به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پلتفرم متن‌باز و غیرمتمرکز Mastodon عملکرد فراتر از انتظاری در زمینه جذب کاربران فعال داشته است!

این پلتفرم متن‌باز که مانند پلتفرم‌ تازه‌وارد Threads و دیگر رقبایی مانند Bluesky، Pebble و Spill در حال رقابت با X (توییتر سابق) می‌باشد؛ در شمارش و آمارگیری کاربران فعال خود دچار مشکلاتی شده بود.
براساس سخنان بنیان‌گذار و مدیرعامل Mastodon، یوجن راچکو، روند آمارگیری کاربران فعال به‌دلیل خطای سیستمی به‌درستی ثبت نشده و این پلتفرم تقریباً 407 هزار نفر نسبت به آمار اولیه خود کاربر بیشتری دارد.

نادیده گرفته‌شدن نیم میلیون از کاربران Mastodon

این تصحیح آماری همچنین حدود 2.34 میلیون کاربر ثبت‌نامی جدید را در 727 سرور مختلف به عملکرد Mastodon اضافه خواهد کرد. به‌دلیل مشکلات سیستمی به‌وجود آمده، این آمار در گزارشات قبلی ثبت نشد.

این مشکلات سیستمی از تاریخ 2 تا 8 اکتبر آمار مربوط به عملکرد Mastodon را تحت‌تاثیر قرار داده بودند. به گفته راچکو هم‌اکنون این مشکل به‌کلی رفع و حل شده است.
درنهایت، این پلتفرم متن‌باز بیش از 1.8 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که از ماه قبل افزایشی 5 درصدی داشته است. در همین مدت حدود 1000 سرور نیز به لیست سرورهای Mastodon اضافه شده که رشدی 12 درصدی را نشان می‌دهد.

تمام آمارهای مربوط به عملکرد چشم‌گیر و روبه‌رشد Mastodon درحالی منتشر شده‌اند که اخیراً رقیب اصلی آن، X همچنان درحال سپری کردن روزهای عجیبی است.

Mastodon

ضرر X همیشه به نفع رقبای آن است!

ایلان ماسک در جدیدترین اقدام خود تصمیم گرفته تا نمایش عناوین خبری را از پست‌‌های مربوطه به‌کلی حذف کند! هدف اصلی اعمال چنین تغییری، “بهبود نمای ظاهری پست‌ها” و “افزایش زمان صرف‌شده کاربران در X” به‌جای رجوع به دیگر لینک‌ها و سایت‌هاست.

این اقدام باعث عصبانیت و اعتراض بسیاری از خبرگزاری‌ها و ناشران شده است و درنهایت بسیاری تصمیم گرفته‌اند به‌دلیل ترافیک کمِ کاربریِ ایجاد شده از طرف X، فعالیت خود را در این پلتفرم به‌طرز قابل‌توجهی کاهش دهند.

پیش از این، ماسک اعلام کرده بود که قصد دارد “مبلغ ناچیزی” را از تمام کاربران در ازای دسترسی به خدمات X دریافت کند. البته هنوز مشخص نیست که تا چه‌حد می‌توان ادعاهای اخیر ماسک را جدی گرفت. زیرا ظاهراً برنامه‌های مدنظر او و مدیرعامل X با یکدیگر تطابق ندارند.

لیندا یاکارینو در جلسه اخیر خود با بانکداران و سهامداران این شبکه اجتماعی، اعلام کرده بود که سه برنامه اشتراکی مختلف در X در دست توسعه می‌باشند. هدف از معرفی این برنامه‌ها افزایش درآمد و ترغیب کاربران به دسترسی به خدمات بیشتر است.

یاکارینو در این جلسه خصوصی به حضار اعلام کرده است که پلتفرم X قصد دارد سرویس اشتراکی X Premium (با قیمت 7.99 دلار) را به سه برنامه اشتراکی مجزا تفکیک کند: برنامه اشتراکی Basic، برنامه اشتراکی Standard و برنامه اشتراکی Plus. هرکدام از این برنامه‌های اشتراکی قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت.
پیش‌بینی می‌شود علی‌رغم افت سطح درآمد از آگهی‌های تبلیغاتی منتشر شده در این پلتفرم (به لطف روی کار آمدن ایلان ماسک و تصمیمات جنجالیِ او!)، احتمالاً معرفی این برنامه‌های اشتراکی جدید درآمد کمپانی X را افزایش دهد.

همین تغییرات پی‌درپی کافی‌ست تا کاربران کلافه X به سمت خدمات رقبایی مانند Mastodon و Bluesky روانه شوند. البته که این پلتفرم متن‌باز غیرمتمرکز در مقایسه با X (توییتر سابق) هنوز پلتفرم بسیار کوچکی محسوب می‌شود و راه بسیاری را برای طی کردن در پیش دارد.

اما درهرصورت، رقبایی مانند مارک زاکربرگ و پلتفرم Threads نیز دست از تلاش برنمی‌دارند! براساس جدیدترین اخبار منتشر شده، متا امیدوار است بتواند با معرفی و رونمایی رسمی از قابلیت موضوعات ترند (Trends)، یک قدم به X نزدیکتر شده و رقابت Threads را با آن تشدید کند.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array