به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در این مقاله هدف ما ارائه دید کلی اما ساده، فنی و البته تخصصی رمزارز اس‌اس‌وی نتورک (SSV) می‌باشد. طبق داده‌های وبسایت coincodex، رمزارز اس‌اس‌وی نتورک (SSV network) در بازه یک ساله (از تاریخ 24 اسفند 1400 الی 24اسفند 1401) دارای جایگاه سوم از نظر عملکرد بوده است.

همچنین از ابتدای سال 2023 (11 دی 1401) جزو برترین رمزارزهاست که شاهد رشد تقریبی 260 درصدی در زمان نگارش این مقاله می‌باشد.

SSV

مقدمه و معرفی کلی رمزارز اس‌اس‌وی نتورک (SSV)

اس‌اس‌وی نتورک یک شبکه سپرده‌گذاری یا استیکینگ باز اتر (ETH) کاملاً غیرمتمرکز، بر اساس توسعه سکرت شیرد ولیدیتور (Secret Shared Validator) یا به اختصار SSV است. این شبکه یک زیرساخت باز و ساده برای هرکسی، از کاربر در حال رشد (DIY) گرفته تا استخرهای استیک و خدمات بزرگ استیکینگ سازمانی که قصد اجرای اعتبارسنجی یا ولیدیتوری اتریوم را دارد، فراهم می‌کند.

شبکه SSV باز، قدرت و انعطاف‌پذیری یک ارائه دهنده ابر مشترک (مانند AWS/Azure) را همراه با عدم تمرکز و استحکام یک پروتکل اجماع غیرمتمرکز ارائه می‌دهد.

شبکه اس‌اس‌وی به مسائل اصلی پیش روی سهامداری یا استیکینگ اتریوم می‌پردازد.

– نگهداری و مدیریت کلیدهای خصوصی
– افزونگی
– نقطه شکست واحد
– امنیت و رمزگذاری
– تمرکززدایی و حکمرانی

SSV

تاریخ راه اندازی

بنیانگذار و مدیر این شبکه، آلون موراچ (Alon Muroch) می‌باشد و بقیه اعضای تیم نیز افراد خبره و برنامه‌نویسان مختلف هستند. توکن SSV در 19 اکتبر 2021 (27 مهر 1400) وارد بازار شد و چند روز بعد در 22 اکتبر به بالاترین قیمت خود در 28.68 دلار رسید.

 

بررسی فناوری

شبکه SSV از 3 ستون اصلی یعنی اپراتورها (Operators)، استیک کنندگان یا همان سهامداران (Stakers)، و اعضای DAO تشکیل شده است.

اپراتورها و سهامداران می‌توانند نقش‌های دوگانه را ایفا کنند، هم اتر را به اشتراک بگذارند و هم به سایر کاربران برای مدیریت سهام خود کمک کنند. هر کسی می‌تواند به عنوان یک عضو DAO عمل کند و نقش مهمی در اداره شبکه داشته باشد. یک اکوسیستم شکوفا برای رشد و شکوفایی به هر سه جزء نیاز دارد.

شبکه SSV دارای 2 لایه است:

شبکه SSV همتا به همتا (P2P): لایه اجراست، لیست اپراتورهای فعلی و تخصیص اعتبارسنجی (در کنار سهام اپراتور) را از قراردادهای اتریوم می‌خواند و اعتبار سنجی‌هایی را که به آنها اختصاص داده است، اجرا می‌کند.

لایه قرارداد لایه مدیریت / حاکمیت است که در آن اقداماتی مانند افزودن یک اپراتور، ایجاد اعتبارسنجی و پرداخت هزینه انجام می‌شود.

SSV

اعتبارسنجی مشترک مخفی (SSV) اولین راه امن و قوی برای تقسیم یک کلید اعتبارسنجی برای سهام اتر بین نود یا همان گره‌ها یا اپراتورهای بدون نیاز به اعتماد است.

این پروتکل کنترل توزیع شده و عملکرد یک اعتبارسنجی اتریوم را امکان‌پذیر می‌کند. کلید به گونه‌ای تقسیم می‌شود که هیچ اپراتور نباید به دیگری اعتماد کند تا کار کند، مقدار معینی می‌تواند بدون تأثیر بر عملکرد شبکه آفلاین شود و هیچ اپراتوری نمی‌تواند کنترل یک طرفه شبکه را به دست بگیرد. نتیجه عدم تمرکز، تحمل خطا و امنیت بهینه برای سهام در اتریوم است.

 

بررسی اجمالی فنی SSV

SSV یک کیف پول پیچیده چند امضایی با لایه اجماع است. این یک لایه میانی است که بین یک گره بیکن (beacon) و یک مشتری اعتبارسنجی قرار می‌گیرد. از دیدگاه یک کاربر، این فقط یک جزء برای اتصال و مراقبت از همه چیز از طرف آنها است. اجزای اصلی پیکربندی SSV به شرح زیر است:

این فرآیند یک مجموعه کلید عمومی و خصوصی مشترک ایجاد می‌کند که توسط اپراتورهایی که یک نمونه SSV را اجرا می‌کنند محاسبه می‌شود.

هر اپراتور دارای یک بخش واحد از کلید خصوصی است و اطمینان حاصل می‌کند که هیچ اپراتور واحدی نمی‌تواند کل کلید خصوصی را تحت تأثیر قرار دهد یا کنترلی بر کل کلید خصوصی داشته باشد و تصمیمات یک جانبه بگیرد.

SSV

این مکانیسم برای بازسازی یک کلید اعتبارسنجی با استفاده از آستانه از پیش تعریف شده کیشرز (KeyShares) استفاده می‌شود. نمی‌توان از کیشرزهای فردی برای امضای یک وظیفه استفاده کرد، اما اگر برخی از آنها معیوب باشند همانطور که در n≥3f+1 توضیح داده شده است، همه آنها مورد نیاز نیستند.

اس‌اس‌وی نتورک می‌تواند از امضاهای BLS استفاده کند و اجازه دهد تا چندین امضا با هم ترکیب شوند تا یک امضای کلید اعتبارسنجی ایجاد شود. با ترکیب Shamir و BLS، کلیدها برای به اشتراک گذاشتن و گروه بندی مجدد هر زمان که وظیفه‌ای تعیین می‌شود، شکسته می‌شوند.

استفاده از محاسبات چند جانبه ایمن (MPC) در اشتراک گذاری مخفی به شما امکان می‌دهد که کیشرزهای یک SSV به طور ایمن بین اپراتورها توزیع شود و همچنین محاسبات غیرمتمرکز وظایف اعتبارسنجی را بدون بازسازی کلید اعتبارسنجی در یک دستگاه واحد انجام دهد.

SSV

با جمع‌بندی همه اینها، لایه اجماع SSV بر اساس الگوریتم تحمل خطای بیزانس استانبول (IBFT) است. الگوریتم به طور تصادفی یک گره اعتبارسنجی (KeyShare) را که مسئول پیشنهاد بلوک و به اشتراک‌گذاری اطلاعات با سایر شرکت‌کنندگان است، انتخاب می‌کند.

هنگامی که آستانه از پیش تعریف شده کیشرز بلوک را معتبر دانست، به زنجیره اضافه می‌شود. به این ترتیب، حتی اگر برخی از اپراتورها (تا حد آستانه) معیوب باشند یا در حال حاضر آنلاین نباشند، می‌توان به اجماع رسید.

 

توکن SSV چیست؟

توکن SSV، توکن اصلی اس‌اس‌وی نتورک (SSV network) است. موارد استفاده اصلی توکن SSV، پرداخت‌ها و حاکمیت می‌باشد.

پرداخت‌ها به عنوان راهی برای سهامداران برای جبران خسارت اپراتورها برای مدیریت اعتبارسنجی‌هایشان عمل می‌کند و حاکمیت راهی برای مشارکت در تصمیم گیری‌های مرتبط با شبکه SSV و تخصیص خزانه می‌باشد.

توکن SSV نقشی اساسی در توانایی شبکه برای مهار یک جامعه و ایجاد انگیزه در سهامداران مناسب برای مشارکت معنادار در شبکه ایفا می‌کند.

SSV

 

موارد استفاده اصلی

– پیوند بین جامعه و اکوسیستم SSV
– بهترین افراد ممکن را برای کمک به هدایت تصمیمات مربوط به اکوسیستم پیدا کرده و آنها را تشویق می‌کند
– هزینه‌های اپراتور
– درآمد DAO
– کمک‌های مالی و تشویقی

 

توکنومیکس

سهامدارانی که از شبکه اس‌اس‌وی استفاده می‌کنند، به اپراتورها با استفاده از توکن این شبکه پرداخت می‌کنند. هر اپراتور شرکت کننده می‌تواند قیمت خود را تعیین کند و با سایر اپراتورهای شبکه رقابت کند. درصدی از هزینه‌های جمع‌آوری‌شده توسط اپراتورها به خزانه‌داری DAO تخصیص می‌یابد در ازای آن، DAO درصد پرداخت را در یک رأی باز تعیین می‌کند.

اساساً، هرچه اتر بیشتر در شبکه سهام داشته باشد، هزینه‌های بیشتری به اپراتورها و خزانه DAO پرداخت می‌شود. DAO می‌تواند از خزانه‌داری خود برای ارتقای تلاش‌های رشد و توسعه شبکه استفاده کند، بنابراین یک چرخه مثبت از جریان‌های ورودی اتر و درآمد SSV دلاری ایجاد می‌کند.

SSV

توکن SSV برای پیشرفت نمایی مقادیر اصلی شبکه طراحی شده است:
– حاکمیت غیرمتمرکز DAO، که هیچ نهاد یا گروهی نباید بر شبکه کنترل داشته باشد.

– خزانه DAO، که به طور مداوم ارزش خزانه DAO را افزایش می‌دهد. خزانه‌داری با ثبات و دارای بودجه مطلوب به DAO اجازه می‌دهد تا تلاش‌های توسعه را تسریع بخشد، کمک‌های مالی را تخصیص دهد و در طرح‌های سهم درآمد برای اعضای DAO شرکت کند.

– درآمد اپراتور، که یک شبکه رو به رشد بر جبران خسارت اپراتور تأثیر می‌گذارد. درآمد بالاتر، اپراتورهای جدید را برای پیوستن به شبکه و اپراتورهای موجود برای بهبود خدمات، عملکرد و رقابت خود تشویق می‌کند.

 

پیش‌بینی قیمت SSV

در 1 نوامبر 2021 و تا 19 ژوئن 2022 قیمت این توکن به 3.67 دلار کاهش یافت؛ تنها در نیم سال. واضح است که قیمت SSV با افزایش بیش از 400 درصدی خود در سال گذشته دوباره بهبود یافته است.

ارزش بازار SSV نیز در کنار قیمت آن روند صعودی دارد و با رشد باورنکردنی در می 2022 به 136.56 میلیون دلار رسیده بود.

بر اساس افزایش قیمت و سقف بازار در ماه‌های اخیر، بسیاری از تحلیلگرانِ قیمت، چشم‌انداز مثبتی را برای این توکن به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند. پیش‌بینی می‌شود که قیمت این رمزارز در سال 2026 به حداقل 50 دلار و احتمالاً به حداکثر 72.75 دلار برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030، قیمت SSV حتی بتواند 328.37 دلار را به چشم ببیند.

رشد کوتاه مدتی که برای قیمت این توکن پیش‌بینی می‌شود به این صورت است که تا سال 2026 ارزش آن به 83.45 دلار برسد، اگرچه انتظار می‌رود رشد آن تا سال 2030 کندتر باشد و به 191.92 دلار برسد.

SSV

 

از کجا توکن SSV بخریم؟

توکن SSV برای معامله در چندین پلتفرم صرافی برجسته، از جمله کوکوین (KuCoin) و بایننس (Binance) در دسترس است. همچنین با مراجعه به وبسایت Coinmarketcap می‌توانید لیست تمام صرافی‌های موجود را بررسی نمایید.

 

ارزش بازار و حداکثر عرضه

طبق وبسایت معروف Coinmarketcap برخی از جزئیات مهم را در خصوص این ارز بررسی می‌کنیم:

همانطور که مشاهده می‌کنید تمام جزئیات از جمله وبسایت این پروژه، جامعه، سورس کد و لینک وایت پیپر آن قابل ملاحظه است، همچنین در زمان نگارش این مقاله، این رمزارز در رتبه 104 بازار قرار دارد و دارای مارکت کپ یا حجم بازار 360,092,937 دلار می‌باشد.

نمودار این رمزارز در بازه زمانی یک ساله نیز به صورت زیر می‌باشد:

همچنین لایو دیتاها در زمان نگارش نیز به صورت زیر می‌باشد:

منبع: coincodex.com

 

وبسایت پروژه

همچنین برای بررسی می‌توانید وبسایت اصلی این پروژه را به آدرس ssv.network مشاهده نمایید که پیشنهاد می‌شود بخش‌های مختلف آن را بررسی نمایید.

در انتها لازم به ذکر این مطلب است که این رمزارز را حتماً از تمام جوانب بررسی کنید.

با ورود به سایت و بخش منو می‌توانید تمام بخش‌ها شامل تکنولوژی، اکوسیستم، جوایز وفاداری، تامین مالی، پژوهش، انتشارات، بنیاد اس‌اس‌وی نتورک، تیم، نقشه راه، شغل‌ها، مخاطب، کیت رسانه مطبوعاتی و شبکه‌های اجتماعی را مشاهد کنید.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: CoinCodex , Morioh, CoinMarketCap, Bybit

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array