به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنید، سن بازنشستگی می‌تواند کاملاً متفاوت به نظر برسد. مهمترین عوامل موثر بر تفاوت سن بازنشستگی در کشورهای مختلف، دلایل اقتصادی و فرهنگی هستند.

تعریف سن بازنشستگی

قبل از اینکه به اعداد و ارقام بپردازیم، بیایید ببینیم معیارهای مورد استفاده توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) برای سن بازنشستگی چیست:
سن بازنشستگی سنی است که در آن افراد می‌توانند از حرفه‌ای که در سن 22 سالگی خود شروع کرده‌اند، بازنشسته شوند.

سن موثر بازنشستگی به میانگین سن خروج از نیروی کار برای کارگران 40 سال یا بیشتر اشاره دارد.
در بسیاری از کشورها کارگران زودتر یا دیرتر از سن بازنشستگی فعلی بازنشسته می‌شوند. این تفاوت می‌تواند به دلیل عوامل متعددی از جمله تفاوت در سنین شروع شغل، درجه سختی شغل باشد و البته به تقاضای بازار کار و سیاست‌های کشورها نیز ارتباط دارد.

برخی از افراد نیز به دلایل شخصی و یا کمبود کار، راضی به دریافت مستمری کمتر شده یا در برخی موارد به طور کامل بازنشستگی را انتخاب می‌کنند. به همین ترتیب، برخی از افراد بازنشسته هم اگر بتوانند کار پیدا کنند، قطعاً شاغل بودن را انتخاب می‌کنند.

در اینجا اینفوگرافی سن بازنشستگی در کشورهای مختلف آورده شده است:

سن بازنشستگی ایران و کشورهای مختلف

بالاترین سن بازنشستگی فعلی با 67 سال سن متعلق به کشورهای ایسلند و نروژ است. از سوی دیگر، کمترین سن بازنشستگی که مزایای کامل بازنشستگی را در برگیرد، متعلق به عربستان سعودی با تنها 47 سال سن است. تنها کشور نزدیک به عربستان، ترکیه است با سن بازنشستگی 52 سال تمام.

اختلافات بین مناطق مختلف در کل واضح است. بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله چین، هند و کره جنوبی حداقل سن بازنشستگی رسمی را در اوایل دهه 60 و اواخر دهه 50 سالگی دارند، اما می‌بینید که کارگران تا اواخر 60 سالگی در نیروی کار باقی می‌مانند. در همین حال، اکثر کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده و کانادا کارگران بیشتری دارند که به طور متوسط زودتر از حداقل سن بازنشستگی بازنشسته می‌شوند.

تقریباً همه کشورهایی که آمار سن مؤثر بازنشستگی زنان را ارائه کرده‌اند، شاهد خروج زودتر زنان از نیروی کار نسبت به مردان بوده‌اند. این می‌تواند نتیجه هنجارهای جنسیتی، فرهنگی، نرخ مشارکت نیروی کار و حتی سیستم‌های بازنشستگی در کشورهای مختلف باشد.

تنها در 5 کشور، زنان دیرتر از مردان بازنشسته می‌شوند که شامل کشورهای، آرژانتین، استونی، فنلاند، فرانسه و لوکزامبورگ است.

در کدام کشورها زنان دیرتر از مردان بازنشسته می‌شوند؟

استونی، فنلاند، فرانسه، آرژانتین و لوکزامبورگ

سن بازنشستگی ایران

سن رسمی بازنشستگی در ایران براساس آخرین تغییرات اعمال شده در برنامه هفتم توسعه، برای مردان 65 سال و برای زنان 60 سال تمام است. البته ما در ایران شاهد بازنشستگی پیش از موعد نیز هستیم، به این ترتیب که فرد می‌تواند بدون در نظر گرفتن حداقل سن و تنها بر پایه کسب حداقل ۲۰ سال سابقه کار متوالی در مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شود.

همچنین زنان با 55 سال سن و مردان با 60 سال سن، می‌توانند با داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشسته شوند.

شرایط بازنشستگی پیش از موعد برای آقایان

  • حداقل 10 سال سابقه بیمه و سن بالای 60 سال
  • بدون محدودیت سنی، 35 سال سابقه بیمه داشته باشد.
  • 20 سال سابقه کار متوالی یا 25 سال سابقه کار به شکل غیر متوالی در مشاغل سخت

سن بازنشستگی پیش از موعد برای خانم‌ها

  • 30 سال سابقه کار و حداقل 45 سال سن
  • سابقه 20 سال فعالیت به صورت متوالی یا 25 سال به طور متناوب در مشاغل سخت و حداقل 42 سال سن.
  • 35 سال سابقه بیمه بدون توجه به شرط سنی
  • حداقل 10 سال سابقه کار و بیشتر از 55 سال سن

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array