به گزارش ایران دکونومی،مسکن در سبد معیشت کارگران یکی از پرهزینه‌ترین و گرانترین اقلام به شمار می‌رود، و تامین مسکن ارزان برای کارگران و کارمندان یک اولویت است.

با نگاهی به رشد تورم در چندساله اخیر می بینیم که تامین حداقل های زندگی همچون مسکن،درمان و خوراک برای این خانوارها دشوار شده است.و در این میان هزینه مسکن در رتبه ی اول قرار گرفته است. و خانه‌دار شدن برای بسیاری از کارگران به آرزویی محال تبدیل شده است.

ساخت واحدهای کوچک مقایس توسط کارخانه‌ها، سازمان‌ها و مراکز دولتی و غیردولتی طرح جدیدی برای خانه دار کردن این قشر است.

خانه‌های کوچک مقیاس ممکن است از لحاظ مقیاس به درد کارگران نخورد ولی در شرایط امروز اقتصاد اگر همین متراژ را برای کارگران در نظر بگیرند یک مسکن موقتی است که می‌تواند در مقطعی جواب بدهد. 

  این واحدها می‌تواند در قالب خانه‌های سازمانی در اختیار کارمندان و کارگران هر سازمان و دستگاه قرار گیرد تا زمانی که افراد قدرت پس انداز پیدا کنند و برای خرید خانه اقدام کنند.

و مدل دیگر اینگونه است که این واحد ها در قالب واگذاری منازل به شکل استیجاری به کارگران و کارمندان اجرایی شود.

دولت یا شهرداری می‌توانند به صورت سازمانی واحدهای با متراژ پایین را ساخته و تحویل متقاضیان دهند یا به یکسری دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تکلیف کنند که اراضی در اختیار خود را جهت ساخت منازل سازمانی برای کارکنان خود اختصاص بدهند.

همچنان که بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی این امکان را دارند که برای کارگران خود در جوار کارخانه مسکن بسازند، دستگاه‌ها و سازمان‌ها هم می‌توانند واحدهای مسکونی با متراژ کم را به شکل استیجاری در قالب منازل سازمانی جهت سکنای موقت در اختیار نیروهای خود قرار بدهند و مشکل مسکن آنها را تاحد زیادی برطرف کنند.

یکی دیگر از مشکلات مسکن کارگران این است که،حق مسکن که جزو حقوق و دستمزد کارگران است، معمولا از سمت کارفرمایان نادیده گرفته می‌شود و کارفرما نسبت به پرداخت آن به کارگر مقاومت می‌کند.

اعطای وام یکی دیگر از راههایی است که برای خانه دارشدن کارگران و کارمندان به شمار می‌رود ولی کارگران در توانشان نیست که اقساط وام را بپردازند و چون اکثرا حداقل بگیرند، از وام مسکن استقبال نمی کنند.

و چون به لحاظ درآمدی و کاری با قراردادهای کوتاه مدت شش ماهه و یکساله مشغول کار هستند،ممکن است اگر هم زیر بار پرداخت اقساط چند ساله وام بروند از عهده پرداخت آن برنیایند. بحث دیگر، بحث ضمانت های وام است که کارگران عمدتا ضامن از جنس خودشان دارند و بانک ها این ضامن ها را قبول ندارند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array