به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، طبق داده‌های وبسایت coincodex، رمزارز جی‌ام‌اکس (GMX) در بازه یک ساله (از تاریخ 24 اسفند 1400 الی 24 اسفند 1401) دارای جایگاه چهارم از نظر عملکرد بوده است.

همچنین از ابتدای سال 2023 (11 دی 1401) جزو برترین رمزارزهاست که شاهد رشد تقریبی 80 درصدی در زمان نگارش این مقاله می‌باشد.

GMX

مقدمه و معرفی کلی رمزارز جی‌ام‌اکس (GMX)

GMX یک پلتفرم معاملاتی اسپات و دائمی (perpetual) غیرمتمرکز است که از کارمزدهای مبادله کم و معاملات تاثیر قیمت صفر (zero price impact) پشتیبانی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا 30 برابر در معاملات خود اهرم داشته باشند.

معاملات از طریق یک استخر نقدینگی چند دارایی منحصر به فرد پشتیبانی می‌شود که پاداش‌هایی از بازارسازی، کارمزد سوآپ، معاملات اهرمی (اسپرد، کارمزد تامین مالی و نقدینگی) و تعادل مجدد دارایی‌ها ایجاد می‌کند که به ارائه‌دهندگان نقدینگی هدایت می‌شود.

رقبای متعددی در فضای دیفای یا بخش غیرمتمرکز مالی (DeFi) وجود دارد که فیوچرز را نیز ارائه می‌دهند. در عین حال، تهدید صرافی‌های متمرکز وجود دارد که همیشه بخشی از سهم بازار را در اختیار خواهند داشت.

GMX

چه چیزی GMX را خاص می‌کند؟

با توجه به ارزش پیشنهادی منحصر به فرد خود، GMX به دلیل دو نکته اصلی خود را به عنوان یک پیشرو در این محصول مشتقات (derivatives) ارائه می‌دهد:

1) ارزش تعهدی قوی برای دارندگان توکن GMX و ارائه دهندگان نقدینگی، که بر حسب اتر می‌باشد.
2) یک مدل توکنومیک غیر تورمی: مدل نقدینگی GMX (GLP) به انگیزه‌های توکن تورمی (به سبک فارم و دامپ) نیاز ندارد.

 

تاریخ راه اندازی

این پروتکل ابتدا در سپتامبر 2021 (شهریور 1400) در آربیتروم (Arbitrum) فعال شد و سپس در ابتدای سال 2022 (اواخر 1401) در آوالانچ (Avalanche) اجرا شد.

GMX

 

تیم پروژه

GMX توسط یک تیم کاملاً ناشناس تاسیس شده است. با این حال، مشخص است که این تیم سابقه راه‌اندازی دو پروتکل موفق دیگر در XVIX و گمبیت (Gambit) را دارد.

بررسی فناوری

در هر صرافی متمرکز، نقدینگی از یک مدل دفتر سفارش سنتی که به بازارسازان متکی است، به دست می‌آید. یک دفتر سفارش، مقادیر دارایی مورد پیشنهاد یا ارائه شده در هر نقطه قیمت یا عمق بازار را لیست می‌کند.

این مورد فقط به صرافی‌های متمرکز محدود نمی‌شود. در واقع، برخی از صرافی‌های غیرمتمرکز (dYdX) از همان مدل استفاده می‌کنند.

در اینجا یک مثال آورده شده است: فرض کنید که می‌خواهید 10,000 دلار بیت کوین بخرید. برای اینکه اتفاق بیفتد، شخصی باید مایل باشد که بیت کوین خود را با آن قیمت در آن پلتفرم بفروشد. اگر فروشنده‌ای وجود نداشته باشد، سفارش خرید شما انجام نمی‌شود.

مدل‌های کتاب سفارش (Order book model) با خریداران و فروشندگان متعدد حاضر در بازار رشد می‌کند. با این حال، ایرادات زیادی در این مدل مخصوصاً برای کریپتو وجود دارد. اجرای آنها پرهزینه است و همچنین به بازارسازانی نیاز دارد که باید به نحوی مشوق شوند.

GMX

راه حل اینجاست: بازارساز خودکار (AMM).

AMM با استفاده از استخرهای نقدینگی به جای بازار سنتی خریداران و فروشندگان، امکان داد و ستد دارایی‌های دیجیتال را به روشی بدون مجوز و خودکار می‌دهد. در AMM، کاربران با مجموعه‌ای از توکن‌ها که به عنوان استخر نقدینگی شناخته می‌شوند، معامله می‌کنند. کاربران AMM استخرهای نقدینگی را با توکن های رمزارزی عرضه می‌کنند که قیمت آنها با یک فرمول ریاضی ثابت تعیین می‌شود.

از طریق AMM، تا زمانی که نقدینگی کافی در استخر وجود داشته باشد، همیشه یک طرف مقابل مایل به قیمت معین وجود خواهد داشت.

GMX

تقاضا برای GMX

فضای بازار آتی (perpetual futures) بسیار عظیم است. اندازه بازار مشتقات بسیار بزرگتر از اسپات است، بنابراین، رقابت بسیار زیاد است.

در سال 2021 (1400)، تقریباً 57 تریلیون دلار سوآپ پرپچوال معامله شد که تقریباً 6 برابر بیشتر از سال قبل بود.

از زمان آغاز به کار، GMX در رشد حجم عملکرد خوبی داشته است.

 

بخش فنی

GMX معامله را از طریق یک استخر نقدینگی چند دارایی به نام GLP تسهیل می‌کند. استخر چند دارایی شامل 50-55 درصد استیبل کوین، 25 درصد اتر، 20درصد بیت کوین و حدود 5-10درصد آلتکوین‌های دیگر، مانند چینلینک (Chainlink) و یونی سواپ (Uniswap) است. ارائه‌دهندگان نقدینگی زمانی که توکن‌های ارائه‌دهنده نقدینگی (GLP) را تولید می‌کنند، نقدینگی اضافه می‌کنند، در ازای آن 70 درصد کارمزد تولید شده در بلاکچین را دریافت می‌کنند.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های GMX استفاده از اوراکل‌های قیمت مانند چینلینک برای توانمندسازی معاملات و عمل به عنوان محافظ در برابر هرگونه ریسک لیکوئید شدن است. استفاده از این اوراکل به پروتکل اجازه می‌دهد تا داده‌های قیمت دقیق برای دارایی‌های موجود در استخر را دریافت کند و به آن اجازه می‌دهد زمان وقوع لیکوئید شدن را مشخص و از موقعیت‌های کاربر محافظت کند.

هر کاربر می‌تواند نقدینگی را تامین کند و در ازای آن هزینه دریافت کند. کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از دارایی‌های ارائه شده، مبادلات دائمی و اسپات‌ انجام دهند. علاوه بر این، استخر GLP همچنین به عنوان یک طرف مقابل برای معامله‌گران عمل می‌کند، زیرا دارندگان توکن GLP نقدینگی مورد استفاده برای معاملات اهرمی را فراهم می‌کنند.

GMX

کاربران می‌توانند با استفاده از هر یک از دارایی‌های شاخص، توکن GLP را مینت کنند و برای بازخرید هر دارایی شاخص، توکن را بسوزانند. با این حال، بر خلاف توکن GMX، توکن GLP غیرقابل انتقال است و می‌تواند به صورت خودکار در آن استیک شود. علاوه بر این، پاداش، قیمت و ترکیب شاخص GLP در آوالانچ و آربیتروم متفاوت است.

 

توکن GMX و GLP

توکن GMX ابزار کاربردی و توکن حاکمیتی پروتکل است که به دارندگان این امکان را می‌دهد تا در مورد تصمیمات و پیشنهادات مهمی که مسیر آینده GMX را شکل می‌دهند، رأی دهند. دارندگان توکن همچنین می‌توانند توکن‌های خود را به اشتراک بگذارند و سه نوع پاداش دریافت کنند.

اولین پاداشی که سهامداران یا همان استیک کنندگان واجد شرایط هستند 30درصد از تمام هزینه‌های پروتکل تولید شده است که بین همه سهامداران توکن GMX توزیع می‌شود. این کارمزدها از کارمزدهای معاملات اهرمی، بازارسازی و مبادله جمع‌آوری می‌شوند و به صورت اتر یا AVAX پرداخت می‌شوند.

استیکرها همچنین می‌توانند توکن‌های esGMX را به دست آورند، که می‌توانند برای کسب پاداش‌های بیشتر استیک شوند یا به آنها تعلق گیرد. اگر یک دارنده توکن این توکن‌ها را در اختیار داشته باشد، در طی 12 ماه دوباره به توکن‌های GMX تبدیل می‌شوند. توکن‌های esGMX به‌عنوان شکلی از استیک قفل شده عمل می‌کنند و از فروش فوری توکن‌ها و تورم جلوگیری می‌کنند.

GMX

سهامداران GMX همچنین می‌توانند چیزی به نام امتیازهای چند برابری کسب کنند که به افزایش بازدهی و پاداش به کاربران بلندمدت و همچنین به مالکیت غیرمتمرکز بیشتر در پلتفرم کمک می‌کند.

مجموع عرضه توکن GMX به 13.25 میلیون نفر محدود شده است که 8،395،950 توکن GMX در گردش است.

از سوی دیگر، GLP توکن نقدینگی برای GMX است که نقدینگی را برای معامله‌گران در پلتفرم فراهم می‌کند. این توکن‌ها را می‌توان با استفاده از سایر دارایی‌های استخر نقدینگی، مانند USDC، WETH، دای، WBTC، و غیره خریداری کرد. توکن‌های GLP مینت شده نیز واجد شرایط دریافت جوایز هستند.

 

مدل نقدینگی GLP

GMX با یک روش منحصر به فرد برای تشویق و راه‌اندازی نقدینگی در صرافی خود، از رقبای خود متمایز است. این کار از طریق استفاده از توکن GLP، توکن ارائه‌دهنده نقدینگی پروتکل انجام می‌شود.

ترکیب شاخص GLP شامل مجموعه‌ای از دارایی‌ها است که برای سوآپ و معاملات اهرمی استفاده می‌شود. توکن GLP را می‌توان با سپرده‌گذاری هر دارایی شاخص استخراج کرد و برای بازخرید دیگری سوزاند.

دارندگان GLP در معرض همه این دارایی‌ها و همچنین کارمزدهای معاملاتی و برخی پاداش‌ها در قالب توکن‌های esGMX هستند.
توکن‌های GLP مینت شده باید حداقل 15 دقیقه قبل از بازخرید نگه داشته شوند.

 

درآمد GLP

درآمد پروتکل 70/30 بین توکن GLP و توکن پروتکل دیگر GMX تقسیم می‌شود. دارندگان GLP علاوه بر به دست آوردن سهم بیشتری از درآمد پروتکل، تمام وثیقه‌ها را در هنگام نقدینگی موقعیت‌ها نیز دریافت می‌کنند که منجر به جریان نوسانی، اما در طول زمان در حال رشد درآمد می‌شود.

GMX

توکنومیکس

توکن GMX ابزار و توکن حاکمیتی پروتکل است. توکن GMX دارای حداکثر عرضه پیش‌بینی شده 13.25 میلیون توکن است که در صورت عرضه محصولات بیشتر و نیاز به استخراج نقدینگی می‌تواند افزایش یابد. اما قبل از هر گونه تغییری به رأی حکومتی داده خواهد شد.

در اینجا نحوه توزیع 13.25 میلیون توکن GMX آمده است:

– 6 میلیون GMX از XVIX و گمبیت.

– 2 میلیون GMX با اتر برای نقدینگی در یونی سواپ جفت شده است.

– 2 میلیون GMX برای تخصیص از جوایز GMX رزرو شده است.

– 2 میلیون توکن GMX توسط صندوق قیمت کف مدیریت می‌شود.

– 1 میلیون توکن GMX برای بازاریابی، مشارکت و توسعه دهندگان جامعه رزرو شده است.

– 250,000 توکن GMX به صورت خطی طی 2 سال بین تیم توزیع شد.

GMX

بیشترین سهم توکن‌ها (45.3 درصد) به دارندگان توکن XVIX و GMT (Gambit) اختصاص یافت.

توکن GMX دارای یک ویژگی خاص است که به آن دارایی قیمت کف (Floor Price Fund) می‌گویند. این صندوق بر اساس اتر و توکن GLP است و به دو صورت رشد می‌کند:

1) نقدینگی GMX/ETH توسط پروتکل ارائه شده و متعلق به آن است، کارمزدهای حاصل از این جفت معاملاتی به GLP تبدیل و به صندوق کف قیمت واریز می‌شود.
2) 50 درصد وجوه دریافتی از طریق اوراق الیمپوس به صندوق قیمت کف ارسال می‌شود و 50 درصد دیگر صرف بازاریابی می‌شود.

صندوق قیمت کف به اطمینان از نقدینگی در GLP کمک می‌کند و جریان قابل اعتمادی از پاداش‌های اتر را برای کسانی که GMX سرمایه‌گذاری کرده‌اند، فراهم می‌کند.

همانطور که صندوق قیمت کف رشد می کند، اگر (Floor Price Fund) / (تامین کل GMX) کمتر از قیمت بازار GMX دلار باشد، می‌توان از آن برای بازخرید و سوزاندن GMX استفاده کرد. این عمل منجر به حداقل قیمت کف برای GMX بر حسب اتر و GLP می‌شود.

GMX

 

از کجا توکن GMX بخریم؟

توکن GMX برای معامله در چندین پلتفرم صرافی برجسته، از جمله کوکوین (KuCoin) و بایننس (Binance) در دسترس است. همچنین با مراجعه به وبسایت Coinmarketcap می‌توانید لیست تمام صرافی‌های موجود را بررسی نمایید.

GMX

ارزش بازار و حداکثر عرضه

طبق وبسایت معروف Coinmarketcap برخی از جزئیات مهم را در خصوص این رمزارز بررسی می‌کنیم:

GMX

همانطور که مشاهده می‌کنید تمام جزئیات از جمله وبسایت این پروژه، جامعه، سورس کد و لینک وایت پیپر آن قابل ملاحظه است، همچنین در زمان نگارش این مقاله، این رمزارز در رتبه 73 بازار قرار دارد و دارای مارکت کپ یا حجم بازار 628,353,066 دلار می‌باشد.

نمودار این رمزارز در بازه زمانی یک ساله نیز به صورت زیر می‌باشد:

GMX

همچنین لایو دیتاها در زمان نگارش نیز به صورت زیر می‌باشد:

GMX

وبسایت پروژه

برای بررسی می‌توانید وبسایت اصلی این پروژه، به آدرس Gmx.io را مشاهده کنید، که پیشنهاد می‌شود بخش‌های مختلف آن را بررسی نمایید.

در انتها لازم به ذکر این مطلب است که این رمزارز را حتماً از تمام جوانب بررسی کنید.

با ورود به سایت و بخش منو می‌توانید تمام بخش‌ها شامل تکنولوژی، اکوسیستم، پژوهش، انتشارات، شغل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و… را مشاهد کنید.

GMX

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: CoinCodex , Blockgeeks, CoinMarketCap, Chaindebrief, GMX

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array