به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی متا در رویداد Meta Connect امسال خود اعلام کرد که به‌زودی ابزار ویرایشی جدیدی در دسترس کاربران اینستاگرام و فیسبوک قرار خواهد گرفت.

این ابزار هوش مصنوعی زایا به کاربران امکان ادیت تصاویر و ساختن استیکرهای اختصاصی به کمک دستورات متنی را خواهد داد. ابزار ویرایش تصویر فقط در اینستاگرام و ابزار ساخت استیکر در اینستاگرام، فیسبوک، واتساپ و پیام‌رسان Messenger در دسترس خواهند بود.

هوش مصنوعی
نمایی از قابلیت Restyle / بازسازی تصویر اصلی به سبک آبرنگ

ابزار هوش مصنوعی ویرایش تصاویر

ابزار هوش مصنوعی ویرایش تصاویر در اینستاگرام ارائه‌دهنده دو قابلیت جدید به کاربران است: Restyle (تغییر سبک) و Backdrop (تصویر پس‌زمینه). به کمک قابلیت Restyle، کاربران قادرند با یک دستور متنی (مثلاً “آبرنگ” یا “کلاژ به سبک مجله”) سبک کلی تصویر مدنظر خود را به‌کلی بازسازی و آپدیت کنند.
همچنین در قابلیت Backdrop، کاربران با ارسال دستورات متنی موردنظر می‌توانند پس‌زمینه تصاویر خود را شخصی‌سازی کنند.

به گفته کمپانی متا، پس از ایجاد و ادیت تصاویر به کمک این ابزار هوش مصنوعی زایا، برای جلوگیری از هرگونه مشکلی به کمک برچسب‌های مخصوصی به کاربران و مخاطبین اطلاع‌رسانی خواهد شد که این تصویر “ساخته هوش مصنوعی” است و یا “واقعی”.

استیکر هوش مصنوعی
ایجاد استیکرهای اختصاصی با دستور متنی “کیک تولد یونیکورن”

ابزار هوش مصنوعی ایجاد استیکرهای اختصاصی

این ابزار جدید، محتواهای “ساختگی” بیشتری را به اپلیکیشن‌های متا وارد خواهد کرد. کاربران می‌توانند با استفاده از دستورات متنی، “استیکرهای اختصاصی، متنوع و باکیفیتی را در عرض چند ثانیه” ایجاد کنند.
این ابزار هوش مصنوعی زایا براساس مدل زبانی اختصاصی متا به‌نام Llama 2 توسعه داده شده است. متا در ماه فوریه امسال از این مدل زبانی به امید رقابت با ChatGPT رونمایی کرده و در ماه جولای آن را به مدل متن‌باز تبدیل کرده بود.

استیکرهای ساخته‌شده به کمک این ابزار در استوری‌های فیسبوک، استوری‌ها و دایرکت‌های اینستاگرام و پیام‌رسان Messenger در دسترس خواهند بود. برخی از کاربران منتخب (زبان انگلیسی) از ماه آینده به‌مرور به این ابزار دسترسی خواهند داشت.

حدود یک ماه و نیم پیش، اخبار مشابهی درمورد توسعه قابلیت ایجاد استیکرهای اختصاصی در واتساپ به کمک هوش مصنوعی منتشر شده بود. براساس گزارشات وبسایت خبری WABetaInfo، تعدادی از کاربران آزمایشی نسخه بتای اپلیکیشن اندروید، متوجه این قابلیت جدید شده‌ بودند. این قابلیت به کاربران این اپلیکیشن اجازه می‌دهد تا براساس دستور متنی، استیکر دلخواه خود را ایجاد کنند.

البته که طبق معمول همیشه، بهره‌گیری از خلاقیت بی‌حد و مرز تکنولوژی هوش مصنوعی برای بهبود تجربه کاربری کاربران، همیشه نگرانی‌هایی را نیز به‌دنبال دارد. فارغ از نوع مدل زبانی و هوش مصنوعی به‌کار گرفته‌شده برای این منظور؛ همیشه این نگرانی وجود دارد که از این ابزار برای تولید و انتشار چه سبکی از تصاویر استفاده خواهد شد. توسعه این قابلیت‌های جدید نیز پتانسیل این را دارد که افراد فرصت‌طلب برای دستیابی به مقاصد خود از آنها سوءاستفاده کنند.

کمپانی متا برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، مدتی پیش اعلام کرده بود که شبکه احتماعی اینستاگرام نیز درحال توسعه قابلیت جدیدی است که محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی زایا را از محتواهای معمولی کاربران با نشان دادن یک لیبل ویژه تمایز می‌دهد. با ایجاد برچسب‌های ویژه‌ای با عنوان “Generated By Meta AI” (ساخته شده توسط هوش مصنوعی متا)، تشخیص محتواها از یکدیگر برای کاربران تسهیل خواهد شد.

زاکربرگ در سخنان خود به این نکته اشاره کرده بود که این قابلیت جدید بر مبنای مدل زبانی جدید متا یعنی Llama ۲ ایجاد خواهد شد و به‌نوعی هوش مصنوعی را در برابر هوش مصنوعی قرار خواهد داد!

منبع: theverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array