Web3 تولید شده توسط کاربر صورت گرفته است.

همانطور که گفتیم، کاربرانی که کفش‌های ورزشی NFT می‌پوشند می‌توانند با پیاده‌روی، آهسته دویدن یا راه رفتن در خارج از خانه، توکن GST دریافت کنند. از این GSTها می‌توان برای ضرب کفش‌های کتانی جدید یا ارتقاء سطح بازی استفاده کرد. در بازار درون‌برنامه این اپلیکیشن، بازیکنان می‌توانند کفش‌های ورزشی NFT خود را اجاره کنند یا بفروشند؛ درآمد GST حاصل از این معاملات در کیف پول درون‌برنامه‌ای آنها ذخیره می‌شود که از قابلیت سوآپ داخلی برخوردار است.

این مدل اقتصاد دوگانه نیازهای استپن (STEPN) در خصوص ابزار و جذب سرمایه را برآورده می کند. هدف اولیه از تولید این توکن‌ها اجتناب از مشکلات نظارتی و تقسیم اکوسیستم به دو توکن برای کاربری آسان‌تر می‌باشد.

بررسی امنیت شبکه

همانطور که گفتیم، پلتفرم استپن (STEPN) و توکن بومی آن (GMT)، بر بستر بلاکچین سولانا ساخته شده است که یک بلاکچین لایه یک با اجماع اثبات تاریخ (proof-of-history) به‌علاوه مکانیسم اجماع اثبات سهام و تحمل ناقص خطای بیزانسی است. این شبکه از 200 گره در سراسر جهان برخوردار است که در زمان اوج خود می‌توانند تا 50 هزار تراکنش را در هر ثانیه پردازش کنند. سولانا برای دستیابی به چنین عملکرد چشمگیری، به مجموعه‌ای از بهینه‌سازی‌های هماهنگ متوسل شده و تراکنش‌ها را به روشی چند رشته‌ای پردازش می‌کند که آن را از بلاکچین‌های کندتر متمایز کرده است.

بررسی ارزش بازار

در حال حاضر، توکن گرین متاورس (GMT) با قیمت 0.385 دلار و ارزش بازاری معادل 231 میلیون و 168 هزار دلار در رتبه 141 از بازار رمزارزها ایستاده است و 0.01 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. این رمزارز روز دهم اردیبهشت 1401 بالاترین سطح از ارزش بازار خود را در حدود 2.30 میلیارد دلار به ثبت رساند. در بازه 10 روزه پس از این تاریخ، ارزش بازار این ارز افتی چشمگیر را تجربه کرد و از آن زمان روندی نزولی را در پیش گرفته است.

نمودار ارزش بازار یک ساله گرین متاورس GMT

نمودار ارزش بازار یک ساله گرین متاورس GMT

بررسی حداکثر عرضه

بر اساس داده‌های وبسایت کوین مارکت کپ، حداکثر عرضه GMT معادل 6 میلیارد واحد تعیین شده است که 600 میلیون آن در چرخه فعلی بازار حضور دارند. این درحالی است که استپن برای حداکثر عرضه رمزارز دیگر خود یعنی GST هیچ محدودیتی اعمال نکرده است.

طول عمر ارز

استپن (STEPN) در آگوست 2021 (مرداد 1400) توسط یاون رانگ (Yawn Rong)، کارآفرین استرالیایی در حوزه بلاکچین تاسیس شد. او این پروژه جدید را با شریک خود جری هوانگ (Jerry Huang)، توسعه‌دهنده بازی و بنیانگذار سابق بازی‌های فلافل پیش برد.

استپن (STEPN) توانست ظرف مدت کوتاهی سرمایه قابل توجه 5 میلیون دلاری را از چندین شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارزهای دیجیتال مانند سکویا کپیتال، فولیوس ونچرز، سولانا کپیتال، آلامدا ریسرچ و چندین شرکت دیگر جمع آوری کند.

بررسی استفاده‌پذیری

همانطور که گفتیم، در اکوسیستم استپن (STEPN) دو توکن وجود دارد که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند:

توکن گرین ساتوشی (GST) که از طرق مختلف در این شبکه قابل کسب است. در واقع برای به دست آوردن آن به هیچ هزینه‌ای جز وقت و انرژی نیاز نیست. کفش‌های کتانی پلتفرم استپن با استفاده از توکن GST تعمیر می‌شوند یا ارتقا می‌یابند. به‌علاوه اینکه، کاربران می‌توانند اقلام جواهری خود را با استفاده از آن ارتقا دهند یا کفش‌های ورزشی جدید ضرب کنند. از این توکن برای سوآپ یا معامله در مقابل یواس‌دی کوین (USDC) نیز استفاده می‌شود.

اما توکن حاکمیتی گرین متاورس (GMT) می‌تواند برای تغییر نام کفش‌های کتانی، تعمیر، باز کردن قفل کفش‌ها یا ارتقا سطح آنها استفاده شود. به علاوه، محتوای بازی در سطح پرمیوم یا فعالیت‌ها و سودهای سطح بالا در این پلتفرم از طریق توکن‌های GMT توزیع می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که فقط آن دسته از کفش‌های ورزشی که به سطح 30 رسیده‌اند واجد شرایط سوآپ GMT با USDC خواهند بود. برای شروع کسب توکن‌های GMT، باید حداقل سه انرژی داشته باشید که به آن “قاعده سه الزام” نیز گفته می‌شود.

وضعیت توزیع

در وب‌سایت کوین مارکت کپ تعداد کل آدرس‌های هولدر GMT برابر 92 هزار و 227 مورد عنوان شده است. بر اساس اطلاعات وایت پیپر GMT، عرضه کلی این ارز به این شرح توزیع شده است:

حرکت و کسب درآمد کاربران: 30%

اکوسیستم و خزانه: 30%

فروش خصوصی: 16.3%

فروش لانچ‌پد: 7%

تیم توسعه دهندگان: 14.2٪

مشاوران: 2.5٪

حجم معاملات

طبق داده‌های وبسایت مرجع کوین مارکت کپ، حجم معاملات 24 ساعته گرین متاورس (GMT) اکنون برابر 59 میلیون و 51 هزار دلار است. 58,677,461 دلار از این رقم در صرافی‌های متمرکز پردازش شده و تنها 419,769 دلار آن در صرافی‌های غیرمتمرکز به ثبت رسیده است.

در حال حاضر، صرافی‌های زیادی گرین متاورس را در لیست ارزهای تحت پشتیبانی خود دارند که از آن میان می‌توان به بایننس، اوکی اکس و بای‌بیت اشاره کرد که در این بین، بایننس با در اختیار داشتن 38.86 درصد از کل معاملات در صدر ایستاده است.

نمودار رشد گرین متاورس (GMT) از ابتدا و در سال گذشته

همانطور که گفتیم، رمزارز گرین متاورس (GMT) روز نهم مارس 2022 (18 اسفند 1400) با قیمت 0.01 دلار در صرافی بایننس عرضه شد و توانست تنها ظرف 41 روز، به رشد نجومی 34000 درصد دست پیدا کند. به طوریکه روز 19 آوریل همان سال (30 فروردین 1401) به اولین رکورد تاریخی خود یعنی 3 دلار و 45 سنت رسید.

تحلیلگران این رشد نجومی را به هیاهوی ایجاد شده برای پروژه‌های مالی غیرمتمرکزی که به کاربران در ازای فعالیت بدنی پاداش می‌دهند نسبت دادند.

نمودار قیمت سه ماهه گرین متاورس GMT

نمودار قیمت سه ماهه گرین متاورس GMT؛ منبع: کوین مارکت کپ

نمودار یک ساله قیمت گرین متاورس GMT

نمودار یک ساله قیمت گرین متاورس GMT، منبع: کوین مارکت کپ

با تداوم این روند صعودی، بالاترین سطح قیمت این ارز روز 28 آوریل 2022 (8 اردیبهشت 1401) در حدود تراز 4 دلار و 11 سنت به ثبت رسید. ولی روند نزولی حاکم بر بازار سال گذشته باعث شد GMT بیش از 90 درصد از اوج تاریخی خود فاصله بگیرد. از ابتدای سال میلادی جدید، این ارز رمزپایه به مسیر رشد خود بازگشته و روند صعودی ملایمی را در پیش گرفته است. این ارز اکنون با قیمت 0.38 دلار معامله می‌شود.

با توجه به تبعاتی که سبک زندگی ماشینی برای سلامت انسان در پی داشته است، این امید وجود دارد که برنامه‌هایی همچون استپن بتوانند با تشویق مردم به فعالیت و تغییر سبک زندگی، راه خود را بیش از پیش به سوی آینده‌ای روشن باز کنند.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph و coinmarketcap

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array