به گزارش ایران دکونومی،نیروهای مقاومت حماس از صبح شنبه (15 مهر) عملیات توفان الاقصی را ضد رژیم صهیونیستی شروع کردند و با حملات راکتی به شهرک‌های صهیونیستی، در کمتر از نیم ساعت بیش از ۵ هزار راکت و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند.

 عملیات “طوفان الاقصی” امروز وارد ششمین روز خود شده است و با موج جدید حملات موشکی مقاومت فلسطین در نوار غزه به تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست نشین شمال کرانه باختری اشغالی و افزایش کشته های اسرائیل آغاز شده است.

و صهیونیست‌ها ، که خود را یکی از ارتش‌های قوی دنیا معرفی می‌کردند. با غافلگیری ارتش خود و سازمان‌های اطلاعاتی خود مواجه شدند و اکنون تحت عنوان انتقام و جبران شکست، حملات هوایی وحشیانه‌ای را علیه ساکنان غزه به راه انداخته اند و تانک‌ها و نیروهای زرهی خود را پشت مرزهای غزه مستقر کرده اند.

درگیری بین صهیونیست ها و غزه یک شوک اقتصادی است و کاهش تورم را در بسیاری از اقتصاد‌های جهان دشوار می‌کند. تأثیر این درگیری کمتر از تأثیر جنگ در اوکراین است، چرا که درگیری بین اسرائیل و مقاومت فلسطین بر صادرات نفت، غلات و کود‌های شیمیایی تأثیری نمی‌گذارد.

 این درگیری تاثیر خود را بر بازار‌های مالی منتقل می‌کند و دارایی‌های دلاری به طور ناگهانی افزایش می‌یابد.

پس عملیات طوفان الاقصی، علاوه بر تبعات سیاسی، پیامدهای اقتصادی برای کل دنیا و ایران دارد. و ترکش های این جنگ به بازار های مالی ایران رسید.و بازارهای داخلی ایران (بورس، دلار، طلا و خودرو) تحت تاثیر قرار گرفت یک فشار روانی به بازار وارد شد.

بطوریکه نرخ دلار در معاملات غیررسمی بالا رفت و با ثبت رقم ۵۲هزار تومان، به بیشترین رقم سه ماه اخیر رسید.

تاثیر این جنگ بر بازار دلار ایران نیز آشکار است، چرا که قیمت دلار پس از چهار ماه ثبات، در بازار فردوسی تهران افزایشی شد و به کانال ۵۲ هزار تومان نزدیک گردید.

شاخص بازار سهام نیز با افت ۲.۵درصدی در یک روز در آستانه از دست دادن کانال ۲میلیون و یک‌هزار واحدی قرار گرفت و بازار سرمایه وارد فاز سنگین سقوط شد و با افزایش شدید عرضه‌ها همراه بود و اغلب سهام در محدوده صف فروش معامله می‌شدند.

بازار طلا نیز با انتشار سیگنال‌های نگران‌کننده از جنگ غزه، انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران را تحت‌تأثیر قرار داد و با رشد تقاضا در بازار، قیمت طلا و انواع سکه افزایش یافت.

بازار خودرو ایران همچون بازار سرمایه و بازار طلا و دلار تحت تاثیر این جنگ قرار گرفته است. و شاهد افزایش قیمت خودروها در این بازار بودیم.

در حال حاضر بازارهای ایران و دنیا نسبت به این جنگ واکنش نشان می‌دهد، اما از شدت این واکنش ها کاسته شده است و باید دید در چند روز آینده چه اتفاقی می‌افتد.

 اما فارغ از اینکه برندۀ این جنگ اسرائیل یا حماس باشد، این جنگ یک بازندۀ اصلی داردکه اقتصاد اسرائیل است.

چراکه پس از پایان این عملیات فرار گستردۀ سرمایه و نخبگان صورت می‌گیرد که این موضوع خود می‌تواند به رکود اقتصادی در بلندمدت منجر شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array