به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، دیدیم که بیت کوین (BTC) ماه اکتبر را خوب شروع کرد، اما هنوز عملکرد قیمتی که انتظارات تحلیلگران را برآورده کند، دیده نشده است. از طرفی، با توجه به اینکه این دارایی دیجیتال مدت زیادی در یک محدوده باریک در نوسان بوده است، انتظار می‌رود به زودی یک حرکت بزرگ را آغاز کند. از سوی دیگر با توجه به تنش‌های ژئوپولیتیکی خاورمیانه و آغاز یک دوره بی‌ثبات برای دارایی‌های پرریسک و افزایش قیمت نفت و طلا و تقویت دلار آمریکا می‌تواند بیت کوین را از وضعیت رنج خارج کند.

از دیگر عوامل موثر بر تغییر روند حرکت بیت کوین می‌توان به انتشار داده‌های مربوط به محرک‌های اقتصاد کلان مثل شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده (CPI) برای ماه سپتامبر (شهریور) اشاره کرد که قرار است آخر هفته منتشر شود.

داده‌های تاریخی بیت کوین

الگوهای تاریخی بیت کوین همیشه ابزاری برای پیش‌بینی حرکات آتی آن بوده‌اند. به گفته تحلیلگر معروف بازار کریپتو، رکت کپیتال (Rekt Capital)، ساختار فعلی بازار بیت کوین شبیه به دینامیک بازار در سال 2019 است. به عقیده وی علیرغم روندهای کم‌وبیش صعودی اخیر، قیمت بیت کوین پتانسیل یک اصلاح عمیق را دارد.

نمودار زیر نشان می‌دهد که در پایان سال 2019 و آغاز سال 2020، بیت کوین در یک مثلث باریک معامله شده است که نقطه اوج آن به 10000 دلار می‌رسد. اندکی پس از آن، قیمت از سطح مقاومت مثلث خارج و به سمت یک قلمرو تازه حرکت کرده است. هرچند پس از آن، قیمت به زیر سطح حمایت بحرانی 3250 دلار سقوط کرده است.

نمودار بیت کوین 2020

اکنون این تحلیلگر مشهور، با نزدیک شدن قیمت به سطوح بالای کانال فعلی رفتار مشابهی را پیش‌بینی می‌کند. اگر گفته‌های او درست باشد، قیمت بیت کوین می‌تواند ابتدا تا حمایت 20000 دلار و سپس تا کف قیمت سالانه 15000 دلار کاهش یابد. وی در این خصوص می‌گوید:

“بازار فعلی بیت کوین نشان می‌دهد که قیمت در حال حاضر در محدوده اوج خود در سال 2023 است. با این حال، احتمالاً قبل از ورود به یک روند صعودی پارابولیک، مرحله انباشت وجود خواهد داشت.”

اگرچه این تحلیل از ضررهای کوتاه مدت برای هولدرهای بیت کوین خبر می‌دهد، استدلال رکت کپیتال بر این است که سرمایه‌گذاران بلند مدت می‌توانند این افت قیمت را به عنوان یک فرصت خرید در نظر بگیرند.

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

طی یکی دو روز گذشته، دیدیم که قیمت بیت کوین افزایش مناسبی را بالاتر از مقاومت 27800 دلاری آغاز کرد. هرچند نتوانست در منطقه مثبت باقی بماند و مقاومت 28500 دلاری را دوباره لمس کند. حضور فعال خرس‌ها (فروشندگان) در این ناحیه باعث شد روند نزولی پیوسته‌ای به زیر سطح 28000 دلار آغاز و قیمت تا مرز 27500 دلار کاهش یابد، اما گاوها بالاتر از منطقه حمایتی 27250 دلار به بازی برگشتند.

در نتیجه با ثبت کف قیمت روزانه نزدیک به تراز 27275 دلار مرحله تحکیم آغاز شد. این حرکت، بیت کوین را به بالای سطح فیبوناچی اصلاحی 23.6% روند نزولی اخیر کشاند. این رمزارز پیشرو اکنون با قیمتی زیر 27800 دلار (27590 دلار در این لحظه) و پایین‌تر از میانگین متحرک ساده 100 در نمای یک ساعته معامله می‌شود.

علاوه بر این، یک خط روند نزولی کلیدی نیز با مقاومتی نزدیک به 27780 دلار در نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD) شکل می‌گیرد. در صورت احیای روند صعودی، اولین مقاومت نزدیک به سطح 27780 دلار و خط روند سر راه خریداران ظاهر می‌شود. این مقاومت در مجاورت سطح فیبوناچی اصلاحی 50 درصدی روند نزولی 28284 دلار به 27275 دلار واقع است.

نمودار ساعتی بیت کوین
نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD)؛ منبع: TradingView

مقاومت‌های مهم بعدی نیز به ترتیب در نزدیکی سطوح 28100 دلار و 28250 دلار از شتاب صعودی این رمزارز می‌کاهند. ولی شکست موانع مذکور قیمت را به سمت مقاومت 28500 دلاری سوق می‌دهد. بسته شدن قیمت بالاتر از این ناحیه می‌تواند آغازگر یک روند افزایشی دیگر باشد. در این حالت، قیمت می‌تواند به سمت مقاومت 29200 دلاری افزایش یابد. هر گونه افزایش بیشتر حرکت به سمت مارک 30000 دلار را در پی خواهد داشت.

در مقابل، اگر بیت کوین نتواند موضع خود را بالاتر از مقاومت 27780 دلاری قاطعانه حفظ کند، ممکن است شاهد یک افت تازه باشد. اولین حمایت در این روند نزولی نزدیک به سطح 27500 دلار و تراز 27250 دلار دیده می‌شود. شکست نزولی و بسته شدن قیمت زیر سطح حمایت 27250 دلار ممکن است جرقه آغاز حرکت نزولی بعدی و سقوط به سمت حمایت 26200 دلاری باشد.

در نمای یک ساعته جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD)، اندیکاتور همگرایی واگرایی میانگین‌های متحرک (MACD) در منطقه صعودی شتاب بیشتری پیدا کرده و شاخص مقاومت نسبی (RSI) بالاتر از سطح 50 است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: newsbtc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array