به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  پس از فروپاشی ترافرم لبز (Terraform) و استیبل کوین دلاری آن یعنی UST در سال گذشته، بازار استیبل کوین‌ها یک دوره هجده ماه وحشتناک را سپری کرد به طوری که کل سرمایه بازار این بخش از دارایی‌های دیجیتال با افت 35 درصدی مواجه شد. طبق داده‌های ارائه‌دهنده داده‌های رمزارزی دیفای لاما (DeFiLlama)، ارزش بازار استیبل کوین‌ها در ماه می سال گذشته به 189 میلیارد دلار می‌رسید و تنها 18 ماه بعد این رقم تا مرز 124 میلیارد دلار کاهش یافت.

دلایل افت ارزش بازار استیبل کوین‌ها

این درحالی است که از اواسط سال 2022، بازده خزانه ‌داری ایالات متحده “شروع به افزایش کرده است”. ترکیب این عوامل، به علاوه کاهش مشارکت سرمایه‌گذاران خرد و هزینه فرصت بالای نگهداری استیبل کوین‌ها درست وقتی بازده بدون ریسک حدود 5 درصد است، به دریای خود در این بازار منتهی شده است.

تا زمانی که نرخ‌های تامین مالی سنتی یعنی اوراق سه ماهه خزانه داری پایین نیامده و یا افزایش بازده بازار کریپتو در بخش دیفای یا استیکینگ اتریوم به پایان نرسد، تحلیلگران ارزهای دیجیتال «انتظار ندارند» روند فروش استیبل ‌کوین‌ها کاهش یابد.

علاوه بر این، بازار استیبل‌کوین‌ها بستری به شدت متمرکز است و بیش از 95٪ از کل سرمایه بازار در اختیار تعداد انگشت شماری از دارایی‌ها (مثل USDT، USDC، DAI، TUSD و BUSD) قرار دارد. در این میان، USDT ثابت کرده است که با وجود نگرانی‌های فزاینده درباره نابودی آن، انعطاف‌پذیرترین استیبل کوین است؛ به طوری که امروز از ارزش بازاری 83 میلیارد دلاری برخوردار است.

استیبل کوین تتر

دومین استیبل کوین بزرگ بازار یو اس دی کوین (USDC) است که اخیراً کمترین سطوح ارزش بازار خود در چند سال اخیر را تجربه کرده است. کاهش قدرت این دارایی در بحبوحه بحران‌های بانکی که اوایل سال جاری در این صنعت ایجاد شد اصلی‌ترین عامل افول این دارایی محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، خصومت رگولاتورهای ایالات متحده و “میل آنها برای سرکوب بازار استیبل کوین‌ها”، سهم بازار استیبل کوین‌های بومی این کشور (مانند USDC) را به سمت “سقوطی سریع” سوق داده است.

ناگفته نماند که علیرغم این واقعیت که استیبل کوین‌ها تنها 10 درصد از کل سهم بازار صنعت کریپتو را به خود اختصاص می‌دهند، بین 70 تا 80 درصد از کل فعالیت‌های تسویه حساب در بلاکچین‌های عمومی با این دارایی‌ها انجام می‌شود و این واقعیت در طول بازارهای نزولی نیز تغییر نمی‌کند. همین امر نشانه‌ای از اهمیت و تناسب این محصول با بازار است.

تحلیلگران امیدوار هستند که با احیای علاقه عمومی به تجارت و سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال و کاهش نرخ بهره ثابت و بهبود شرایط قانونی و محیط نظارتی پیرامون این صنعت، وضعیت بازار استیبل کوین‌ها نیز رو به بهبود قرار گیرد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: decrypt

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array